![]() Pienen oma Raamattu
1 – 10 – 20 – 30 – 40 – 50 – 60 – 70 – 80 – 90 – 100 – 110 – 120 – 130 – 140 – 150 |
1.–2.
Luominen, s. 6
Kysymys: Millaisia Jumalan luomia asioita näet ympärilläsi?
Tehtävä: Esitetään vuorotellen pantomiimina eri eläimiä ja toiset arvaavat, mistä eläimestä on kyse.
3.–4.
Aadam ja Eeva, s. 8
Kysymys: Millä tavalla Jumala osoitti sen, että hän rakastaa ihmistä?
Tehtävä: Sanotaan yhteen ääneen: ”Anteeksi”.
5.–6.
Nooan arkki, s. 12
Kysymys: Mitähän Nooa ja eläimet tekivät arkissa noiden melkein viiden kuukauden ajan?
Tehtävä: Piirretään yhdessä sateenkaari niin, että jokainen piirtää siihen oman lempivärinsä.
7.–8.
Abraham ja Iisak, s. 19
Kysymys: Jumala halusi siunata ja johdattaa Abrahamia. Miettikää, miten Jumala on siunannut ja johdattanut teitä.
Tehtävä: Abraham totteli Jumalaa. Leikkikää kapteeni käskee -leikkiä. Yksi antaa käskyjä toisille, esim. ”Kapteeni käskee: istukaa lattialle” Muiden tulee totella käskyjä vain silloin, kun käskyn edessä ovat sanat ”kapteeni käskee”. Muunlaisten käskyjen (esim. ”Istukaa lattialle”) tottelemisesta putoaa pois pelistä.
9.–10.
Joosef, s. 19
Kysymys: Miltähän Joosefista tuntui, kun veljet hylkäsivät hänet kaivoon?
Tehtävä: Muodostakaa karavaani. Aikuiset tai isommat lapset voivat kontata kamelina ympäri huonetta ja muut tulevat jonossa perässä. (Pienin voi ratsastaa kamelilla.)
11.–12.
Mooses kaislakorissa, s. 24
Kysymys: Mitkä asiat teitä pelottavat?
Tehtävä: Pikku Mooses laitettiin koriin. Laulakaa hänelle jokin tuntemanne iltalaulu, tai esim. ”Tule kanssani, Herra Jeesus” (virsi 548, Lasten virsi 145). Tai voitte rukoilla yhdessä: ”Kiitos Taivaan Isä, että sinä näet pelkomme ja pidät meistä kaikista huolta. Aamen.”
13.–14.
Mooses ja farao, s. 28
Kysymys: Joskus pitää tehdä asioita, jotka eivät ole helppoja. Oletteko itse olleet sellaisessa tilanteessa?
Tehtävä: Israelilaiset lähtivät kovalla kiireellä. Aikuiset nostavat lapset syliin ja juoksevat kiireesti toiseen huoneeseen.
15.–16.
Kaislameren ylitys, s. 32
Kysymys: Oletko joskus selvinnyt tukalasta tilanteesta ihmeellisellä tavalla?
Tehtävä: Leikitään mannan etsintää. Mannaa voivat olla esim. paperinpalat, joita levitetään ympäri huonetta.
17.–18.
Kymmenen käskyä, s. 36
Kysymys: Jumala antoi ihmisille 10 käskyä, koska niiden noudattamisesta seuraisi ihmisille hyvää. Onko sinun joskus vaikea totella muiden käskyjä?
Tehtävä: Laintauluissa oli Jumalan ohjeet ihmisille siitä, miten tulisi elää. Raamattu on meille yhtä tärkeä Jumalan ohjekirja, jossa hän puhuu meille. Laittakaa Raamattu lelulaatikkoon tai pahvilaatikosta askarreltuun ”liiton arkkuun” ja kuljettakaa sitä leikkien israelilaisia kuljettamassa liitonarkkua.
19.–20.
Luvattu maa, s. 40
Kysymys: Israelilaiset pääsivät maahan, koska Jumala oli luvannut heille niin. Jumala pitää aina lupauksensa. Pidätkö sinä?
Tehtävä: Hypitään yhdessä ilosta tai lauletaan jokin iloinen laulu.
21.–22.
Jerikon valloitus, s. 44
Kysymys: Mitä luulet, miksi liitonarkkua kuljetettiin kansan edellä tällaisessa taistelutilanteessakin?
Tehtävä: Kierretään esim. pöytä yhdessä seitsemän kertaa, seitsemännen kierroksen jälkeen lapset voivat soittaa leikkitorvea tai tehdä torven ääntä.
23.–24.
Samuel, s. 46
Kysymys: Miltähän tuntuisi kuulla Jumalan ääni omin korvin?
Tehtävä: Jaetaan erilaisia tehtäviä heti tai myöhemmin suoritettavaksi. Jokaiselle mietitään omaan ikään suhteutettu tehtävä.
25.–27.
Daavid, s. 48
Kysymys: Miksi Jumala usein valitsee tehtäväänsä henkilön, joka ei ihmisten silmissä näytä arvokkaalta tai vahvalta?
Tehtävä: Näytellään Daavidin ja Goljatin välinen taistelu nukketeatterina esim. pehmoleluilla. Toinen lelu on suuri, toinen pieni.
28.–29.
Salomo rakentaa temppelin, s. 55
Kysymys: Milloin olet viimeksi ollut kirkossa?
Tehtävä: Rakentakaa hieno temppeli esim. legoista. (Rakentamista voi jatkaa useampanakin päivänä.)
ETAPPIPALKINTO 1
30.
Saban kuningatar, s. 56
Kysymys: Jos sinä olisit kuningas tai kuningatar, mitä tekisit?
Tehtävä: Piirretään tai askarrellaan kaksi kruunua, toinen kuninkaalle ja toinen kuningattarelle.
31.–32.
Profeetat, s. 60
Kysymys: Millaisia neuvoja olet itse saanut tänään? Tottelitko niitä?
Tehtävä: Jokainen antaa toisille yhden hyvän neuvon, joka on helppo toteuttaa. Esim. ”Hymyile tänään jollekin”, ”Vie roskat heti roskikseen” tai ”Rukoile iltarukous”.
33.–34.
Elia ja Elisa, s. 61
Kysymys: Miltä tuntuu, jos sinä pidät jostain asiasta, mutta muut ihmiset eivät tykkää siitä?
Tehtävä: Keskustelkaa, miten pitäisi toimia, jos joku tekee tahallaan sellaista, mistä sinä et pidä. Miltähän Jumalasta tuntuu, kun ihmiset rikkovat hänen käskyjään?
35.–36.
Joona, s. 64
Kysymys: Mitähän Joona pyysi Jumalalta anteeksi kalan vatsassa ollessaan?
Tehtävä: Mennään yhdessä sänkyyn peiton alle ja kuvitellaan, että ollaan kalan vatsassa. Tehdään ääniä, joita kalan vatsassa ehkä kuuluu.
37.–38.
Jesajan ennustus, s. 68
Kysymys: Kuka tuo Jesajan ennustama lapsi oli? (Jeesus) Miten Jesaja pystyi ennustamaan Jeesuksen syntymän monta sataa vuotta ennen kuin se tapahtui?
Tehtävä: Kuljetaan yhdessä jokin helppo reitti silmät sidottuina tai pimeässä. Sen jälkeen kuljetaan sama reitti silmät auki tai valoisassa.
39.–40.
Enkeli ilmoittaa Jeesuksen syntymästä, s. 72
Kysymys: Miksi enkelit usein sanovat ihmiselle aluksi: ”Älä pelkää!”
Tehtävä: Piirretään yhdessä enkeli. Jutellaan aluksi, miltä enkeli näyttää ja piirretään yhdessä sen mukaisesti.
41.–42.
Maria vierailee Elisabetin luona, s. 74
Kysymys: Miksi Maria ja Elisabet olivat niin iloisia, kun he tapasivat? Kenen tapaamisesta sinä iloitset erityisesti?
Tehtävä: Kuultuaan enkelin sanoman Maria lähti Elisabetin luokse. Sinne oli pitkä matka. Seurataan johtajaa, joka kulkee vaikeaa reittiä tuolien yli, pöydän ali jne. Johtajaa voi vaihtaa välillä.
43.–44.
Jeesuksen syntymä, s. 76
Kysymys: Mitä Jeesuksen syntymään liittyviä asioita muistelemme jouluna?
Tehtävä: Tehdään pieni näytelmä tai asetelma tallissa olevista Jeesus lapsesta, Mariasta, Joosefista ja eläimistä. Asetelmaan voi käyttää tavallisia leluja tai tehdä se asettumalla ryhmänä ”kuvaksi”. Asetelmasta voi ottaa kännykkäkuvan.
45.–46.
Idän tietäjät, s. 80
Kysymys: Mitä sinä olisit antanut lahjaksi Jeesukselle?
Tehtävä: Laitetaan jokin lelu muovi- tai kangaskassiin ja kääritään se paketiksi esim. narun avulla. Annetaan paketti toiselle, ja hän saa yrittää tunnustelemalla arvata, mitä paketissa on.
47.–48.
Jeesus 12-vuotiaanan temppelissä, s. 82
Kysymys: Miltä vanhemmista tuntuu, jos lapsi yhtäkkiä katoaa?
Tehtävä: Miten pitää toimia, jos eksyy? Kerrataan ohjeita.
49.–50.
Jeesuksen kaste, s. 85
Kysymys: Katsotaan kuvia kastetilaisuudesta / ristiäisistä tai muistellaan sitä.
Tehtävä: Yksi nousee jonnekin korkeammalle, esim. tuolille, ja pudottaa sieltä alas jotain kevyttä, esim. höyhenen tai pienen paperinpalan. Muut katsovat, kun se laskeutuu maahan.
51.–52.
Jeesus Nasaretissa, s. 90
Kysymys: Miksi kaikki halusivat nähdä Jeesuksen ja kuulla häntä?
Tehtävä: Yksi menee muista kauemmaksi ja asettuu esimerkiksi maton tai tuolin päälle (ikään kuin veneeseen) ja sanoo muille kovalla äänellä: ”Jumala rakastaa teitä!”
53.–54.
Pietarin ja Andreaksen kutsuminen, s. 92
Kysymys: Kenen mukaan sinä lähtisit, jos hän kutsuisi sinua kesken arkipäivän?
Tehtävä: Leikitään Seuraa johtajaa -leikkiä. Yksi näyttää edellä (liikkeitä, ilmeitä, ääniä) ja muut seuraavat perässä.
55.–56.
Matteuksen kutsuminen, s. 93
Kysymys: Miksi Jeesus kutsui itselleen opetuslapsia? Oletko sinä hänen opetuslapsensa?
Tehtävä: Montako opetuslasta Jeesuksella oli? Tömistelkää jaloillanne yhtä monta kertaa. (12)
57.–58.
Martta ja Maria, s. 94
Kysymys: Miksi Martta oli vihainen? Olisitko sinä ollut vihainen tuossa tilanteessa?
Tehtävä: Lapset istuvat lattialle aikuisen eteen ja aikuinen lukee heille esim. Psalmin 23 tai sanoo: ”Jumala rakastaa teitä.”
59.–60.
Sakkeus, s. 96
Kysymys: Millä tavalla varastaminen vaikuttaa varkaan elämään?
Tehtävä: Lapset menevät tuolille tai kynnykselle seisomaan ja hyppäävät alas, kun aikuinen sanoo: ”Sakkeus, tule alas!”
61.–62.
Jeesus siunaa lapsia, s. 98
Kysymys: Miksi Jeesus tykkää lapsista?
Tehtävä: Aikuinen ottaa lapset syliin yksi kerrallaan ja sanoo jokaiselle: ”Jeesus sinua siunatkoon.”
63.–65.
Isä meidän, s. 99
Kysymys: Milloin sinä rukoilet yksin? Milloin rukoilet yhdessä toisten kanssa?
Tehtävä: Rukoillaan yhdessä Isä meidän -rukous. Yksi lukee sen ääneen ja muut rukoilevat ääneen tai hiljaa omassa mielessä.
66.–67.
Autuaaksi julistaminen, s. 103
Kysymys: Autuas tarkoittaa onnellista. Millaisista asioista sinä tulet oikein onnelliseksi?
Tehtävä: Piirretään tai kirjoitetaan yhdessä isolle paperille monenlaisia asioita, jotka tekevät onnelliseksi.
68.–69.
Jumalan valtakunta, s. 104
Kysymys: Millaisissa tilanteissa sinun pitäisi joskus muuttaa käytöstäsi?
Tehtävä: Laitetaan käsi oman sydämen päälle ja sanotaan yhteen ääneen: ”Jeesus, anna anteeksi pahat tekoni ja sanani. Tule asumaan sydämeeni.”
ETAPPIPALKINTO 2
70.–72.
Kylväjä, s. 106
Kysymys: Oletko sinä kylvänyt siemeniä? Kasvoiko niistä jotain?
Tehtävä: Lapset menevät selälleen esim. lattialle. Aikuinen laittaa esim. yhden riisinjyvän jokaisen sydämen päälle ja lukee jokaisen kohdalla jonkin valitsemansa raamatunjakeen tai sivulta 155 Luuk. 24:34 ”Herra on todella noussut kuolleista!”
73–75.
Laupias samarialainen, s. 108
Kysymys: Ketä sinä voisit auttaa? Millä tavalla?
Tehtävä: Yksi asettuu makaamaan ja muut ”hoitavat” häntä esim. silittämällä tai laittamalla leikisti laastareita tms.
76.–78.
Kadonnut lammas, s. 110
Kysymys: Oletko koskaan kadottanut jotain sinulle tärkeää? Mitä teit?
Tehtävä: Leikkikää avaimen piilotusta: Yksi vuorollaan etsii muiden piilottamaa avainta huoneesta. Kun etsijä lähestyy avainta, muut sanovat ”lämpenee”, kun hän menee poispäin, muut sanovat ”kylmenee”.
79.–81.
Tuhlaajapoika, s. 112
Kysymys: Loppuuko Jumalan rakkaus joskus?
Tehtävä: Aikuinen juoksee lapsia vastaan ja halaa jokaista.
82.–84.
Kuninkaanpojan häät, s. 116
Kysymys: Miksiköhän joku ei haluakaan mennä juhliin, joihin hänet on kutsuttu?
Tehtävä: Leikitään juhlia: pukeudutaan hienosti ja syödään hyvin. Tai katsotaan kuvia joistain juhlista, joissa ollaan oltu.
85.–87.
Kaanan häät, s. 120
Kysymys: Jeesus ei tee mitään asioita huonosti. Miksi?
Tehtävä: Jutellaan hääjuhlista, joissa ollaan oltu: mitä siellä syötiin ja juotiin, miten hääpari ja vieraat olivat pukeutuneet, mitä siellä tehtiin.
88.–90.
Jeesus parantaa halvaantuneen, s. 122
Kysymys: Kuka voi antaa synnit anteeksi? Miksi?
Tehtävä: Askarrelkaa israelilainen talo esim. maitotölkistä (katso mallia lastenraamatun kuvista). Miten se eroaa suomalaisesta talosta? (talo on tasakattoinen ja katolle johtavat portaat)
91.–93.
Jeesus myrskyssä, s. 124
Kysymys: Miksi Jeesus nukkui veneessä, vaikka oli kova myrsky?
Tehtävä: Mennään yhdessä istumaan esim. matolle ja leikitään myrskyä heilumalla ja tekemällä aaltojen ja tuulen ääntä.
94.–96.
Jairoksen tytär, s. 126
Kysymys: Miksi isä pyysi apua Jeesukselta?
Tehtävä: Mennään yksi kerrallaan makaamaan silmät kiinni. Joku käy hänen luonaan, ottaa kädestä kiinni, ja sanoo: ”Tyttö / poika, nouse!” Makuullaan ollut lähtee kävelemään.
97.–99.
Ruokkimisihme, s. 127
Kysymys: Mitä tapahtuu, kun annamme jotain Jeesukselle?
Tehtävä: Mieti, mitä sinä voisit antaa Jeesukselle. Leikataan paperista leipiä ja kaloja ja kirjoitetaan tai piirretään asioita niihin. Lopuksi laitetaan leivät ja kalat koriin.
100.–102.
Jeesus kävelee vetten päällä, s. 130
Kysymys: Mikä asia tuntuu sinusta mahdottomalta?
Tehtävä: Rukoilkaa hiljaa mielessänne vaikeilta tuntuvien asioiden puolesta.
103.–105.
Jeesus parantaa sokean, s. 132
Kysymys: Miltä tuntuu, jos sinua aina vain käsketään olemaan hiljaa, vaikka sinulla olisi asiaa?
Tehtävä: Leikitään sokkoa ja opasta. Tehdään rata, jonka läpi pitää kulkea sokkoa taluttaen tai suullisesti opastaen.
106.–108.
Jeesus herättää Lasaruksen, s.134
Kysymys: Onko Jumalalle mikään mahdotonta?
Tehtävä: Kokeilkaa tehdä kasvoillanne ihmetyksen ja ilon ilmeitä, joita haudalla olleilla ihmisillä oli, kun he näkivät Lasaruksen tulevan ulos haudasta.
109.–111.
Jeesus ratsastaa Jerusalemiin, s. 138
Kysymys: Miksi Jeesus suuttui temppelissä?
Tehtävä: Lauletaan yhdessä virsi 1, ”Hoosianna, Daavidin poika”
112.–114.
Jeesus asettaa ehtoollisen, s. 140
Kysymys: Ehtoollinen muistuttaa siitä, että Jeesus rakastaa sinua. Milloin viimeksi olet käynyt ehtoollisella / alttarilla siunattavana?
Tehtävä: Otetaan leipä ja taitetaan siitä pala jokaiselle.
ETAPPIPALKINTO 3
115.–117.
Jeesus vangitaan, s. 142
Kysymys: Miltä tuntuu, jos hyvä ystävä pettää?
Tehtävä: Mennään pimeään paikkaan ja rukoillaan hetki yhdessä, esim. näillä sanoilla: Jeesus, siunaa meitä. Kiitos siitä, että sinä kuulet meitä. Aamen.
118.–120.
Jeesuksen kuulustelu, s. 144
Kysymys: Mikä on mielestäsi surullisinta näissä yön tapahtumissa?
Tehtävä: Kokeilkaa, osaatteko kiekua kuin kukko.
121.–123.
Ristiinnaulitseminen, s. 147
Kysymys: Olisiko Jeesus pystynyt astumaan alas ristiltä? Miksi hän ei tehnyt sitä?
Tehtävä: Laulakaa ”Vieraalla maalla kaukana” (virsi 78), tai jokin muu Jeesuksen ristinkuolemasta kertova laulu. Tai asettakaa joitain pieniä esineitä, esim. legoja tai nappeja, ristin muotoon pöydälle.
124.–126.
Jeesus nousee kuolleista, s. 150
Kysymys: Olikohan opetuslasten vaikea uskoa, että Jeesus oli herännyt kuolleista?
Tehtävä: Juhlikaa Jeesuksen ylösnousemusta hyppimällä ilosta.
127.–129.
Emmauksen tiellä, s. 153
Kysymys: Miksiköhän miehet eivät heti tunnistaneet Jeesusta?
Tehtävä: Esittäkää, millainen ilme näillä kahdella opetuslapsilla oli, kun he yhtäkkiä ymmärsivät, että heidän kanssaan ollut mies olikin Jeesus.
130.–132.
Jeesus ilmestyy Tiberiaanjärvellä, s. 156
Kysymys: Mistä opetuslapset tunnistivat Jeesuksen?
Tehtävä: Menkää piknikille: levittäkää pyyhe tai viltti lattialle ja syökää välipalaa sen päällä. Tai jos on mahdollista, sopikaa milloin voisitte mennä ulos piknikille.
133.–135.
Taivaaseenastuminen, s. 160
Kysymys: Mitä iloa siitä oli, että Jeesus nousi taivaaseen, eikä jäänyt maan päälle opetuslasten kanssa?
Tehtävä: Näytelkää, miten opetuslapset jäävät katselemaan hämmästyneinä taivaalle Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen, miten enkelit ilmestyvät heille ja miten opetuslapset lähtevät iloisina Jerusalemiin.
136.–138.
Helluntai, s. 162
Kysymys: Miksi opetuslapset eivät enää pelänneet?
Tehtävä: Sanokaa niin monella kielellä kuin osaatte: ”Jeesus rakastaa sinua.”
139.–141.
Ensimmäiset kristityt, s. 164
Kysymys: Mitä sinun olisi vaikea jakaa toisten kanssa?
Tehtävä: Murretaan ja syödään esim. leipää piirissä niin että jokainen vuorollaan murtaa siitä palan seuraavalle syötäväksi.
142.–144.
Paavalin kääntyminen, s. 166
Kysymys: Mitä kristittyjen vainoaminen tarkoittaa?
Tehtävä: Leikitään tunnistusleikkiä: Jokaisella on vuorollaan silmät sidottuina ja hänelle tuodaan jokin esine käsillä tunnistettavaksi.
145.–146.
Paavalin lähetysmatkat, s. 168
Kysymys: Miksi Jumala ei antanut Paavalin hukkua?
Tehtävä: Leikkikää, että sohva, sänky tai lattiamatto on laiva, jolla Paavali ja muut matkustavat. Laiva joutuu myrskyyn ja haaksirikkoutuu. ”Uikaa” lopuksi rantaan toisianne auttaen.
147.–148.
Paavalin kirjeet, s. 170
Kysymys: Mistä Paavali sai voimaa kertoa Jeesuksesta, vaikka häntä kohdeltiin huonosti?
Tehtävä: Lukekaa pätkä Paavalin kirjoittamasta kirjeestä efesolaisille ja opetelkaa se ulkoa.
”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.” (Ef. 2:8–9)
149.–150.
Taivaallinen Jerusalem, s. 172
Kysymys: Mitä haluaisit sanoa Jeesukselle, kun kerran näet hänet?
Tehtävä: Piirtäkää yhdessä kuva siitä, millainen kuvittelette taivaan olevan. Kaikki saavat piirtää yhteiseen piirustukseen asioita, joita ajattelevat taivaassa olevan.
MAALI