Raamattumaraton lukuohjelma
101 aarretta Raamatusta
1 – 10 – 20 – 30 – 40 – 50 – 60 – 70 – 80 – 90 – 100 – 110 – 120 – 130 – 140 – 150 |
Noudata lukuohjelman numerointia, kun merkitset etenemistänne Raamattumaraton-karttaan. Noin joka toinen kerta saat merkata yhdestä luetusta tekstistä kaksi kartan pyörylää.
1.–2.
1. Jumala luo kaiken (1. Moos. 1)
Kysymys: Minkä luomisen päivän olisit halunnut nähdä? Miksi?
Tehtävä: Esitetään pantomiimina eri eläimiä. Toiset arvaavat, mistä eläimestä on kyse.
3.
2. Täydellinen paikka (1. Moos- 2–3)
Kysymys: Millä tavalla Jumala osoitti sen, että hän rakastaa ihmistä?
Tehtävä: Näytä, mitä kaikkea osaat tehdä ruumiisi avulla (hyppiä, seisoa yhdellä jalalla, taputtaa jne.)
4.–5.
3. Mikä meni vikaan? (1. Moos. 3)
Kysymys: Miksi ihminen syyttää helposti muita omista virheistään?
Tehtävä: Sanotaan yhteen ääneen: ”Anteeksi.”
6.
4. Ensimmäinen murha (1. Moos. 4)
Kysymys: Milloin sinä olet viimeksi suuttunut ja minkä takia?
Tehtävä: Jokainen piirtää tai leikkaa paperista sydämen ja antaa sen toiselle merkiksi ystävyydestä.
7.–8.
5. Jumalan ystävä (1. Moos. 5:18–24)
Kysymys: Millä tavalla ihminen voi olla Jumalan ystävä?
Tehtävä: Luetellaan yksi kerrallaan vuorotellen omien ystävien nimiä niin kauan kuin niitä tulee mieleen.
9.
6. Nooa, hyvä mies pahassa maailmassa (1. Moos. 6–7)
Kysymys: Miltä Nooan rakentaminen mahtoi näyttää muiden ihmisten silmissä?
Tehtävä: Liikutaan pareittain ihan samalla tavalla (hyppimällä, ryömimällä, kävelemällä takaperin).
10.–11.
7. Vedenpaisumus (1. Moos. 7–8)
Kysymys: Miettikää, mitä tapahtui 150 päivää (= n. viisi kuukautta) sitten. Miltä olisi tuntunut olla koko tämä aika kellumassa veden päällä?
Tehtävä: Mennään esim. pöydän alle yhdessä ja otetaan muutama pehmolelu mukaan.
12.
8. Muuttumaton lupaus (1. Moos. 8–9)
Kysymys: Mitä voit muistaa seuraavalla kerralla, kun näet sateenkaaren?
Tehtävä: Piirretään yhdessä sateenkaari niin, että jokainen piirtää siihen oman lempivärinsä.
13.–14.
9. Korkea torni (1. Moos. 11)
Kysymys: Miksi Jumala esti tornin rakentamisen?
Tehtävä: Rakennetaan mahdollisimman korkea torni palikoista, kirjoista tms. ja hajotetaan se tai annetaan kaatua.
15.
10. Abrahamilta löytyy uskoa (1. Moos. 12–13)
Kysymys: Miltä luulet 75-vuotiaasta Abramista tuntuneen, kun hän joutui lähtemään kotiseudultaan aivan vieraaseen paikkaan?
Tehtävä: Katsotaan kartasta tai valokuvista, missä kaikkialla perhe on asunut tai matkustanut.
16.–17.
11. Tulta taivaasta (1. Moos. 19)
Kysymys: Kenen lupauksiin sinä luotat?
Tehtävä: Luvataan toiselle jotain, mikä toteutetaan saman tai seuraavan päivän aikana.
18.
12. ”Nauru” syntyy (1. Moos. 21–22)
Kysymys: Mitähän Iisak ajatteli, kun Abraham sitoi hänet?
Tehtävä: Abraham totteli Jumalan käskyä. Leikitään Kapteeni käskee -leikkiä: Leikin ohjaaja käskee toisia tekemään jotain, esim. hyppimään, laittamaan silmät kiinni tms. Häntä pitää totella vain silloin, kun hän sanoo käskyn eteen ”Kapteeni käskee:”
19.–20.
13. Esau, Jaakob ja kulhollinen keittoa (1. Moos. 25–27)
Kysymys: Perheenjäsenet ovat sekä samanlaisia että erilaisia. Miettikää yhdessä, minkä asian kukin teistä osaa hyvin.
Tehtävä: Ottakaa muutama leikkiastia (tai oikea). Lapset tekevät leikisti ruokaa, jota tarjoavat vanhemmille.
21.
14. Jaakob oppii kantapään kautta (1. Moos. 27–29)
Kysymys: Onko tavallista, että joku sisaruksista on vanhempien suosikki?
Tehtävä: Kertokaa, mistä erityisesti pidätte toisissanne.
22.–23.
15. Vihainen veli antaa anteeksi (1. Moos. 32)
Kysymys: Miltä tuntuu kohdata sellainen ihminen, jota on itse huijannut?
Tehtävä: Leikitään kyykkypainia: ollaan kyykyssä ja koetetaan horjuttaa toisen tasapainoa.
24.
16. Joosef, pojista rakkain (1. Moos. 37)
Kysymys: Oletko ollut joskus kateellinen sisaruksillesi tai kavereillesi?
Tehtävä: Kumarretaan niin monta kertaa kuin Joosefilla oli veljiä.
25.–26.
17. Joosef myydään (1. Moos. 37)
Kysymys: Millä tavalla Joosefin veli Ruuben yritti ratkaista vaikean asian?
Tehtävä: Jokainen on vuorotellen Joosef. Hän kumartuu maahan ja muut heittävät ison peiton hänen päälleen.
27.
18. Joosef joutuu vankilaan (1. Moos. 39)
Kysymys: Toimiko Joosef mielestäsi viisaasti Potifarin talossa? Miksi?
Tehtävä: Kerrotaan toisille omia unia.
28.–29.
19. Onko hän Joosef? (1. Moos. 42–46)
Kysymys: Mistä huomaat, että Joosef rakasti veljiään, vaikka nämä olivat tehneet hänelle väärin?
Tehtävä: Näytellään muiden veljien ilmeitä, kun he huomaavat, että egyptiläinen mies onkin heidän veljensä Joosef.
Etappipalkinto 1
30.
20. Jälleen yhdessä! (1. Moos. 46–47)
Kysymys: Millaisella uutisella sinä voisit ilahduttaa jotain iäkästä ihmistä, esim. isovanhempiasi?
Tehtävä: Kirjoitetaan yhdessä postikortti jollekin tutulle iäkkäälle ihmiselle tai soitetaan yhdessä hänelle.
31.–32.
21. Vauva korissa (2. Moos. 1–2)
Kysymys: Millä tavalla olet auttanut siskoasi tai veljeäsi (tai jotain muuta pienempääsi)?
Tehtävä: Rukoillaan yhteen ääneen: ”Kiitos, Taivaan Isä, että sinä pidät meistä huolta. Aamen.”
33.
22. Mooses pakenee (2. Moos. 2)
Kysymys: Joskus, jos tapahtuu jotakin epäoikeudenmukaista, suuttuminen voi olla oikein. Jumala ei kuitenkaan halua meidän satuttavan toisiamme. Millaisista asioista te viimeksi olette suuttuneet? Miten toimit /olisi ollut hyvä toimia?
Tehtävä: Tehkää suunnitelma, miten voisitte seuraavana päivänä olla avuksi toisillenne.
34.–35.
23. Palava pensas (2. Moos. 3)
Kysymys: Millainen tehtävä tuntuisi sinusta liian suurelta?
Tehtävä: Sanotaan yhdessä: ”Tässä olen”, ja riisutaan jalat paljaiksi ja peitetään kasvot.
36.
24. Farao ei kuuntele (2. Moos. 7–10)
Kysymys: Mikä olisi mielestäsi pahinta, mitä sinulle voisi tapahtua?
Tehtävä: Tehdään yhdessä rakeiden ääntä esim. naputtamalla kynsiä pöytään. Tai työnnetään toisen (tai oman) paidan alle pehmoleluja sammakoiksi.
37.–38.
25. Vapauteen (2. Moos. 12)
Kysymys: Oletko joskus karannut salaa jostain?
Tehtävä: Otetaan pienimmät lapset syliin ja juostaan kiireesti esim. toiseen huoneeseen. Tai kaikki voivat ottaa yhden tavaran huoneesta ja juosta kiireesti toiseen huoneeseen.
39.
26. Pako halki meren (2. Moos. 14)
Kysymys: Oletko joskus selvinnyt tukalasta tilanteesta ihmeellisellä tavalla?
Tehtävä: Laitetaan syvälle lautaselle tai vatiin vettä ja yritetään halkaista sitä. (Huomataan, että Jumala teki todellisen ihmeen, sillä veden halkaiseminen ei ole ihmiselle mahdollista.)
40.
27. Syyttäviä sormia (2. Moos. 15–17)
Kysymys: Kuka sinusta pitää huolta? Onko teidän perheessänne tapana siunata ruoka ja kiittää siitä?
Tehtävä: Leikitään mannan etsimistä. Manna voi olla esim. pieniä ympäri huonetta piilotettuja paperinpaloja.
41.–42.
28. Kymmenen käskyä (2. Moos. 19)
Kysymys: Mikä kymmenestä käskystä on mielestäsi vaikein noudattaa?
Tehtävä: Miettikää yhdessä jokin tärkeä koko perhettänne/ryhmäänne koskeva käsky ja kirjoittakaa se ylös.
43.
29. Kultainen patsas (2. Moos. 31–34)
Kysymys: Millaisista esineistä tai asioista voi tulla ihmiselle tärkeämpiä kuin Jumala?
Tehtävä: Mooses hajotti ensimmäiset laintaulut. Revitään yhdessä esim. vanha sanomalehti silpuksi.
44–45.
30. Huone Jumalalle (2. Moos. 35–39)
Kysymys: Missä voimme palvella ja kiittää Jumalaa?
Tehtävä: Katsotaan ympärille ja keksitään yhdessä mahdollisimman monta asiaa, joista voi kiitää Jumalaa.
46.
31. Lintuja, valtavasti lintuja (4. Moos. 11)
Kysymys: Mikä on lempiruokaasi?
Tehtävä: Sopikaa, että teette jonain tulevana päivänä yhdessä jotain ruokaa, josta kaikki tykkäävät.
47.–48.
32. Kaksitoista vakoojaa, ja mitä he näkivät (4. Moos. 13)
Kysymys: Vaikuttavatko toisten ajatukset siihen, miten sinä ajattelet asioista?
Tehtävä: Lapset voivat leikkiä vakoojia. Liikkua hiippaillen ja piileskellen yrittäen nähdä, mitä aikuiset tekevät.
49.
33. Käärmeitä kaikkialla (4. Moos. 21)
Kysymys: Oletko nähnyt joskus käärmeen? Mitä ajattelit tai tunsit?
Tehtävä: 40 vuotta on aika pitkä aika. Laskekaa kuinka vanhoja te olisitte 40 vuoden päästä.
50.–51.
34. Loppu ja Alku (5. Moos. 32–34)
Kysymys: Miksi lapsillekin pitää opettaa Raamattua?
Tehtävä: Annetaan vuorotellen toisille helppoja käskyjä, esim. ”Mene kyykkyyn”, ”Sano aa”. Toinen ei saa tehdä muuta kuin mitä käsketään.
52.
35. Raahab ja vakoojat (Joos. 2)
Kysymys: Milloin olet viimeksi auttanut jotain toista?
Tehtävä: Tehdään suora kulkureitti esim. mattojen tai huonekalujen avulla. Yksi menee reitin keskelle seisomaan ja pitää Raamattua ylhäällä käsissään. Muut kulkevat reitin läpi, ja viimeisenä tulee se, jolla on Raamattu kädessään.
53.–54.
36. Muurit sortuvat (Joos. 6)
Kysymys: Missä yhteyksissä numero seitsemän esiintyy Jerikon valloituksen yhteydessä?
Tehtävä: Kierretään esim. pöytä yhdessä seitsemän kertaa. Seitsemännen kierroksen jälkeen lapset voivat soittaa leikkitorvea tai tehdä torven ääntä esim. paperitötteröllä.
55.
37. Gideon (Tuom. 6)
Kysymys: Millaisia tärkeitä tehtäviä perheen nuorimmainen voi suorittaa?
Tehtävä: Nuorimmainen saa näyttää tai kertoa, mitä hän osaa tehdä hyvin.
56.–57.
38. Gideon ja 300 sotilasta voittavat taistelun (Tuom. 7)
Kysymys: Millä tavalla Jumala antoi Gideonille rohkeutta? Missä asiassa sinä tarvitsisit rohkeutta?
Tehtävä: Juodaan vettä laakealta lautaselta kuin koirat.
58.
39. Simson, vahva mies (Tuom. 13–15)
Kysymys: Missä asioissa Simson teki mielestäsi oikein, missä taas väärin?
Tehtävä: Kilpaillaan leikillään aikuiset vastaan lapset: väännetään kättä tai vedetään sormikoukkua.
59.–60.
40. Noomi ja Ruut (Ruut 1–4)
Kysymys: Ruut muutti Israeliin asumaan. Minkä maalaisia ihmisiä teidän lähiympäristössänne asuu?
Tehtävä: Näytelkää, miten Noomi on lähdössä Israeliin ja miten Orpa lähtee vanhempiensa luo ja Ruut Noomin mukaan.
61.–62.
41. Ääni yössä (1. Sam. 1–3)
Kysymys: Millä tavalla ihminen voi kuulla Jumalan äänen?
Tehtävä: Yhden silmät sidotaan ja muut antavat hänelle suullisesti ohjeita esim. toiseen huoneeseen menemiseen tai jonkin tavaran hakemiseen.
63.–64.
42. Me tahdomme kuninkaan! (1. Sam. 7–10)
Kysymys: Millaisia asioita tai tavaroita sinä haluaisit omistaa, vaikka tiedät että niistä voi olla myös vaivaa?
Tehtävä: Mietitään, olisiko kotona sellaisia tavaroita tai leluja, jotka voisi antaa pois.
65.
43. Lammaspaimenesta tulee kuningas (1. Sam. 15–16)
Kysymys: Miksi Jumala valitsee tehtäviin usein henkilöitä, jotka eivät ihmisten silmissä näytä arvokkailta tai vahvoilta?
Tehtävä: Lauletaan, soitetaan tai kuunnellaan yhdessä jotain rauhallista musiikkia.
66.–67.
44. Kuka on voittaja? (1.Sam. 16–17)
Kysymys: Millä tavalla teidän perheessänne suhtaudutaan nuorimpaan lapseen?
Tehtävä: Goljat oli kuuden kyynärän pituinen (1. Sam. 17:4). Mitatkaa, kuinka pitkä Gojat oli. (Kyynärä = aikuisen kyynärpään ja keskisormen väli, eli n. 0,5 m. Vaaksa = aikuisen levitetyn kämmenen peukalon ja keskisormen päiden väli, eli n. 21 cm.) Mahtuisiko Goljat seisomaan kodissanne suorana?
68.
45. Menetetty mahdollisuus (1. Sam. 23–24)
Kysymys: Mitä kateus voi saada aikaan?
Tehtävä: Leikkikää peiliä. Yksi toimii peilinä ja menee seisomaan esim. seinän viereen. Muut ovat rivissä häntä vastapäätä muutaman metrin päässä. Kun ”peili” kääntyy seinään päin, eli selin muihin, muut yrittävät lähestyä häntä mahdollisimman nopeasti. Kun ”peili” kääntyy taas kasvot muihin päin, muiden pitää pysähtyä ja olla liikkumatta. Jos ”peili” näkee jonkun liikkuvan, tämä joutuu takaisin aloitusviivalle. Voittaja on se, joka pääsee ensimmäisenä koskettamaan ”peiliä”.
69.
46. Daavid ja Batseba (2. Sam. 11–12)
Kysymys: Millä tavalla pahan tekeminen vaikuttaa ihmiseen itseensä?
Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Rakas Taivaan Isä, anna meille kaikki pahat tekomme anteeksi. Aamen.”
Etappipalkinto 2
70.–71.
47. Salomon kaksi viisasta tuomiota (1. Kun. 3)
Kysymys: Mitä hyötyä jonkun viisaudesta voi olla muille ihmisille?
Tehtävä: Kuinka monta eri sanaa keksitte nimen Salomo kirjaimista, niin että kutakin kirjainta saa käyttää vain kerran? (esim. loma, oma, salo, sola…)
72.–73.
48. Elia (1. Kun. 16–18)
Kysymys: Oletko ollut joskus täysin epätoivoisessa tilanteessa?
Tehtävä: Kaikki paitsi yksi ovat korppeja ja tuovat raakkuen tälle yhdelle jotain pientä syötävää.
74.
49. Ahab haluaa viinitarhan (1. Kun. 21)
Kysymys: Mitä ahneus voi saada aikaan?
Tehtävä: Kukin kerää itselleen joitain pieniä esineitä yksi kerrallaan (!) niin nopeasti kuin pystyy, esim. makaroneja tai paperinpalasia yhteisestä kulhosta. Lopuksi lasketaan, kuinka monta kukin on kerännyt, mutta ei julisteta ketään voittajaksi, vaan jaetaan ne kaikille tasan.
75.–76.
50. Matka taivaaseen (2. Kun. 1–2)
Kysymys: Jumala oli halkaissut vesiä aikaisemminkin. Muistatteko missä tilanteissa?
Tehtävä: Näytelkää, miten Elia otetaan tulisilla vaunuilla taivaaseen (isä tai äiti voi nostaa lasta ylöspäin) ja miten Elisa ottaa Elian viitan ja lyö sillä Jordan-joen vettä.
77.
51. Elisa (2. Kun. 2–4)
Kysymys: Miten vieraanvaraisuus vaikutti rikkaan pariskunnan elämään?
Tehtävä: Maistetaan yhdessä kasvisöljyä.
78.–79.
52. Mitä tapahtuikaan likaisella joella? (2. Kun. 5)
Kysymys: Millä tavalla pienen tytön usko sai aikaan suuria asioita?
Tehtävä: Hierotaan käsiin esim. perunajauhoja ja pestään ne sitten puhtaaksi.
80.
53. Rakentaja Nehemia (Neh.)
Kysymys: Millaisia kokemuksia sinulla on rakentamisesta ja korjaamisesta?
Tehtävä: Esittäkää ilmeillä Nehemiaa surullisena ja iloisena.
81.–82.
54. Ester (Ester)
Kysymys: Miksi toisille ei kannata suunnitella jotain pahaa?
Tehtävä: Leikin johtaja sanoo useampaan kertaan satunnaisessa järjestyksessä ”Haaman” tai ”Jumala”. Kun hän sanoo ”Jumala”, muiden pitää polvistua, kun hän sanoo ”Haaman”, pitää jäädä seisomaan.
83.
55. Kertomus Jobista (Job 1 –42)
Kysymys: Milloin olit viimeksi oikein kipeä? Miltä se tuntui?
Tehtävä: Piirretään liidulla tai jauhoilla (tai jollain muulla helposti pois pestävällä aineella) pilkkuja (paiseita) käsivarsiin ja pestään ne sitten pois. Tai piirretään näitä pilkkuja yhdessä yhteen lapseen, ja sitten pestään hänet.
84.–85.
56. Daniel ja hänen ystävänsä (Dan. 1–3)
Kysymys: Kuka oli se neljäs henkilö, joka näkyi tulisessa uunissa?
Tehtävä: Kerro toisille jokin uni, jonka muistat.
86.
57. Lounas leijonille (Dan. 6)
Kysymys: Millaisessa poikkeustapauksessa jotain lakia ei tarvitse noudattaa?
Tehtävä: Yksi on Daniel ja muut murisevia leijonia hänen ympärillään. Leijonat eivät saa koskea Danieliin.
87.–88.
58. Joonan tehtävä (Joona 1–4)
Kysymys: Missä tapauksessa jokin paha teko voidaan jättää rankaisematta?
Tehtävä: Mennään yhdessä sänkyyn peiton alle ja kuvitellaan että ollaan kalan vatsassa.
89.
59. Historiaa
Kysymys: 400 vuotta on pitkä aika. Laskekaa mikä vuosi oli 400 vuotta sitten. Miten elämä Suomessa on muuttunut niistä ajoista?
Tehtävä: Kokeilkaa olla aivan hiljaa neljän minuutin ajan. Oliko se helppoa vai vaikeaa?
90.
60. Mitä enkeli sanoi? (Luuk. 1)
Kysymys: Mikä tässä kertomuksessa osoittaa, että Jumalalle ei mikään ole mahdotonta?
Tehtävä: Opetellaan ulkoa Luuk. 1:37: ”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.”
91.–92.
61. Sakarias ja Elisabet (Luuk. 1)
Kysymys: Oletko itse joskus kuullut uutisen, jota oli todella vaikea uskoa?
Tehtävä: Kerrotaan lapsille (tai mietitään yhdessä), millä tavalla heille on valittu nimet.
93.
62. Jeesus syntyy (Luuk. 2)
Kysymys: Kuka tämän kertomuksen henkilöistä haluaisit olla? Miksi?
Tehtävä: Muistellaan tai katsellaan, millaisia Jeesuksen syntymään liittyviä koristeita tai kortteja kotona on.
94.–95.
63. Vieraat saapuvat (Luuk. 2, Matt. 2)
Kysymys: Mikä on hienoin lahja, jonka olet saanut? Keneltä sait sen?
Tehtävä: Piirretään yhdessä oikein iso tähti.
96.
64. Kaksitoistavuotias kateissa (Luuk. 2)
Kysymys: Oletko itse joskus eksynyt? Oliko joku huolissaan sinusta?
Tehtävä: Leikitään piilosta.
97.–98.
65. Jeesus aloittaa työnsä (Matt. 3, Mark. 1, Luuk. 3–4)
Kysymys: Mitä tiedät / muistat omasta kastepäivästäsi?
Tehtävä: Katsotaan kastepäivän kuvia ja jutellaan niistä.
99.
66. Vesi muuttuu viiniksi (Joh. 2)
Kysymys: Kuka ehdotti, että Jeesus auttaisi isäntäväkeä nolossa tilanteessa?
Tehtävä: Laitetaan laseihin vettä ja juodaan yksi kulaus. Sitten lisätään lasiin laimennettavaa mehua ja juodaan loppuun.
100.–101.
67. Kuinka syntyä uudesti? (Joh. 3)
Kysymys: Oletko kohdannut viisasta ihmistä (tai lapset aikuista), joka ei osannut tai ymmärtänyt jotain omasta mielestäsi yksinkertaista asiaa?
Tehtävä: Opetellaan ulkoa pienoisevankeliumi Joh. 3:16:
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,
että antoi ainoan Poikansa,
jottei yksikään,
joka häneen uskoon,
joutuisi kadotukseen
vaan saisi iankaikkisen elämän.
102.
68. Nainen, kaivo ja kahdenlaista vettä (Joh. 4)
Kysymys: Millaiseksi nainen muuttui tavattuaan jeesuksen?
Tehtävä: Lapset juottavat aikuiselle vettä kupista.
103.–104.
69. Aukko katossa (Mark. 2, Luuk. 5)
Kysymys: Millä tavalla sinua on autettu silloin, kun olet ollut sairas?
Tehtävä: Kannetaan lapsia yksi kerrallaan varovasti viltin päällä. Tai: Lapset menevät lattialle viltin päälle makaamaan ja nousevat nopeasti ja käärivät viltin, kun aikuinen sanoo: ”Nouse, ota vuoteesi.”
105.
70. Kuinka olla onnellinen? (Matt. 5)
Kysymys: Muistatko vielä, mistä olet murehtinut viimeksi?
Tehtävä: Mistä asioista sinä tulet onnelliseksi? Piirtäkää iso juliste näistä asioista.
106.–107.
71. Myrsky tottelee Jeesusta (Matt. 8, Mark. 4, Luuk. 8)
Kysymys: Oletko ollut joskus myrskyssä? Miltä se tuntui? Miksi Jeesusta ei pelottanut?
Tehtävä: Näytelkää Raamatun kohdan tapahtumat. Yksi on Jeesus, joka nukkuu veneessä, loput hätääntyneitä opetuslapsia.
108.
72. Pienet eväät, suuri lahja (Joh. 6)
Kysymys: Mitä luulet ihmisten jutelleen, kun he söivät leipiä ja kaloja vatsansa täydeltä?
Tehtävä: Istutaan lattialle ja murretaan palasia yhteisestä leipäpalasta. Samalla voidaan jutella siitä, mitä itse kukin voisi antaa Jeesukselle.
109.–110.
73. Mitä vuorella oikein tapahtui? (Matt. 17, Mark. 9, Luuk. 9)
Kysymys: Millaiseen paikkaan sinä haluaisit tehdä majan?
Tehtävä: Katsotaan Jeesuksen kuvaa esim. lastenraamatusta niin, että valaistaan sitä takaapäin esim. taskulampulla.
111.
74. Kuka on suurin? (Matt. 18, Mark. 9, Luuk. 9)
Kysymys: Millaisia asioita lapset osaavat paremmin kuin aikuiset?
Tehtävä: Vanhemmat voivat ottaa lapset syliin. Lauletaan yhdessä jonkin laulu, esim. ”Ystävä sä lapsien” (virsi 492).
112.–113.
75. Yksi, joka välitti (Luuk. 10)
Kysymys: Ketä sinä voisit auttaa? Millä tavalla?
Tehtävä: Yksi asettuu maahan makaamaan ja muut ”hoitavat” häntä esim. silittämällä tai laittamalla leikisti laastareita tms.
114.
76. Herra on minun paimeneni (Joh. 10)
Kysymys: Miltä tuntuu olla tärkeä jollekin?
Tehtävä: Yksi esittää paimenta ja loput lampaita.
Etappipalkinto 3
115.–116.
77. Kuka on rikas? (Luuk. 12)
Kysymys: Miksi rikkauksia ei kannata kerätä vain itselleen?
Tehtävä: Laitetaan rahaa valmiiksi seuraavan sunnuntain kolehtiin tms. annettavaksi. Myös lapset voivat antaa vähän taskurahaansa.
117.
78. Tuhlaajapoika (Luuk. 15)
Kysymys: Oletko sinä ollut kateellinen sisaruksillesi? Mistä asiasta?
Tehtävä: Lapsi ja aikuinen juoksevat toisiaan vastaan ja aikuinen ottaa lapsen syliin tai halaa.
118.–119.
79. Kymmenen parantunutta, yksi kiitollinen (Luuk. 17)
Kysymys: Mistä asiasta sinä haluaisit kiittää Jeesusta?
Tehtävä: Luetellaan em. asiat ja sanotaan lopuksi yhdessä: ”Kiitos Jeesus!”
120.
80. Lasarus elää (Joh. 11)
Kysymys: Kuka sinä olisit halunnut olla tässä kertomuksessa? Miksi?
Tehtävä: Kääritään yksi lapsista vessa- tai talouspaperiin ja kannetaan hänet esim. pöydän alle. Huudetaan: ”Lasarus, tule ulos!” Silloin pöydän alla oleva saa tulla kiireesti muiden luokse.
121.–122.
81. Hänen sylissään (Matt. 19, Mark. 10, Luuk. 18)
Kysymys: Mitä Jeesus ajattelee lapsista?
Tehtävä: Aikuinen lukee lapselle Herran siunauksen:
Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä.
Herra kirkastakoon kasvonsa teille ja olkoon
teille armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa
teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Aamen.
(4. Moos.6:24–26)
123.
82. Korkealla puussa (Luuk. 19:1–10)
Kysymys: Mihin Sakkeus tarvitsi Jeesuksen apua?
Tehtävä: Lapset menevät tuolille tai kynnyksen päälle seisomaan ja hyppäävät alas, kun aikuinen sanoo: ”Sakkeus, tule alas!”
124.–125.
83. Hyvä teko, joka ei unohdu koskaan (Joh. 12)
Kysymys: Käyttääkö joku sinun mielestäsi rahaa väärin? Millä tavalla?
Tehtävä: Laitetaan jotain hyväntuoksuista ainetta (esim. hajuvettä) talouspaperinpalalle ja annetaan tuoksun levitä huoneeseen.
126.
84. Hankala kysymys (Matt. 22, Mark. 12, Luuk. 20)
Kysymys: Miksi jotkut ihmiset yrittivät saada Jeesuksen sanoistaan ansaan?
Tehtävä: Etsikää 10, 20 tai 50 sentin kolikko. Mikä kuva siinä on? (Suomen leijona tulee Juudan leijonasta, joka on vertauskuva Jeesuksesta.)
127.–128.
85. Viimeinen ateria (Matt. 26, Mark. 14, Luuk. 22, Joh. 13)
Kysymys: Missä olet kuullut samat sanat, jotka Jeesus lausui aterialla?
Tehtävä: Muistelkaa yhdessä, milloin olitte viimeksi ehtoollisella ja millaista siellä oli.
129.
86. Puutarhassa (Matt. 26, Mark. 14, Luuk. 22, Joh. 13–14, 18)
Kysymys: Miltä Jeesuksesta tuntui, kun hän rukoili Öljymäellä?
Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Kiitos Jeesus, että sinä halusit kärsiä rangaistuksen meidän puolestamme.”
130.–131.
87. Mitä Pietari sanoi? (Matt. 26, Mark. 14, Luuk. 22, Joh. 18)
Kysymys: Mitä haluaisit sanoa Pietarille?
Tehtävä: Katsotaan paperivalokuvia hämärässä huoneessa ja yritetään tunnistaa niistä tuttuja kasvoja.
132.
88. Tie ristille (Matt. 26–27, Mark. 15, Luuk. 23, Joh. 19)
Kysymys: Miksi kansa vaati, että Jeesuksen pitäisi kuolla? Olivatkohan ihan kaikki samaa mieltä?
Tehtävä: Piirtäkää kruunu ja kirjoittakaa siihen ”Jeesus”.
133.–134.
89. Jeesus ristiinnaulitaan (Matt. 27, Mark. 15, Luuk. 23, Joh. 19)
Kysymys: Mitkä olivat Jeesuksen viimeiset sanat?
Tehtävä: Asetellaan pöydälle pieniä esineitä (tai kaksi oksaa tms.) ristin muotoon ja katsotaan niitä hiljaa.
135.
90. Jeesus haudataan (Matt. 27, Mark. 15, Luuk. 23, Joh. 19)
Kysymys: Muistellaan yhdessä sukulaisen tai tuttavan hautajaisia.
Tehtävä: Lauletaan tai kuunnellaan yhdessä jokin pitkäperjantaihin liittyvä laulu.
136.–137.
91. Jeesus elää (Matt. 28, Mark. 16, Luuk. 24, Joh. 20)
Kysymys: Miltä haudalle menevistä naisista ja opetuslapsista mahtoi tuntua, kun he huomasivat sen olevan tyhjä ja kun he sen jälkeen näkivät enkelin?
Tehtävä: Leikitään, että esim. komero tai pöydänalusta on Jeesuksen hauta. Kaikki käyvät kurkistamassa vuorotellen sen suulta sisään ja lopuksi todetaan yhteen ääneen: ”Se on tyhjä!”
138.
92. Lähdetään kalastamaan (Joh. 21)
Kysymys: Mistä Pietari tunnisti Jeesuksen?
Tehtävä: Kirjoitetaan lyhyt sana tai piirretään jokin yksinkertainen kuva toisen selkään ja toinen yrittää tunnistaa mikä se on.
139.–140.
93. Takaisin Isän luo (Matt. 28, Mark. 16, Luuk. 24, Ap. t. 1)
Kysymys: Keitä valkoisiin pukeutuneet miehet olivat?
Tehtävä: Mennään ikkunan ääreen tai ulos, katsotaan taivaalle ja jutellaan mitä siellä näkyy.
141.
94. Pyhä Henki (Ap. t. 1–2)
Kysymys: Millä tavalla ensimmäiset kristityt elivät?
Tehtävä: Jaetaan esim. leivänpala, keksi tai hedelmä kaikille tasan ja syödään yhdessä.
142.–143.
95. Stefanos, mies joka kertoi totuuden (Ap. t. 6–7)
Kysymys: Joissain maissa kristittyjä vainotaan nykyäänkin, vain siitä syystä että he uskovat Jeesukseen. Mitä heidän auttamisekseen voisi tehdä?
Tehtävä: Sytytetään kynttilä ja rukoillaan yhdessä: ”Rakas Jeesus, suojele kaikkia niitä, jotka uskovat sinuun. Aamen.”
144.
96. Saul, takkien vartija (Ap. t. 8–9)
Kysymys: Miksi Saul oli halunnut tehdä kristityille pahaa?
Tehtävä: Yhden silmät sidotaan ja toiset antavat hänelle helppoja käskyjä, joita on mahdollista toteuttaa sokkona, esim. ”Kävele viisi askelta”, ”Taputa käsiäsi” tms.
145.–146.
97. Paavalin uskomaton elämä (Ap. t.)
Kysymys: Oletko joskus ollut myrskyssä? Miltä se tuntui?
Tehtävä: Laitetaan korkki tai jokin muu pieni kelluva esine laivaksi esim. vatiin tai isoon kulhoon, jossa on vettä. Puhalletaan yhdessä niin että ”laiva” alkaa keikkua vedessä.
147.
98. Pietari joutuu vankilaan (Ap. t. 12)
Kysymys: Miksi Pietari joutui vankilaan?
Tehtävä: Pidetään lyhyt puhe niin, että jokainen sanoo vuorollaan yhden sanan ja toinen jatkaa siitä.
148.
99. Maanjäristys keskellä yötä (Ap. t. 16)
Kysymys: Miksi vanginvartija hoiti lopulta Paavalin ja Silaksen haavat, vaikka oli ehkä itse aiheuttanutkin osan niistä?
Tehtävä: Lauletaan yhdessä esim. ”Jumalan kämmenellä” tai kuunnellaan jotain iloista musiikkia. Tai näytellään yhdessä kertomuksen tapahtumat.
149.
100. Paavali kirjoittaa kirjeitä
Kysymys: Millaisia neuvoja sinä olet saanut vanhemmiltasi?
Tehtävä: Kirjoitetaan (tai piirretään) yhdessä kirje jollekin tutulle.
150.
101. Katsaus tulevaisuuteen
Kysymys: Millaiset asiat puuttuvat uudesta, täydellisestä maailmasta?
Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Kiitos, Jeesus, että olet luvannut tulla takaisin. Aamen.”
MAALI