![]() 365 kertomusta, rukousta ja lupausta
1 – 10 – 20 – 30 – 40 – 50 – 60 – 70 – 80 – 90 – 100 – 110 – 120 – 130 – 140 – 150 |
1.
1. Alussa (s. 12–13)
Kysymys: Mikä on mielestäsi ihmeellisintä Jumalan luomistyössä?
Tehtävä: Esitetään pantomiimina eri eläimiä, ja toiset arvaavat, mistä eläimestä on kyse.
2.
2.–7. (s. 14–15)
Kysymys: Mitä kaikkea Jumala loi?
Tehtävä: Luetaan joku näistä runoista ja psalmeista niin, että lapset lyövät tahtia esim. käsiään taputtaen tai jalkojaan tömistäen.
3.
8.–9. Kuiskiva käärme, Ihmiset päättävät (s. 16–17)
Kysymys: Miltä sinusta tuntuu, kun olet tehnyt jotain kiellettyä?
Tehtävä: Lapset menevät piiloon ja aikuiset kutsuvat heidät nimeltä pois piilosta.
4.
10. Aadamin ja Eevan lapset (s. 18)
Kysymys: Oletko sinä ollut joskus kateellinen?
Tehtävä: Miettikää yhdessä, miten suuttumusta voi osoittaa satuttamatta toista.
5.
11.–12. Epätäydellinen maailma, Eläimiä kaksittain (s. 19–20)
Kysymys: Miltä valtavan suuren arkin rakentaminen mahtoi näyttää muiden ihmisten silmissä?
Tehtävä: Liikutaan pareittain ihan samalla tavalla (hyppimällä, ryömimällä, kävelemällä takaperin). Molemmat saavat olla mallina vuorollaan.
6.
13. Vedenpaisumus (s. 21)
Kysymys: Vedenpaisumus kesti monta kuukautta. Mitähän kaikkea Nooa teki tuona aikana arkissa perheensä ja eläinten kanssa?
Tehtävä: Keksitään mahdollisimman monta eläinlajia ja matkitaan kunkin ääntelyä.
7.
14.–15. Korpi ja kyyhkynen, Kaunis sateenkaari (s. 22–23)
Kysymys: Oletko nähnyt joskus sateenkaaren? Mistä Jumalan lupauksesta se muistuttaa?
Tehtävä: Piirtäkää yhdessä sateenkaari.
8.
16.–18. (s. 24)
Kysymys: Kysymys: Mikä Jumalan luomisteko ilahduttaa sinua?
Tehtävä: Tehtävä: Mitä kaikkea osaat tehdä ruumiinosillasi (silmät, korvat, suu, kädet, jalat…)? Kerro ja näytä.
9.
19.–21. (s. 25)
Kysymys: Milloin olit viimeksi metsässä? Mitä näit siellä?
Tehtävä: Näytetään käsillä, miten eri hyönteiset liikkuvat tai lentävät.
10.
22.–23. Jumala valitsee Abrahamin, Ihan erityinen siunaus (s. 26-27)
Kysymys: Miten Jumala on siunannut ja johdattanut sinua tai teidän perhettänne?
Tehtävä: Tutkitaan yhdessä kartalta, missä nyt asutaan ja ollaan asuttu.
11.
24.–25. Iisak-vauva, Abrahamin kova koetus (s. 28–29)
Kysymys: Onko sinun helppo totella muiden antamia ohjeita ja käskyjä?
Tehtävä: Abraham totteli Jumalaa. Leikitään kapteeni käskee -leikkiä. Yksi antaa käskyjä toisille, esim. ”Kapteeni käskee: istukaa lattialle” Muiden tulee totella käskyjä vain silloin, kun käskyn edessä ovat sanat ”kapteeni käskee”. Muunlaisten käskyjen (esim. ”Istukaa lattialle”) tottelemisesta putoaa pois pelistä.
12.
26. Ihan erityinen tyttö (s. 30)
Kysymys: Millaisissa asioissa ja miten Jumalalta voi pyytää apua?
Tehtävä: Aikuiset voivat kertoa häistään tai siitä, miten kohtasivat puolisonsa. Voidaan myös katsella yhdessä sen aikaisia kuvia.
13.
27.–28. Kaksi pientä poikaa, Kulhollinen ruskeaa keittoa (s. 31–32)
Kysymys: Perheenjäsenet ovat sekä samanlaisia että erilaisia. Miettikää yhdessä, minkä asian kukin teistä osaa hyvin.
Tehtävä: Ottakaa muutama leikkiastia (tai oikea). Lapset tekevät leikisti ruokaa, jota tarjoavat aikuisille.
14.
29. Iisakin viimeinen toivomus (s. 33)
Kysymys: Siunaus on tärkeä asia. Milloin sinut on viimeksi siunattu?
Tehtävä: Aikuinen siunaa lapset esim. Herran siunauksella. Voitte laittaa käden lapsen pään päälle tai olkapäälle.
Herra siunatkoon sinua
ja varjelkoon sinua.
Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle
ja olkoon sinulle armollinen.
Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi
ja antakoon sinulle rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Aamen.
15.
30. Jaakobin portaat (s. 34)
Kysymys: Jaakob joutui pakoilemaan pitkään huijattuaan isäänsä ja veljeänsä. Miltä tuntuu, kun on huono omatunto?
Tehtävä: Leikitään hetki piilosta.
16.
31. Jaakob tapaa Raakelin (s. 35)
Kysymys: Miltähän Jaakobista tuntui päästä asumaan ja työskentelemään sukulaisperheeseensä pitkän pakomatkan jälkeen?
Tehtävä: Määkikää yhdessä kuin lampaat, seitsemän kertaa.
17.
32.–41. (s. 36–37)
Kysymys: Millainen Jumala on?
Tehtävä: Valitkaa näistä runoista ja psalmeista yksi, kirjoittakaa se paperille ja koristelkaa se. Sen voi laittaa tauluksi seinälle.
18.
42. Labanin ikävä temppu (s. 38)
Kysymys: Miltä tuntuu joutua huijatuksi?
Tehtävä: Keskustelkaa, miksi lupauksen pitäminen on tärkeää.
19.
43.–44. Jaakobin monta lasta, Aika mennä kotiin (s. 39–40)
Kysymys: Miksi Jumala auttoi Jaakobia oikeanlaisten lampaiden ja vuohien syntymisessä?
Tehtävä: Kuvitelkaa, millaista olisi lähteä pitkälle matkalle, jos perheessänne olisi 13 lasta ja mukaan pitäisi ottaa vielä useita eläimiä.
20.
45. Muukalainen yössä (s. 41)
Kysymys: Miltä anteeksi antamisen ja saamisen jälkeen tuntuu?
Tehtävä: Aikuinen voi painia leikillään lapsen kanssa.
21.
46.–47. Perheessä vierailee kuolema, Jaakobin suosikkipoika (s. 42–43)
Kysymys: Oletko sinä ollut joskus kateellinen? Milloin?
Tehtävä: Joosef näki unen, jossa hänen veljiensä lyhteet kumarsivat hänen lyhdettään. Kumartakaa niin monta kertaa kuin Joosefilla oli veljiä. (11)
22.
48.–53. (s. 44–45)
Kysymys: Millainen sinun perheesi on? Aikuiset voivat kertoa lapsille myös lapsuudenperheestään.
Tehtävä: Tehdään sukupuu, johon kirjoitetaan lasten, vanhempien ja isovanhempien nimet. Lapset voivat piirtää jokaisen hahmon tai koristella sukupuun jollain muulla tavalla.
23.
54.–55. Juonittelua Joosefia vastaan, Kaksikymmentä hopeakolikkoa (s. 46–47)
Kysymys: Miltähän Joosefista tuntui, kun veljet hylkäsivät hänet kaivoon?
Tehtävä: Muodostetaan karavaani. Aikuinen/aikuiset voivat kontata kamelina ympäri huonetta ja muut tulevat jonossa perässä. (Pienin voi ratsastaa kamelilla.)
24.
56. Orjana Egyptissä (s. 48)
Kysymys: Miksi asiat eivät mene aina hyvin, vaikka tekisimmekin oikein?
Tehtävä: Leikitään hippaa.
25.
57.–58. Unia unien perään, Farao näkee unia (s. 49–50)
Kysymys: Onko unilla aina merkitys tai ovatko ne aina Jumalan puhetta?
Tehtävä: Kertokaa jokin näkemänne uni, jonka muistatte.
26.
59.–60. Jumalan varoitus, Unet toteutuvat (s. 51–52)
Kysymys: Millaisten tapahtumien kautta Jumala oli johdattanut Joosefin tärkeään asemaan Egyptissä?
Tehtävä: Leikitään tilannetta, jossa Joosef puetaan hienoihin vaatteisiin ja asetetaan tärkeään virkaan.
27.
61. Ruokaa Egyptistä (s. 53)
Kysymys: Olikohan Joosef vielä vihainen veljilleen kaikkien vuosien jälkeen?
Tehtävä: Keskustellaan: onko sinun vaikea unohtaa, jos joku on loukannut sinua?
28.
62.–63. Joosef koettelee veljiään, Joosefin hopeamalja (s. 54–55)
Kysymys: Miltähän Benjaminista tuntui, kun hänen tavaroistaan löydettiin Joosefin malja?
Tehtävä: Näytellään, millaiset ilmeet Joosefin veljillä ehkä oli, kun Joosef otti yhden veljistä vangiksi.
29.
64.–69. (s. 56–57)
Kysymys: Millaisista asioista haluaisit kiittää Jumalaa?
Tehtävä: Lauletaan yhdessä jokin kiitoslaulu (esim. virsi 332 tai 341).
ETAPPIPALKINTO 1
30.
70.–71. Faraon lahja, Jumalan lupaus Jaakobille (s. 58–59)
Kysymys: Jumala käänsi pahan asian hyväksi Joosefin elämässä. Onko teille koskaan käynyt niin?
Tehtävä: Halatkaa toisianne ja sanokaa: ”Minä rakastan sinua.”
31.
72.–73. Uusi koti Egyptissä, Orjina Egyptissä (s. 60–61)
Kysymys: Jumala lupasi Jaakobille ja hänen lapsilleen viedä heidät kotiin luvattuun maahan. Jumala on luvannut johdattaa meidätkin luvattuun maahan, taivaan kotiin. Millaista ajattelette taivaassa olevan?
Tehtävä: Piirretään tai rakennetaan esimerkiksi Lego-palikoista unelmakoti.
32.
74.–75. Mirjamin pikkuveli, Vauva ja prinsessa (s. 62–63)
Kysymys: Mitkä asiat teitä pelottavat?
Tehtävä: Pikku Mooses laitettiin koriin. Laulakaa hänelle jokin tuntemanne iltalaulu, tai esim. ”Tule kanssani, Herra Jeesus” (virsi 548). Tai voitte rukoilla yhdessä: ”Kiitos Taivaan Isä, että sinä näet pelkomme ja pidät meistä kaikista huolta. Aamen.”
33.
76.–77. Prinssi Mooses, Paimen Mooses (s. 64–65)
Kysymys: Joskus, jos tapahtuu jotakin epäoikeudenmukaista, suuttuminen voi olla oikein. Jumala ei kuitenkaan halua, että satutamme toisiamme. Millaisista asioista te viimeksi olette suuttuneet? Miten toimit / olisi ollut hyvä toimia?
Tehtävä: Tehkää suunnitelma, miten voisitte seuraavana päivänä olla avuksi toisillenne.
34.
78.–83. (s. 66–67)
Kysymys: Millä tavalla Jumala on auttanut sinua?
Tehtävä: Aikuinen silittää lapsen päätä ja sanoo: ”Jumala pitää sinusta huolta.”
35.
84. Palava pensas (s. 68)
Kysymys: Millaisille ihmisille Jumala antaa tehtäviä?
Tehtävä: Tutustukaa erilaisiin tehtäviin ja töihin esim. kuvia katsomalla. Aikuiset voivat kertoa lapsille omista ammateistaan ja / tai esim. tehtävistä seurakunnassa.
36.
85.–86. Mooses palaa Egyptiin, Tiiliä ilman olkia (s. 69–70)
Kysymys: Millaisissa asioissa sinä olet hyvä? Millaisissa asioissa et ole hyvä?
Tehtävä: Toinen kuiskaa jotain toiselle, ja tämä sanoo sen ääneen.
37.
87. Päästä kansani! (s. 71)
Kysymys: Miltähän Mooseksesta ja Aaronista tuntui, kun kuningas ei suostunut heidän pyyntöihinsä?
Tehtävä: Ensimmäinen onnettomuus oli se, että vesi muuttui vereksi. Keksikää 10 punaista asiaa.
38.
88.–89. Sammakoita, kärpäsiä ja ötököitä, Lisää hirveitä vitsauksia (s. 72–73)
Kysymys: Mikä on mielestäsi kamalin egyptiläisiä kohdannut onnettomuus?
Tehtävä: Egyptiläiset joutuivat olemaan kolme päivää ihan pimeässä. Sammuttakaa valot, menkää peiton alle piiloon tai peittäkää käsillä silmänne hetkeksi ja miettikää, miltä tuo pimeys on egyptiläisistä tuntunut.
39.
90. Pääsiäinen (s. 74)
Kysymys: Miksi juutalaiset viettävät pääsiäistä? Miksi kristityt viettävät pääsiäistä?
Tehtävä: Israelilaiset lähtivät kovalla kiireellä. Aikuiset voivat nostaa lapset syliin ja juosta kiireesti toiseen huoneeseen. Tai lapset voivat ottaa esim. pehmolelun syliinsä ja juosta äkkiä pois.
40.
91.–92. Tulipatsas, Meren halki (s. 75–76)
Kysymys: Miltähän israelilaisista tuntui, kun he huomasivat egyptiläisten jahtaavan heitä tai kun he menivät Punaisenmeren yli?
Tehtävä: Tehkää suullanne meren ääntä (suhinaa) ja kulkekaa esim. käytävällä tai huonekalujen välissä.
41.
93. Ei enää orjina (s. 77)
Kysymys: Kuka sinusta pitää huolta? Onko teidän perheessänne tapana siunata ruoka ja kiittää siitä?
Tehtävä: Leikkikää mannan etsintää. Mannaa voivat olla esim. paperinpalat, joita levitetään ympäri huonetta.
42.
94.–99. (s. 78–79)
Kysymys: Mistä tietää tai näkee, että Jumala on suuri?
Tehtävä: Katsotaan kuvia esim. korkeista vuorista tai suuresta merestä.
43.
100.–101. Mooses nousee vuorelle, Kymmenen käskyä (s. 80–81)
Kysymys: Jumala antoi ihmisille 10 käskyä, koska niiden noudattamisesta seuraisi ihmisille hyvää. Onko sinun joskus vaikea totella muiden käskyjä?
Tehtävä: Mietitään ja kirjoitetaan yhdessä ”Meidän perheen ohjeet”. Paperin voi laittaa vaikka seinälle.
44.
102. Jumalalle mieluista (s. 82)
Kysymys: Mistä voi nykyään lukea Jumalan antamia ohjeita?
Tehtävä: Laintauluissa oli Jumalan ohjeet ihmisille siitä, miten tulisi elää. Raamattu on meille yhtä tärkeä Jumalan ohjekirja, jossa hän puhuu meille. Laittakaa Raamattu lelulaatikkoon tai pahvilaatikosta askarreltuun ”liiton arkkuun” ja kuljettakaa sitä leikkien israelilaisia kuljettamassa liitonarkkua.
45.
103. Kultainen sonni (s. 83)
Kysymys: Jumala ei halua, että palvomme kuvia tai patsaita. Missä ja miten me voimme palvella ja kiittää Jumalaa?
Tehtävä: Kirjoittakaa paperille mahdollisimman monta sanaa, jotka kuvaavat, millainen Jumala meillä on.
46.
104.–109. (s. 84–85)
Kysymys: Oletko tehnyt tänään jotain sellaista, mitä pitäisi pyytää anteeksi Jumalalta tai joltain ihmiseltä?
Tehtävä: Luetaan uudestaan ääneen luku 109, Paras Isä, ja sanotaan lopuksi yhdessä ”Aamen.”
47.
110.–111. Tiedustelijat Kanaaninmaassa, Hurjaa, epäystävällistä väkeä! (s. 86–87)
Kysymys: Vaikuttavatko toisten ajatukset siihen, miten sinä ajattelet asioista?
Tehtävä: Lapset voivat leikkiä vakoojia. He liikkuvat hiippaillen ja piileskellen yrittäen nähdä, mitä aikuiset tekevät.
48.
112. Valitse elämä! (s. 88)
Kysymys: Millaisia asioita sinä olet joutunut valitsemaan? Oletko osannut valita oikein?
Tehtävä: Yksi johtaa leikkiä ja sanoo monta kertaa sanat ”kuolema” tai ”elämä” valitsemassaan järjestyksessä ja tahdissa. Sovitaan yhdessä kummallekin käsimerkki tai asento (esim. ”kuolema” = kädet alhaalla tai mennään makaamaan; ”elämä” = kädet ylhäällä tai hypätään ilmaan). Yritetään tehdä oikea liike/asento nopeasti.
49.
113. Jumala auttaa Joosuaa (s. 89)
Kysymys: Millainen tehtävä pelottaisi sinua?
Tehtävä: Yksi on Joosua ja muilla on laukut tai kassit. Joosua käskee pakata laukkuun erilaisia asioita – niitä voidaan laittaa sinne oikeasti tai leikisti.
50.
114.–115. Talo muurin kupeessa, Rahab luottaa Jumalaan (s. 90–91)
Kysymys: Rahab olisi voinut jäädä kiinni vakoojien piilottelusta. Miksi hän uskalsi silti tehdä sen?
Tehtävä: Punainen nauha Rahabin ikkunassa ja karitsan veri israelilaisten ovienpielissä ensimmäisenä pääsiäisenä ovat esikuvia Jeesuksen verestä ja ristinkuolemasta – ja sen takia saamastamme vapaudesta. Laittakaa punainen nauha tai jotain muuta punaista ikkunalle.
51.
116.–117. Jordanjoki, Vastarannalle (s. 92–93)
Kysymys: Muistatko, milloin aiemmin Jumala oli tehnyt samanlaisen ihmeen?
Tehtävä: Tehdään suora kulkureitti esim. mattojen tai huonekalujen avulla. Yksi menee reitin keskelle seisomaan ja pitää Raamattua ylhäällä käsissään, muut kulkevat reitin läpi. Viimeisenä reitin päähän kävelee se, jolla oli Raamattu.
52.
118. Jerikon kaupunki (s. 94)
Kysymys: Missä yhteyksissä numero seitsemän esiintyy Jerikon valloituksen yhteydessä?
Tehtävä: Kierretään esim. pöytä yhdessä seitsemän kertaa, seitsemännen kierroksen jälkeen lapset voivat soittaa leikkitorvea tai tehdä torven ääntä.
53.
119. Rakastakaa Jumalaa (s. 95)
Kysymys: Unohdatko sinä joskus tärkeitä asioita, joita sinulle on juuri sanottu?
Tehtävä: Leikitään Kim-leikkiä. Laitetaan pöydälle tai lattialle tavaroita esille. Yksi osallistujista menee toiseen huoneeseen ja toiset poistavat yhden esineen. Poissa ollut tulee takaisin, ja yrittää muistella, mikä esine puuttuu.
54.
120.–129. (s. 96–97)
Kysymys: Millä tavalla Jumala on varjellut sinua?
Tehtävä: Jumalan suojaan voi mennä kuin lintu emon siipien alle. (luku 123, Ps. 36:8). Aikuinen ottaa ison viltin tai peiton harteilleen ja istuu maahan tai tuolille. Lapset juoksevat hänen luokseen ja menevät kädellä kohotetun viltinreunan alle piiloon.
55.
130.–131. Profeetta Debora (s. 98–99)
Kysymys: Raamatussa on paljon rohkeita naisia. Keitä rohkeita naisia ja tyttöjä te tunnette?
Tehtävä: Perheen vanhin istuu maassa ja toimii tuomarina. Muut tulevat kysymään häneltä vaikeita kysymyksiä.
56.
132.–133. Gideon kohtaa enkelin, Gideon tahtoo merkin (s. 100–101)
Kysymys: Onko sinulle joskus annettu sellainen tehtävä, joka tuntui liian vaikealta?
Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Kiitos Taivaan Isä, että autat meitä kaikissa tilanteissa. Kiitos, että rakastat meitä. Aamen.”
57.
134.–139. (s. 102–103)
Kysymys: Millä tavalla Jumalaa voi oppia tuntemaan?
Tehtävä: Katsotaan ympärille ja mietitään, mitä kaikkea Jumala on tehnyt ja osaa tehdä.
58.
140. Pikkuruinen armeija (s. 104)
Kysymys: Mikä antoi Gideonille rohkeutta?
Tehtävä: Laittakaa vettä lautasille ja yrittäkää latkia sitä kuin koirat.
59.
141.–142. Erityinen vauva, Voimamies Simson (s. 105–106)
Kysymys: Kuka on vahvin ihminen, jonka tunnet?
Tehtävä: Väännetään leikkimielisesti kättä, esim. lapsi vastaan aikuinen niin, että aikuinen antaa lapsen voittaa.
60.
143.–144. Simsonin salaisuus, Jumala auttaa Simsonia (s. 107–108)
Kysymys: Miksi Delila toimi petollisesti?
Tehtävä: Pidetään toista käsillä kiinni ja huudetaan: ”Simson, viholliset hyökkäävät!” Kiinni oleva yrittää saada itsensä vapaaksi.
61.
145. Lempeä Ruut (s. 109)
Kysymys: Tunnetko sinä jonkun, joka on tullut ulkomailta asumaan Suomeen?
Tehtävä: Kirjoittakaa yhdessä kirje tai kortti ystävällenne.
62.
146.–147. Ruut tapaa Boasin, Noomin uusi perhe (s. 110–111)
Kysymys: Mikä on mielestäsi iloisin kohta tässä tarinassa?
Tehtävä: Mennään piiriin ja syödään jotain yhdessä (esim. leipää tms. viljatuotetta).
63.
148. Hanna saa vauvan (s. 112)
Kysymys: Hanna jaksoi odottaa kauan, että Jumala vastaisi hänen rukoukseensa. Oletko sinä joskus joutunut rukoilemaan pitkään jotain asiaa?
Tehtävä: Mitä te haluaisitte pyytää Jumalalta? Piirtäkää siitä kuva ja rukoilkaa sen jälkeen sanallisesti. Rukoilkaa omin sanoin tai: ”Herra, sinä näet nämä asiat, joita me toivomme ja pyydämme. Sinä tiedät paremmin kuin me itse, mikä meille on parasta. Tapahtukoon sinun tahtosi. Aamen.”
64.
149. Yölllinen ääni (s. 113)
Kysymys: Miltähän tuntuisi kuulla Jumalan ääni omin korvin?
Tehtävä: Jaetaan viikolle erilaisia kotitehtäviä. Jokaiselle mietitään omaan ikään suhteutettu tehtävä.
65.
150.–155. (s. 114–115)
Kysymys: Mitä Jumala tekee yöllä?
Tehtävä: Kirjoitetaan yksi aukeaman iltarukouksista paperille ja rukoillaan se sitten, kun mennään nukkumaan. Paperin voi myös koristella.
66.
156. Samuel johtaa kansaa (s. 116)
Kysymys: Millaisia asioita tai tavaroita sinä haluat, vaikka tiedät, että niistä voi olla myös vaivaa?
Tehtävä: Mietitään, olisiko kotona sellaisia tavaroita tai leluja, joita voisi antaa pois.
67.
157. Israelin ensimmäinen kuningas (s. 117)
Kysymys: Mitä sinä haluaisit kuulla toisilta silloin, kun sinulla on epävarma olo?
Tehtävä: Askarrellaan tai piirretään kuninkaan kruunu.
68.
158. Saul ylpistyy (s. 118)
Kysymys: Miksi on tärkeää kysyä neuvoja myös muilta?
Tehtävä: Toinen peittää korvansa käsillään ja toinen yrittää sanoa hänelle jotain. Aloitetaan kuiskaamalla ja toistetaan lause vähitellen kovemmalla äänellä, jotta toinen lopulta kuulee.
69.
159.–169. Iisain nuorin poika, Herra on minun paimeneni (s. 119–120)
Kysymys: Miksi Jumala usein valitsee tehtäväänsä henkilön, joka ei ihmisten silmissä näytä arvokkaalta tai vahvalta?
Tehtävä: Leikitään paimenta ja lampaita. Paimen ohjaa hellästi lammaslaumaa oikeaan suuntaan kutsumalla sitä edestäpäin, antamalla neuvoja lauman takana tai varovasti käsillä ohjaillen. Kaikki halukkaat voivat olla vuorollaan paimenen roolissa.
ETAPPIPALKINTO 2
70.
161. Saul on tyytymätön (s. 121)
Kysymys: Onko sinulla joskus päiviä, jolloin tuntuu, ettei mikään mene hyvin eikä kukaan tee mitään niin kuin sinä haluaisit?
Tehtävä: Musiikki rauhoitti Saulia. Kuunnelkaa yhdessä kaunista musiikkia tai laulakaa yhdessä joku tuntemanne laulu esim. ”Jumalan kämmenellä” (virsi 499). Voitte myös soittaa yhdessä, jos teillä on soittimia.
71.
162.–163. Jättiläisen haaste, Daavidin veljet (s.122–123)
Kysymys: Miksi Daavid ei pelännyt?
Tehtävä: Mitatkaa, mahtuisiko Goljat seisomaan tai makaamaan huoneessanne. (Goljat oli vähän reilu kolme metriä pitkä.)
72.
164. Daavid ja Goljat (s. 124)
Kysymys: Mitä Daavid oli oppinut ollessaan lammaspaimenena?
Tehtävä: Näytellään Daavidin ja Goljatin välinen taistelu nukketeatterina esim. pehmoleluilla. Toinen lelu on suuri, toinen pieni.
73.
165.–166. Saulin kateus, Saul uhkaa Daavidia (s. 125–126)
Kysymys: Miltä tuntuu lähteä pois omasta turvallisesta kodista?
Tehtävä: Leikkikää hippaa.
74.
167. Kuningas Daavid (s. 127)
Kysymys: Miltä Daavidista mahtoi tuntua tulla kuninkaaksi kaikkien vaikeuksien jälkeen?
Tehtävä: Katsokaa kartasta, missä Jerusalem sijaitsee. Tutkikaa myös sitä ympäröiviä alueita.
75.
168.–170. Daavid ja Batseba, Natanin surullinen kertomus, Daavid katuu (s. 128–130)
Kysymys: Daavid teki syntiä, mutta silti Jumala ei hylännyt häntä. Miksi?
Tehtävä: Rukoillaan yhdessä sivuilla 132–133 olevia rukouksia 172–177. Jokainen, joka osaa lukea, voi valita ja lukea yhden niistä ääneen.
76.
171. Absalom tahtoo kuninkaaksi
Kysymys: Rakastavatko vanhemmat lapsiaan, vaikka nämä toimisivat vääriin?
Tehtävä: Mitä kaikkea äiti ja isä tekevät perheen eteen? Mietitään yhdessä.
77.
178.–179. Daavid neuvoo poikaansa, Jumalan lahja Salomolle (s. 134–135)
Kysymys: Mitä hyötyä jonkun ihmisen viisaudesta voi olla muille?
Tehtävä: Kuinka monta eri sanaa pystytte keksimään nimen Salomo kirjaimista: S, A, L, O, M, O? (Esim. loma, oma, salo, sola…)
78.
180. Salomon viisaus (s. 136)
Kysymys: Onko sinulla ollut jokin kiista jonkun toisen kanssa? Miten se ratkesi?
Tehtävä: Kerrotaan toisille kolme asiaa, joista yksi on valhe. Toiset voivat arvata, mikä asia kolmesta ei ole totta.
79.
181. Herran huone (s. 137)
Kysymys: Milloin olet viimeksi ollut kirkossa?
Tehtävä: Rakentakaa hieno temppeli esim. legoista. (Rakentamista voi jatkaa useampanakin päivänä.)
80.
182. Saban kuningatar (s. 138)
Kysymys: Jos sinä olisit kuningas tai kuningatar, mitä tekisit?
Tehtävä: Jokainen esittelee toisille suullisesti jonkin hienon asian tai esineen, jonka on nähnyt. Se voi olla myös esim. talo tai jokin luonnosta löytyvä asia, esim. eläin tai kasvi. Jos on aikaa, sen voi ensin myös piirtää ja esitellä vasta sitten.
81.
183.–184. Kuningas, joka rikkoi sääntöjä, Elian viesti kuninkaalle (s. 139–140)
Kysymys: Miltä tuntuu, jos sinä pidät jostain asiasta, mutta muut ihmiset eivät tykkää siitä?
Tehtävä: Keskustelkaa, miten pitäisi toimia, jos joku tekee tahallaan sellaista, mistä sinä et pidä. Miltähän Jumalasta tuntuu, kun ihmiset rikkovat hänen käskyjään?
82.
185. Jumala huolehtii Eliasta (s. 141)
Kysymys: Oletko ollut joskus täysin epätoivoisessa tilanteessa?
Tehtävä: Kaikki paitsi yksi ovat korppeja ja tuovat tälle yhdelle jotain pientä syötävää.
83.
186–191 (s. 142–143)
Kysymys: Millaisia Jumalan lahjoja näet ympärilläsi juuri nyt?
Tehtävä: Piirretään tai kirjoitetaan yhdessä isolle paperille erilaisia Jumalan antamia lahjoja (esim. luonto, koti, perhe, ystävät, ruoka, erilaiset taidot jne.)
84.
192. Nainen antoi omastaan (s. 144)
Kysymys: Miltä tuntuu, jos kotona on vaikeaa? Onko silloinkin helppo luottaa Jumalaan?
Tehtävä: Onko teillä tuttava, jolla on vaikeaa? Suunnitelkaa, miten voisitte auttaa häntä yhdessä jollakin tavalla.
85.
193.–194. Aika valita, Elian rukous (s. 145–146)
Kysymys: Millä tavalla sinä haluaisit Jumalan näyttävän voimansa?
Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Kiitos, Taivaan Isä, että sinä olet suurin ja voimakkain. Aamen.”
86.
195.–196. Jumala on lempeä, Tulivaunut (s. 147–148)
Kysymys: Millä tavalla voi auttaa surullista ihmistä?
Tehtävä: Muut menevät maahan makaamaan silmät kiinni, yksi on enkeli, joka herättää nukkujat hipaisemalla esim. höyhenellä poskeen.
87.
197.–198. Pieni palvelustyttö, Pesulla joessa (s. 149–150)
Kysymys: Millaisia suuria asioita pienen tytön usko sai aikaan?
Tehtävä: Käydään pesemässä kädet tai kasvot seitsemän kertaa.
88.
199.–200. Joona pakoilee Jumalaa, Suuri kala (s. 151–152)
Kysymys: Miksi Joona kiitti Jumalaa kalan vatsassa?
Tehtävä: Mennään yhdessä sänkyyn peiton alle ja kuvitellaan, että ollaan kalan vatsassa. Tehdään ääniä, joita kalan vatsassa ehkä kuuluu.
89.
201. Jumala antaa anteeksi (s. 153)
Kysymys: Missä tapauksessa jokin paha teko voidaan sinun mielestäsi jättää rankaisematta?
Tehtävä: Rukoillaan yhdessä jokin seuraavan aukeaman rukouksista 202–211. Jokainen, joka osaa lukea, voi lukea yhden niistä ääneen.
90.
212.–213. Jumala valitsee Jeremian (s. 156–157)
Kysymys: Jumalalla on suunnitelma sinun elämällesi ja koko maailmalle. Mitä luulet, meneekö Jumalalla sormi suuhun, vaikka jokin asia näyttäisikin menevän välillä ihan pieleen?
Tehtävä: Mikäli kotoanne löytyy muovailuvahaa, kokeilkaa muovata siitä erilaisia astioita. Voitte myös piirtää astioita.
91.
214. Kuningas ei kuuntele! (s. 158)
Kysymys: Miltähän Jeremiasta tuntui, kun hän tiesi olevansa oikeassa todella tärkeässä asiassa ja kukaan ei halunnut kuunnella?
Tehtävä: Keskustelkaa, onko joku perheenne jäsen joskus kokenut, ettei häntä kuunnella. Miltä se tuntui? Miettikää, miten te voisitte antaa jokaiselle perheenne jäsenelle tasapuolisesti tilaa puhua ja mahdollisuuden tulla kuulluksi?
92.
215.–216. Syvällä pimeässä kaivossa, Jeremia vapautetaan (s. 159–160)
Kysymys: Muistikohan Jeremia kaivossa ollessaan, mitä Jumala oli hänet valitessaan sanonut? Muistatko sinä? (Vilkaiskaa s. 156)
Tehtävä: Leikitään pimeästä kaivosta nostamista. Lapsi istuu lattialle ja laittaa silmät kiinni. Aikuinen nostaa hänet ilmaan ja sanoo kun voi avata silmät.
93.
217. Jerusalemin tuho (s. 161)
Kysymys: Kuka kohteli Jeremiaa hyvin?
Tehtävä: Kirjoitetaan lapulle nimi Jerusalem ja revitään tai leikataan se muutamaksi palaseksi. Säästetään palaset.
94.
218–220. (s. 162)
Kysymys: Mitä tarkoittaa se, että Jumala varjelee?
Tehtävä: Lauletaan yhdessä jonkin iloinen laulu.
95.
221.–223. (s. 163)
Kysymys: Milloin sinä olet tarvinnut lohdutusta?
Tehtävä: Kuljetaan pimeässä huoneessa jonossa niin, että ensimmäinen näyttää kulkureittiä lattiaan esim. taskulampulla. Jos huonetta ei saa pimeäksi, voi aikuinen olla paikallaan ja näyttää taskulampulla maahan reittiä, jonka mukaan lapset kulkevat.
96.
224. Uusi elämä Babyloniassa (s. 164)
Kysymys: Millaisia ruokia sinä et haluaisi syödä? Miksi?
Tehtävä: Syökää yhdessä jotain kasvista tai juokaa kulaus vettä.
97.
225.–226. Mahdoton tehtävä, Jumala auttaa Danielia (s. 165–166)
Kysymys: Miten Daniel osasi selittää kuninkaan unen niin viisaasti?
Tehtävä: Kerrotaan jokin itse nähty uni, jossa on tapahtunut jotain kummallista.
98.
227.–228. Sadrak, Mesak ja Abed-Nego (s. 167-168)
Kysymys: Miksi kuningas oli niin vihainen?
Tehtävä: Tulisessa uunissa oli kolme Danielin rohkeaa ystävää. Jumala lähetti sinne enkelin suojelemaan Danielin ystäviä. Montako henkilöä kuningas näki uunissa? Kertokaa numero polkemalla jalkaa lattiaan niin monta kertaa. (4)
99.
229.–230. Kirjoitus seinällä, Jumala puhuu Danielin kautta (s. 169–170)
Kysymys: Me ihmiset unohdamme usein asioita. Mitä luulet, unohtaako Jumala asioita?
Tehtävä: Piirtäkää tai kirjoittakaa paperille salaviestejä, joita toiset voivat yrittää arvata. Esim. lapsi voi piirtää kuvan ja aikuinen yrittää arvata mitä siinä on.
100.
231.–232. Kuninkaan uusi laki, Pelastava Jumala (s. 171–172)
Kysymys: Miksi leijonat eivät tehneetkään Danielille mitään?
Tehtävä: Leikkikää leijonia ja Danielia leijonien luolassa. Leijonat voivat päästellä karjahduksia ja murinaa, mutta eivät voi mennä lähelle Jumalan suojaamaa Danielia.
101.
233.–234. Sortuneet muurit, Aloitetaan alusta (s. 173–174)
Kysymys: Mitä Nehemia teki ennen kuin meni kysymään kuninkaalta lupaa lähteä?
Tehtävä: Ottakaa esiin kohdassa 93 leikatut Jerusalem-sanan palaset ja kootkaa ne yhteen palapelin tavoin.
102.
235. Jumalan lupaama Pelastaja (s. 175)
Kysymys: Ensimmäinen synti vei ihmisen pois Jumalan luota. Jumala kuitenkin lupasi Vapahtajan, jonka avulla ihminen pääsisi takaisin Jumalan luo. (1. Moos 3:14) Tiedätkö mitä Vapahtaja tai vapahtaminen tarkoittaa?
Tehtävä: Rakentakaa silta jostain materiaalista, esim. Lego-palikoista.
103.
236–238 (s. 176)
Kysymys: Mikä on lempieläimesi?
Tehtävä: Piirretään jokin tämän sivun raamatunkohdissa mainittu asia, esim. eläin.
104.
239–241 (s. 177)
Kysymys: Millainen Jumala on?
Tehtävä: Mietitään, millaisia positiivisia ominaisuuksia Jumala on itse kullekin antanut.
105.
242. Enkeli temppelissä (s. 178)
Kysymys: Mitenhän Sakarja kertoi Elisabetille enkelin kertomat uutiset, kun ei voinut puhua?
Tehtävä: Yrittäkää lukea huulilta toisen äänettömiä viestejä.
106.
243. Outo uutinen Marialle (s. 179)
Kysymys: Mitä luulet, millaiselta Marian luokse tullut enkeli näytti?
Tehtävä: Kuultuaan enkelin sanoman Maria lähti Elisabetin luokse. Sinne oli pitkä matka. Seurataan johtajaa, joka kulkee vaikeaa reittiä tuolien yli, pöydän ali jne. Johtajaa voi vaihtaa välillä.
107.
244.–245. Matka Betlehemiin, Vauva seimessä (s. 180–181)
Kysymys: Mitä Jeesuksen syntymään liittyviä asioita muistelemme jouluna?
Tehtävä: Tehdään pieni näytelmä tai asetelma tallissa olevista Jeesus lapsesta, Mariasta, Joosefista ja eläimistä. Asetelmaan voi käyttää tavallisia leluja tai tehdä se asettumalla ryhmänä ”kuvaksi”. Asetelmasta voi ottaa kännykkäkuvan.
108.
246. Tähden perässä (s. 182)
Kysymys: Miksiköhän kuningas Herodes ei pitänyt Jeesus-lapsen syntymästä?
Tehtävä: Jos ulkona on mahdollista nähdä tähtiä, kurkistetaan ulos ikkunasta ja mietitään, mikä tähti loistaa kirkkaimmin. Tai: piirretään yhdessä iso tähti.
109.
247. Tietäjät kumartavat (s. 183)
Kysymys: Mitä sinä olisit antanut lahjaksi Jeesukselle?
Tehtävä: Laitetaan jokin lelu muovi- tai kangaskassiin ja kääritään se paketiksi esim. narun avulla. Annetaan paketti toiselle, ja hän saa yrittää tunnustelemalla arvata, mitä paketissa on.
110.
248.–250. (s. 184)
Kysymys: Miksi Jumala antoi meille Jeesuksen lahjaksi?
Tehtävä: Valitaan yksi tämän sivun rukouksista ja kirjoitetaan se ylös tai laitetaan jonnekin muistiin. Rukoillaan se seuraavana jouluna.
111.
251.–253. (s. 185)
Kysymys: Millä tavalla voimme osoittaa kiitollisuutta siitä lahjasta, jonka Jumala antoi meille Jeesuksessa?
Tehtävä: Lauletaan yhdessä jokin kiitoslaulu, esim. virsi 332 tai 341.
112.
254. Kadonnut ja löytynyt (s. 186)
Kysymys: Miltä vanhemmista tuntuu, jos lapsi yhtäkkiä katoaa?
Tehtävä: Miten pitää toimia, jos eksyy? Kerrataan ohjeita.
113.
255. Johannes kastaa Jeesuksen (s. 187)
Kysymys: Katsotaan kuvia kastetilaisuudesta tai muistellaan sitä.
Tehtävä: Yksi nousee jonnekin korkeammalle, esim. tuolille, ja pudottaa sieltä alas jotain kevyttä, esim. höyhenen tai pienen paperinpalan. Muut katsovat, kun se laskeutuu maahan.
114.
256–257. Jeesusta koetellaan, Ensimmäiset seuraajat (s. 188–189)
Kysymys: Mitä ihmisten kalastaminen tarkoittaa?
Tehtävä: Leikitään Seuraa johtajaa -leikkiä. Yksi näyttää edellä (liikkeitä, ilmeitä, ääniä) ja muut seuraavat perässä.
ETAPPIPALKINTO 3
115.
258. Kaanan häät (s. 190)
Kysymys: Jeesus teki ihmeitä. Mitä sana ”ihme” tarkoittaa?
Tehtävä: Muistellaan juhlia, joissa on oltu mukana. Mikä niissä oli kivointa? Voidaan myös katsoa kuvia noista juhlista.
116.
259. Reikä katossa (s. 191)
Kysymys: Millaisia ystäviä sairaan miehen ystävät mielestäsi olivat?
Tehtävä: Kannetaan pienimpiä esim. viltin tai peiton avulla. Tai kannetaan yhdessä esim. jotain pehmolelua viltin avulla.
117.
260. Jeesuksen seuraajina (s. 192)
Kysymys: Jeesus neuvoo meitä olemaan ystäviä niille, joiden ystäviä muut eivät halua olla. Tiedätkö sinä sellaisia ihmisiä?
Tehtävä: Montako opetuslasta Jeesuksella oli? Tömistelkää jaloillanne yhtä monta kertaa. (12)
118.
261. Onnen salaisuus (s.193)
Kysymys: Me emme taida pystyä täysin noudattamaan Jeesuksen ohjeita. Muistatko, kuka oli ainut ihminen, joka aina pystyi noudattamaan niitä? (Jeesus itse)
Tehtävä: Piirretään tai kirjoitetaan yhdessä isolle paperille monenlaisia asioita, jotka tekevät onnelliseksi.
119.
262. Jumala rakastaa sinua (s. 194)
Kysymys: Jumala on luvannut kuulla jokaisen asian, jonka hänelle kerromme. Minkä asian sinä haluaisit kertoa hänelle?
Tehtävä: Rukoillaan yhdessä niin kuin Jeesus on opettanut:
Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä
meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta
ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
Aamen.
120.
263. Sotilas Kapernaumista (s. 195)
Kysymys: Miksi Jeesus ällistyi sotilaan puhetta?
Tehtävä: Pyydetään kauniisti apua toiselta jossain yksinkertaisessa asiassa, esim. ”Hakisitko minulle lasin vettä”, ”Kampaisitko hiukseni” tai ”Nostaisitko käteni ylös”. Autetaan toisia vuorotellen.
121.
264.–268. (s. 196)
Kysymys: Mitä kaikkea hyvää Jumala haluaa tehdä meille?
Tehtävä: Laitetaan rukous 266 muistiin ja rukoillaan se iltarukouksena.
122.
269.–273. (s. 197)
Kysymys: Onko Jumala kaukana vai lähellä sinua?
Tehtävä: Kuljetaan toisen takana ja annetaan ohjeita joko eri asentoihin (esim. ”mene kyykkyyn”, ”nosta kädet eteen” jne.) tai kulkemiseen (esim. ”käänny vasemmalle”, ”kierrä pöytä” jne.).
123.
274. Hyvin surullinen äiti (s. 198)
Kysymys: Millä tavalla Jeesus kohteli surullista naista?
Tehtävä: Yksi menee maahan makaamaan silmät kiinni. Kun joku hipaisee häntä, hän nousee nopeasti istumaan. Voidaan vaihtaa rooleja.
124.
275. Hyviä asioita pyhäpäivinä (s. 199)
Kysymys: Millä tavalla sinä vietät pyhäpäivää? Onko se jotenkin erilainen kuin muut päivät?
Tehtävä: Mennään piiriin seisomaan kädet irti toisistaan. Jokainen laittaa vasemman käden nyrkkiin. Jokainen silittää oikealla kädellään vieressään olevan nyrkissä olevaa kättä. Silityksen jälkeen nyrkin voi avata.
125.
276. Myrsky järvellä (s. 200)
Kysymys: Pystyisikö joku tavallinen ihminen tyynnyttämään myrskyn? Miksi Jeesus pystyi?
Tehtävä: Mennään yhdessä esim. maton päälle istumaan ja ollaan kuin myrskyssä: heilutaan puolelta toiselle ja tehdään suhisevaa ääntä tai koputetaan lattiaa. Kun joku sanoo: ”Vaikene! Ole hiljaa”, kaikki pysähtyvät ja hiljenevät. Voidaan jatkaa leikkiä niin kauan, että kaikki halukkaat ovat saaneet toimia ”myrskyn tyynnyttäjinä”.
126.
277. Jairoksen tytär (s. 201)
Kysymys: Onko sinulle joskus naurettu, vaikka puhuit totta?
Tehtävä: Yksi seisoo selin silmät kiinni ja muut hipaisevat vuorollaan häntä hiljaa selkään. Kun hän tuntee hipaisun, hän sanoo: ”Kuka koski minuun?” Lasketaan, kuinka monta hipaisua selin seisova tuntee ja kuinka monta jää huomaamatta.
127.
278. Leipiä ja kaloja (s. 202)
Kysymys: Mitähän ihmiset juttelivat syödessään leipää ja kalaa? Mitä lapset sanoivat? Entä aikuiset?
Tehtävä: Istutaan lattialle ja murretaan paloja yhteisestä leipäpalasta. Samalla voidaan jutella siitä, mitä itse kukin voisi antaa Jeesukselle.
128.
279. Laupias samarialainen (s. 203)
Kysymys: Ketä sinä voisit auttaa? Millä tavalla?
Tehtävä: Yksi asettuu maahan makaamaan ja muut ”hoitavat” häntä esim. silittämällä tai laittamalla leikisti laastareita tms.
129.
280.–285. (s. 204–205)
Kysymys: Mikä on lempiruokasi?
Tehtävä: Sovitaan, milloin tehtäisiin yhdessä tai hankittaisiin yhdessä syötäväksi jotain sellaista ruokaa, josta kaikki tykkäävät.
130.
286.–287. Kertomus kadonneesta lampaasta, Kertomus rakastavasta isästä (s. 206–207)
Kysymys: Onko sinulla ollut joskus ikävä kotiin? Miltä sinusta silloin tuntui?
Tehtävä: Parit juoksevat toisiaan vastaan ja halaavat kohdatessaan.
131.
288. Aarre taivaassa (s. 208)
Kysymys: Miksi ei kannata kerätä rikkauksia vain itselleen?
Tehtävä: Laitetaan rahaa valmiiksi seuraavan sunnuntain kolehtiin tms. annettavaksi. Myös lapset voivat halutessaan antaa vähän taskurahoistaan.
132.
289. Martta, Maria ja Lasarus (s. 209)
Kysymys: Kuka sinä olisit halunnut olla tässä tarinassa? Miksi?
Tehtävä: Kääritään yksi lapsista vessa- tai talouspaperiin ja kannetaan hänet esim. pöydän alle. Kun huudetaan: ”Lasarus, tule ulos”, kääritty saa tulla pois ja pudottaa kääreensä.
133.
290.–291. Jeesus kutsuu lapsia luokseen, Sokea Bartimaios (s. 210–211)
Kysymys: Mitä Jeesus ajattelee lapsista? Entä sairaista?
Tehtävä: Aikuinen lukee lapsille Herran siunauksen:
Herra siunatkoon sinua
ja varjelkoon sinua.
Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle
ja olkoon sinulle armollinen.
Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi
ja antakoon sinulle rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Aamen.
134.
292.–293. Pieni veronkerääjä, Jumalan tahto (s.212–213)
Kysymys: Millä tavalla varastaminen vaikuttaa varkaan elämään?
Tehtävä: Lapset menevät tuolille tai kynnykselle seisomaan ja hyppäävät alas, kun aikuinen sanoo: ”Sakkeus, tule alas!”
135.
294.–303. (s. 214–215)
Kysymys: Millä tavalla Jumala on kuin isä tai äiti?
Tehtävä: Kaikki, jotka osaavat lukea, voivat lukea ääneen yhden kohdan tältä aukeamalta.
136.
304.–305. (s. 216–217)
Kysymys: Millaiselta sinun mielestäsi suuren kuninkaan tulisi näyttää? Näyttikö Jeesus sellaiselta, kun hän ratsasti Jerusalemiin?
Tehtävä: Laitetaan maahan vaatteita. Isommat kantavat pienempiä reppuselässä niiden päällä.
137.
306.–307. Rakastakaa toisianne, Kolmekymmentä hopearahaa (s. 218–219)
Kysymys: Miltä tuntuu, jos ystävä pettää tai huijaa?
Tehtävä: Näytetään, millainen ilme Juudaksella ehkä oli, kun hän hiipii salaa pois muiden opetuslasten luota kavaltamaan Jeesusta.
138.
308.–309. Viimeinen ateria, Rukous puutarhassa (s. 220–221)
Kysymys: Opetuslapset eivät aivan ymmärtäneet, miksi Jeesus puhui kuolemastaan. Ymmärrätkö sinä, miksi Jeesuksen piti kuolla?
Tehtävä: Opetellaan joku seuraavan aukeaman raamatunkohdista ulkoa.
139.
320.–321. Jeesus vangitaan, Pietari itkee (s. 224–225)
Kysymys: Muistatko, mitä Jeesus oli sanonut Pietarille? (tarkista sivulta 220)
Tehtävä: Juudas kavalsi Jeesuksen tietyllä merkillä. Mikä se oli? Näytä tuo merkki. (suukko)
140.
322.–323. Orjantappurakruunu, Raskas risti (s. 226–227)
Kysymys: Onko jollain teistä ristikoru? Miksi monilla ihmisillä on ristikoru kaulassa?
Tehtävä: Piirretään tai askarrellaan esim. kahdesta kepistä risti.
141.
324.–325. Kolme ristiä kukkulalla, Kalliohaudassa (s. 228–229)
Kysymys: Mitä kaikkea hyvää Jeesus teki vielä ristilläkin roikkuessaan?
Tehtävä: Lukutaitoiset lukevat kukin ääneen yhden seuraavan aukeaman rukouksista.
142.
332.–333. Magdalan Maria itkee, Kuka siirsi kiven? (s. 232–233)
Kysymys: Miten valtavan suuri kivi oli voinut siirtyä pois haudan suulta?
Tehtävä: Miettikää, miten te haluaisitte juhlia, kun on tapahtunut jotain todella mahtavaa.
143.
334.–335. Jeesus elää!, Tuomas epäilee (s. 234–235)
Kysymys: Miettikää mahdollisimman monta asiaa, joihin uskotte, vaikka ette ole niitä koskaan omilla silmillänne nähneet.
Tehtävä: Esittäkää, millainen ilme opetuslapsilla ehkä oli, kun he näkivät ylösnousseen Jeesuksen.
144.
336.–337. Varhaisaamiainen, Jeesus palaa taivaaseen (s. 236–237)
Kysymys: Muistatko miten kävi, kun Jeesus kehotti edellisen kerran Pietaria heittämään verkot veteen? (Katso s. 189.) Miksiköhän hän teki nyt saman ihmeen?
Tehtävä: Menkää leikisti tai oikeasti ”piknikille”: levittäkää pyyhe tai viltti lattialle ja syökää välipalaa sen päällä.
145.
344. Pyhä Henki tulee (s. 240)
Kysymys: Kuinka monella kielellä te osaatte sanoa edes yhden sanan?
Tehtävä: Rukoillaan yhdessä aukeaman s. 238–239 rukouksia tai valitaan niistä yksi.
146.
345.–346. Vankeina Jumalan tähden, Stefanos vangitaan (s. 241–242)
Kysymys: Joitain ihmisiä vainotaan tänäkin päivänä, koska he uskovat Jeesukseen. Mitä voisitte tehdä heidän hyväkseen?
Tehtävä: Keskustellaan yhdessä siitä, miksi jotkut eivät pidä Jeesuksesta eivätkä häneen uskovista. Rukoillaan vainottujen kristittyjen puolesta ja kiitetään siitä, että Suomessa saamme elää Jeesuksen ystävinä näinkin rauhassa. Tai: luetaan s. 239 rukous 341.
147.
347.–348. Matkalla Gazaan, Sokaiseva valo (s. 243–244)
Kysymys: Muistatko joskus tehneesi jotain, jonka luulit olevan oikein, mutta se olikin väärin?
Tehtävä: Leikitään tunnistusleikkiä: Yksi seisoo piirin keskellä silmät sidottuina, muut pyörivät hänen ympärillään. Kun keskellä oleva sanoo ”seis”, piiri pysähtyy, ja hän yrittää käsin tunnustelemalla tunnistaa edessä olevan. (Voidaan myös tunnistaa pehmoleluja tms., jos leikkijöitä ei ole tarpeeksi.)
148.
349., 356. Pietari tapaa Corneliuksen, Pietari kahleissa (s. 245, 248)
Kysymys: Minkämaalaisia ihmisiä Jumala rakastaa?
Tehtävä: Rukoillaan aukeaman s. 246–247 rukouksia 350–355 lukemalla niitä vuorotellen ääneen. Voidaan myös valita niistä yksi, kirjoittaa se paperille ja koristella paperi yhdessä ja laittaa se seinälle.
149.
357.–358. Maanjäristyksiä ja ihmeitä, Paavali purjehtii Roomaan (s. 250–251)
Kysymys: Kun Paavali matkusteli kertomassa Jeesuksesta, ei ollut vielä autoja eikä lentokoneita. Millähän Paavali kulki paikasta toiseen?
Tehtävä: Paavali perusti seurakuntia. Keskustelkaa, millä tavalla nykyään voi olla seurakunnan toiminnassa mukana. Esim. jumalanpalvelukset, päiväkerho, pyhäkoulu…
150.
359. Paavalin sanoma (s. 251)
Kysymys: Paavalin kirjeet ovat säilyneet meillekin. Mistä voimme niitä lukea?
Tehtävä: Kirjoittakaa kirje tai postikortti jollekin ystävällenne tai sukulaiselle. Kirjoittakaa siihen, millainen kokemus Raamattumaraton oli teille. Rukoillaan lopuksi s. 253 löytyvä Herran siunaus (364. Siunaus). Kaikki, jotka osaavat, voivat sanoa sen yhteen ääneen.
Rukouksia 360–365 voi rukoilla iltaisin iltarukouksina.
MAALI