Kirkkoraamattu

Raamattumaraton lukuohjelma

Kirkkoraamattu

Lataa pdf

 

1102030405060708090100110120130140150

1.
1. Moos. 1: 12: 3
Luominen

Kysymys: Minkä luomisen päivän olisit halunnut nähdä?

Tehtävä: Esitetään pantomiimina eri eläimiä, ja toiset arvaavat, mistä eläimestä on kyse.

 

2.
1. Moos. 2: 425
Luominen (ihminen)

Kysymys: Millä tavalla Jumala osoitti sen, että hän rakastaa ihmistä?

Tehtävä: Näytä, mitä kaikkea osaat tehdä ruumiillasi. (hyppiä, seisoa yhdellä jalalla, taputtaa yms.)

 

3.
1. Moos. 3: 124
Syntiinlankeemus

Kysymys: Miksi ihminen syyttää helposti muita omista virheistään?

Tehtävä: Sanotaan yhteen ääneen: ”Anteeksi”.

 

4.
1. Moos. 6: 522
Nooan arkki

Kysymys: Miltä Nooan projekti mahtoi näyttää muiden ihmisten silmissä?

Tehtävä: Mitataan, minkä kokoinen arkki oli ja mietitään, mihin se omassa asuinympäristössä mahtuisi.

 

5.
1. Moos. 7
Vedenpaisumus

Kysymys: Kuinka monta kuukautta maa oli veden peitossa?

Tehtävä: Mennään esim. pöydän alle yhdessä ja otetaan muutama pehmolelu mukaan. Miltä tuntuisi olla monta kuukautta arkissa?

 

6.
1. Moos. 8, 9
Liitto Nooan kanssa

Kysymys: Mitä voit muistaa seuraavalla kerralla, kun näet sateenkaaren?

Tehtävä: Piirretään sateenkaari niin, että jokainen piirtää siihen oman lempivärinsä.

 

7.
1. Moos. 11: 19
Babylonin torni

Kysymys: Miksi Jumala esti tornin rakentamisen?

Tehtävä: Rakennetaan mahdollisimman korkea torni esim. palikoista ja hajotetaan se (tai annetaan kaatua ja hajota itsekseen).

 

8.
1. Moos. 12: 120
Jumala kutsuu Abramin

Kysymys: Miltä luulet 75-vuotiaasta tuntuneen, kun hän joutui lähtemään pois seudulta, jolla on elänyt koko ikänsä?

Tehtävä: Katsotaan kartasta tai valokuvista, missä eri paikoissa perhe on asunut (tai matkustanut).

 

9.
1. Moos. 15
Liitto Abramin kanssa

Kysymys: Millaisiin lupauksiin sinä luotat?

Tehtävä: Luvataan toiselle jotain, mikä toteutetaan seuraavan päivän aikana.

 

10.
1. Moos. 21: 17; 22: 119
Iisakin syntymä, Jumala koettelee Abrahamia

Kysymys: Mitä luulet Iisakin ajatelleen, kun Abraham sitoi hänet?

Tehtävä: Abrahan totteli Jumalan käskyä. Leikkikää Kapteeni käskee – leikkiä: Yksi antaa käskyjä toisille, esim. ”Kapteeni käskee: istukaa lattialle” Muiden tulee totella käskyjä vain silloin, kun käskyn edessä ovat sanat ”kapteeni käskee”. Muunlaisten käskyjen (esim. ”Istukaa lattialle”) tottelemisesta putoaa pois pelistä.

 

11.
1. Moos. 27: 129
Jaakob saa siunauksen

Kysymys: Onko tavallista, että vanhemmilla on oma suosikkilapsensa?

Tehtävä: Kertokaa, mistä erityisesti pidätte toisissanne.

 

12.
1. Moos. 27: 3046
Petos tulee ilmi

Kysymys: Millainen asia voisi pakottaa lähtemään kotoa?

Tehtävä: Lukekaa yhdessä (tai vanhemmat lukevat lapsille) Herran siunaus:

Herra siunatkoon sinua
ja varjelkoon sinua.
Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle
ja olkoon sinulle armollinen.
Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi
ja antakoon sinulle rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Aamen.

 

13.
1. Moos. 28: 122
Jaakobin uni

Kysymys: Millaisia unia sinä olet nähnyt?

Tehtävä: Suunnitellaan yhdessä (suullisesti tai piirtämällä) oman perheen muistomerkki.

 

14.
1. Moos. 32: 133
Jaakobin kotimatka alkaa, Jaakobin paini

Kysymys: Miltä tuntuu kohdata sellainen ihminen, jota on huijannut?

Tehtävä: Leikitään kyykkypainia: ollaan kyykyssä ja koetetaan horjuttaa toisen tasapainoa.

 

15.
1. Moos. 33: 120
Jaakobin ja Eesaun sovinto

Kysymys: Miltä sinusta tuntuisi, jos joku ei haluaisi ottaa antamaasi lahjaa vastaan?

Tehtävä: Tehdään oikein iso lahjapaketti esim. peitosta tai tyynyistä ja annetaan se toisen syliin.

 

16.
1. Moos. 37: 136
Joosef myydään orjaksi Egyptiin

Kysymys: Oletko sinä ollut koskaan kateellinen sisaruksellesi tai kaverillesi?

Tehtävä: Kumarretaan niin monta kertaa kuin Joosefilla oli veljiä (11).

 

17.
1. Moos. 39
Joosef  Potifarin talossa

Kysymys: Toimiko Joosef mielestäsi viisaasti? Miksi?

Tehtävä: Repäistään yhdessä esim. paperiservietti kahtia.

 

18.
1.Moos. 40
Joosef selittää vankitoveriensa unet

Kysymys: Tuleeko mieleesi joku sellainen henkilö, joka on tehnyt sinulle hyvää, mutta jota olet unohtanut kiittää?

Tehtävä: Kaikki kiittävät toistansa jostain päivän aikana tapahtuneesta.

 

19.
1. Moos. 41
Joosef selittää faaraon unet

Kysymys: Kenelle Joosef antoi kunnian unienselitystaidostaan?

Tehtävä: Ammutaan seitsemän kertaa niin kuin lihavat lehmät ja seitsemän kertaa niin kuin laihat lehmät.

 

20.
1. Moos. 42
Joosefin veljet Egyptissä

Kysymys: Mistä huomaat, että Joosef kaikesta huolimatta rakasti veljiään?

Tehtävä: Näytellään muiden veljien ilmeitä, kun Joosef vangitsi Simeonin heidän nähtensä.

 

21.
1. Moos. 43:144: 17
Joosefin veljet Egyptissä

Kysymys: Oletko itse joskus aterioinut arvokkaassa seurassa? Miltä sinusta tuntui?

Tehtävä: Leikitään, että syödään esim. kuninkaan ja kuningattaren seurassa.

 

22.
1. Moos. 44: 18 – 45: 16; 45:25 – 46:7
Joosef ilmaisee itsensä

Kysymys: Millaisella uutisella sinä voisit ilahduttaa jotain iäkästä ihmistä, esim. isovanhempiasi?

Tehtävä: Kirjoitetaan yhdessä postikortti jollekin tutulle iäkkäälle ihmiselle.

 

23.
2. Moos. 1, 2
Mooseksen syntymä

Kysymys: Millä tavalla olet auttanut siskoasi tai veljeäsi?

Tehtävä: Rukoillaan yhteen ääneen: ”Kiitos, Taivaan Isä, että sinä pidät meistä huolta. Aamen.”

 

24.
2. Moos. 3:1–4:17
Mooseksen kutsuminen

Kysymys: Millainen tehtävä tuntuisi sinusta liian suurelta?

Tehtävä: Sanotaan yhdessä: ”Tässä olen”, riisutaan jalat paljaiksi ja peitetään kasvot.

 

25.
2. Moos. 6: 28–7: 24
Aaronin sauva ja ensimmäinen vitsaus

Kysymys: Miksi on usein parempi toimia kaksin kuin yksin?

Tehtävä: Kuljetaan pareittain niin, että ollaan selät vastatusten ja otetaan käsikynkkää molemmilla käsillä. Sovitaan kumpaan suuntaan kuljetaan.

 

26.
2. Moos. 7: 25–8:28
2.-4. vitsaus

Kysymys: Mitä tekisit, jos kotisi keittiö olisi täynnä sammakoita?

Tehtävä: Laitetaan pehmoleluja tai muovieläimiä sammakoiksi toisen vaatteiden alle, esim. puseron sisään.

 

27.
2. Moos. 9
5.-7. vitsaus

Kysymys: Millainen on kovasydäminen ihminen?

Tehtävä: Tehdään yhdessä rakeiden ääntä: koputellaan pöytää tai lattiaa sormilla.

 

28.
2. Moos. 10, 11
8. ja 9. vitsaus, ilmoitus viimeisestä vitsauksesta

Kysymys: Mikä olisi mielestäsi pahinta, mitä sinulle voisi tapahtua?

Tehtävä: Mennään yhdessä johonkin aivan pimeään paikkaan ja yritetään tehdä siellä jotain, missä ei tarvitse paljon liikkua, esim. harjata hiuksia tai rakentaa legoja.

 

29.
2. Moos. 12: 142
Pääsiäinen

Kysymys: Oletko joskus karannut salaa jostain?

Tehtävä: Otetaan pienemmät lapset syliin ja juostaan kiireesti esim. toiseen huoneeseen. Tai kaikki voivat ottaa yhden tavaran huoneesta ja juosta toiseen huoneeseen.

 

ETAPPIPALKINTO 1

 

30.
2. Moos. 13: 17–14: 31
Kaislameren ylitys

Kysymys: Oletko joskus selvinnyt tukalasta tilanteesta ihmeellisellä tavalla?

Tehtävä: Yksi ottaa esim. tyynyn pilvipatsaaksi ja kulkee pitäen sitä ylhäällä käsissään, muut seuraavat perässä.

 

31.
2.Moos. 19, 20:20
Kymmenen käskyä

Kysymys: Mikä kymmenestä käskystä on mielestäsi vaikein noudattaa?

Tehtävä: Miettikää yhdessä jokin tärkeä koko perhettänne koskeva käsky ja kirjoittakaa se ylös.

 

32.
2. Moos. 32: 121, 30–35; 34: 1-9
Kultainen sonni ja uudet laintaulut

Kysymys: Millaisista esineistä tai asioista voi tulla ihmiselle tärkeämpiä kuin Jumala?

Tehtävä: Mooses hajotti ensimmäiset lainataulut. Revitään yhdessä esim. vanha sanomalehti silpuksi.

 

33.
4. Moos. 22: 939; 23: 112
Bileam siunaa Israelin

Kysymys: Oletko joskus huomannut, että jokin eläin on sinua viisaampi? Millä tavalla?

Tehtävä: Pienemmät lapset saavat ratsastaa isompien lasten tai vanhempien selässä.

 

34.
Joos. 1: 118
Joosuasta tulee kansan johtaja

Kysymys: Mihin Joosuan piti luottaa, jotta hän suoriutuisi tehtävästään?

Tehtävä: Annetaan vuorotellen toisille helppoja käskyjä, esim. ”Mene kyykkyyn”, ”Sano aa”. Toiset eivät saa tehdä mitään muuta, kuin sen, mitä on käsketty.

 

35.
Joos. 3
Jordanin ylitys

Kysymys: Miltä sinusta tuntuu kulkea joukossa ja odottaa pienintä ja heikointa?

Tehtävä: Tehdään suora kulkureitti esim. mattojen tai huonekalujen avulla. Yksi menee reitin keskelle seisomaan ja pitää Raamattua ylhäällä käsissään, muut kulkevat reitin läpi, viimeisenä se, jolla oli Raamattu.

 

36.
Joos. 5: 136: 27
Jerikon valloitus

Kysymys: Missä yhteyksissä numero seitsemän esiintyy Jerikon valloituksen yhteydessä?

Tehtävä: Kierretään esim. pöytä yhdessä seitsemän kertaa, seitsemännen kierroksen jälkeen lapset voivat soittaa leikkitorvea tai tehdä torven ääntä.

 

37.
Tuom. 2
Israelilaisten tottelemattomuus

Kysymys: Miksi on joskus vaikea totella niitä, jotka antavat ohjeita ja käskyjä?

Tehtävä: Vanhemmat käskevät lapsia esim. ”Seisokaa”, ”Puhukaa”, ”Laittakaa kädet ylös”, ”Istukaa paikoillaan” – ja lasten pitää tehdä juuri päinvastoin (istua, olla hiljaa, laittaa kädet alas, olla levottomasti).

 

38.
Tuom. 6: 1124
Gideonin kutsuminen

Kysymys: Millaisia tärkeitä tehtäviä perheen nuorin voi suorittaa?

Tehtävä: Nuorimmainen saa näyttää tai kertoa, mitä hän osaa tehdä hyvin.

 

39.
Tuom. 7: 122
Gideon voittaa midianilaiset

Kysymys: Millä tavalla Jumala antoi Gideonille rohkeutta?

Tehtävä: Juodaan vettä laakealta lautaselta kuin koirat.

 

40.
Tuom. 13, 16: 431
Simson

Kysymys: Kumpi oli mielestäsi miehekkäämpi mies, Simson vai hänen isänsä? Miksi?

Tehtävä: Väännetään leikillään kättä tai vedetään sormikoukkua, aikuiset vastaan lapset.

 

41.
1. Sam. 1, 3
Nuori Samuel

Kysymys: Millä tavalla voi kuulla Jumalan äänen?

Tehtävä: Yhden silmät sidotaan ja muut antavat hänelle suullisesti ohjeita esim. toiseen huoneeseen menemiseen tai jonkin tavaran hakemiseen.

 

42.
1. Sam. 8
Israelilaiset haluavat kuninkaan

Kysymys: Millaisia asioita tai tavaroita sinä haluat, vaikka tiedät, että niistä voi olla myös vaivaa?

Tehtävä: Mietitään, olisiko kotona sellaisia tavaroita tai leluja, joita voisi antaa pois.

 

43.
1. Sam. 9:1–10: 9
Saul voidellaan kuninkaaksi

Kysymys: Mitä sinä haluaisit kuulla toisilta silloin, kun sinulla on epävarma olo?

Tehtävä: Askarrelkaa tai piirtäkää kuninkaan kruunu.

 

44.
1. Sam. 16
Samuel voitelee Daavidin kuninkaaksi

Kysymys: Miksi Jumala usein valitsee tehtäväänsä henkilön, joka ei ihmisten silmissä näytä arvokkaalta tai vahvalta?

Tehtävä: Lauletaan tai soitetaan yhdessä, tai kuunnellaan rauhallista musiikkia.

 

45.
1. Sam. 17: 118: 5
Daavid ja Goljat

Kysymys: Millä tavalla teidän perheessänne suhtaudutaan nuorimpaan lapseen?

Tehtävä: Goljat oli kuuden kyynärän ja vaaksan mittainen (1. Sam. 17: 4). Mitatkaa, kuinka pitkä Goljatoli. (Kyynärä on kyynärpään ja keskisormen väli, n. 0.5 m ja vaaksa levitetyn kämmenen peukalon ja keskisormen päiden väli, n. 21 cm.) Mahtuisiko Goljat seisomaan teidän kodissanne suorana?

 

46.
1. Sam. 18: 1–16; 24
Saul ja Daavid

Kysymys: Mitä kateus voi saada aikaan?

Tehtävä: Leikkikää peiliä: Yksi toimii peilinä. Hän menee seisomaan esim. seinän viereen. Muut ovat rivissä häntä vastapäätä muutaman metrin päässä. Kun ”peili” kääntyy seinään päin, eli selin muihin, muut yrittävät lähestyä häntä. Kun hän kääntyy muihin päin, näiden tulee pysähtyä liikkumattomina paikalleen. Jos ”peili” näkee jonkun liikkuvan, tämä joutuu pelistä pois. Voittaja on se, joka pääsee ensimmäisenä koskettamaan ”peiliä”.

 

47.
2. Sam. 5
Daavidista tulee koko Israelin kuningas

Kysymys: Mikä oli Daavidin menestyksen salaisuus?

Tehtävä: Leikitään kruunajaisia: lauletaan lauluja tai kuunnellaan musiikkia, iloitaan, syödään jotain pientä ja valitaan joku kuninkaaksi, jolle laitetaan kruunu päähän.

 

48.
2. Sam. 6
Liitonarkku tuodaan Jerusalemiin

Kysymys: Millaisessa tilanteessa sinä et välitä muiden mielipiteistä?

Tehtävä: Hypitään iloisesti kuin Daavid.

 

49.
2. Sam. 11:1–12: 14
Daavid ja Batseba

Kysymys: Millä tavalla pahan tekeminen vaikuttaa ihmiseen itseensä?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Rakas Taivaan Isä, anna meille kaikki pahat tekomme anteeksi. Aamen.”

 

50.
1. Kun 2: 1–4, 10–12; 3: 1- 28
Salomosta tulee kuningas

Kysymys: Mitä hyötyä jonkun ihmisen viisaudesta voi olla muille?

Tehtävä: Kuinka monta eri sanaa pystytte keksimään nimen Salomo kirjaimista: S, A, L, O, M, O? (Esim. loma, oma…)

 

51.
1. Kun. 8: 1–21, 54–61
Salomon temppeli

Kysymys: Milloin olet viimeksi ollut kirkossa? Millaista siellä oli?

Tehtävä: Piirretään tai rakennetaan palikoista tai legoista hieno temppeli.

 

52.
1. Kun. 16: 29–17: 24
Elia

Kysymys: Oletko ollut joskus täysin epätoivoisessa tilanteessa?

Tehtävä: Kaikki paitsi yksi ovat korppeja ja tuovat tälle yhdelle jotain pientä syötävää.

 

53.
1. Kun. 18
Elia ja Baalin profeetat

Kysymys: Millä tavalla sinä haluaisit Jumalan näyttävän voimansa?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Kiitos, Taivaan Isä, että sinä olet suurin ja voimakkain. Aamen.”

 

54.
1. Kun. 19
Elia Hoorebin vuorella

Kysymys: Millä tavalla voi auttaa surullista ihmistä?

Tehtävä: Muut menevät maahan makaamaan silmät kiinni, yksi on enkeli, joka herättää nukkujat hipaisemalla esim. höyhenellä poskeen.

 

55.
2. Kun. 5
Elisa parantaa Naamanin

Kysymys: Millaisia suuria asioita pienen tytön usko sai aikaan?

Tehtävä: Käydään pesemässä kädet tai kasvot seitsemän kertaa.

 

56.
2. Kun. 20
Hiskia

Kysymys: Millä tavalla vaikea sairaus voi muuttaa ihmistä?

Tehtävä: Onko joku sukulaisenne tai ystävänne sairaana? Kirjoittakaa tai piirtäkää hänelle tervehdys.

 

57.
2. Kun. 25: 121
Temppeli hävitetään, kansa joutuu pakkosiirtolaisuuteen

Kysymys: Miksi viholliset hävittivät temppelin erityisen tarkasti?

Tehtävä: Piirretään paperille temppeli (oman näkemyksen mukaan) ja revitään se pieneksi silpuksi.

 

58.
Esra 7: 128
Paluu pakkosiirtolaisuudesta takaisin Israeliin alkaa

Kysymys: Tunnetko sinä jonkun papin tai muun hengellisen johtajan, jota arvostetaan erityisen paljon?

Tehtävä: Esra sai mukaansa paljon tavaraa. Pakataan esim. muovikassiin niin paljon tavaraa, esim. leluja, kuin pystyy ja pyydetään toista arvaamaan, kuinka monta esinettä siellä on.

 

59.
Nehemia 1, 2
Jerusalemin muureja aletaan rakentaa uudelleen

Kysymys: Millaisia kokemuksia sinulla on rakentamisesta ja korjaamisesta?

Tehtävä: Esittäkää ilmeillä Nehemiaa surullisena (Neh. 2: 1–2) ja iloisena (Neh. 2: 6).

 

60.
Ps. 23
Herra on minun paimeneni

Kysymys: Millaisessa paikassa sinä mielelläsi lepäät?

Tehtävä: Otetaan mukava asento ja kuunnellaan silmät kiinni, kun joku lukee psalmin ääneen.

 

61.
Ps. 51: 119
Tunnustan syntini

Kysymys: Millä tavalla ihminen voi puhdistua synnistä?

Tehtävä: Opetellaan ulkoa jakeesta 12: ”Jumala, luo minuun puhdas sydän ja uudista minut.”

 

62.
Ps. 103
Herran armo

Kysymys: Millainen on Jumalan armo?

Tehtävä: Näytetään venyttämällä kädet mahdollisimman levälleen tai varvistamalla ja venyttelemällä ylöspäin, kuinka ”suuri on Jumalan armo niille, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä”.

 

63.
Sananl. 3
Viisaus ja jumalanpelko

Kysymys: Millaisia asioita kannattaa harkita tarkasti?

Tehtävä: Kirjoitetaan esim. jakeet 4 ja 5 pitkälle paperisuikaleelle ja kiedotaan se kaulaan.

 

64.
Sananl. 15
Herra näkee sydämeen

Kysymys: Mikä sananlasku jäi parhaiten mieleesi?

Tehtävä: Sanotaan jotain mukavaa toiselle.

 

65.
Jes. 52: 13 – 53: 12
Kärsivä Herran palvelija

Kysymys: Kenestä tämä ennustus kertoo?

Tehtävä: Katsotaan krusifiksia tai sen kuvaa ja jutellaan siitä, miksi Jeesus joutui ristille (ihmisten pahojen tekojen takia).

 

66.
Dan. 6
Daniel leijonien luolassa

Kysymys: Millaisessa poikkeustapauksessa jotain lakia ei tarvitse noudattaa?

Tehtävä: Yksi on Daniel ja muut murisevia leijonia Danielin ympärillä. Leijonat eivät saa koskea Danieliin.

 

67.
Joona 1, 2
Joona pakenee

Kysymys: Miksi Joona kiitti Jumalaa kalan vatsassa?

Tehtävä: Mennään yhdessä sänkyyn peiton alle ja kuvitellaan, että ollaan kalan vatsassa.

 

68.
Joona 3, 4
Joona Niinivessä

Kysymys: Missä tapauksessa sinun mielestäsi jokin paha teko voidaan jättää rankaisematta?

Tehtävä: Yksi on Joona, joka istuu maassa. Muut leikkivät risiinikasvia, joka kasvaa Joonan suojaksi. He ovat ensin kyykyssä ja vähitellen nousevat ylös ja levittävät kädet oksiksi.

 

69.
Mal. 3
Jumala saapuu, uusi Elia

Kysymys: Mitä iloa on Jumalan palvelemisesta?

Tehtävä: Hypitään riemusta kuin vasikat.

 

ETAPPIPALKINTO 2

 

70.
Joh. 1: 1–18
Sana tuli ihmiseksi

Kysymys: Kuka on sana? (Jeesus)

Tehtävä: Valaistaan toisia taskulampulla hämärässä huoneessa.

 

71.
Luuk. 1: 5 – 38, 57 – 80
Johannes Kastajan syntymä

Kysymys: Oletko itse joskus kuullut uutisen, jota oli todella vaikea uskoa?

Tehtävä: Kerrotaan lapsille, millä tavalla heille on valittu nimet.

 

72.
Luuk. 1: 2656
Ilmoitus Jeesuksen syntymästä

Kysymys: Mitkä asiat tässä kohdassa kertovat siitä, että Jumalalle ei mikään ole mahdotonta?

Tehtävä: Opetellaan ulkoa jae 37 ”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta”.

 

73.
Luuk. 2: 1 – 33
Jeesus syntyy

Kysymys: Kuka tämän kertomuksen henkilöistä haluaisit olla? Miksi?

Tehtävä: Muistellaan tai katsellaan, millaisia Jeesuksen syntymästä kertovia joulukoristeita teillä on.

 

74.
Matt. 2
Idän tietäjät ja pako Egyptiin

Kysymys: Mikä on hienoin lahja, jonka itse olet saanut? Keneltä sait sen?

Tehtävä: Piirretään yhdessä iso tähti.

 

75.
Luuk. 2: 41–52
Jeesus 12-vuotiaana temppelissä

Kysymys: Oletko itse joskus eksynyt? Miten vanhempasi reagoivat?

Tehtävä: Leikitään piilosta.

 

76.
Luuk. 3: 120
Johannes Kastaja

Kysymys: Miltä sinusta tuntuisi, jos sinua nimitettäisiin ”käärmeen sikiöksi”?

Tehtävä: Etsitään vaatteita tai leluja, jotka voidaan viedä keräykseen lähetettäväksi johonkin köyhään maahan.

 

77.
Matt. 3: 13 – 4: 17
Jeesuksen kaste ja kiusaukset

Kysymys: Mitä tiedät/muistat omasta kastepäivästäsi?

Tehtävä: Katsotaan kastepäivän kuvia tai jutellaan siitä.

 

78.
Joh. 2: 112
Kaanan häät

Kysymys: Kuka ehdotti, että Jeesus auttaisi tilanteessa?

Tehtävä: Laitetaan laseihin vettä ja juodaan yksi kulaus – sen jälkeen lisätään veteen laimennettavaa mehua ja juodaan loppuun.

 

79.
Joh. 3: 1–21
Jeesus kohtaa Nikodemoksen

Kysymys: Oletko kohdannut viisasta ihmistä (tai lapset aikuista), joka ei osannut tai ymmärtänyt jotain sinun mielestäsi yksinkertaista asiaa?

Tehtävä: Opetellaan ulkoa pienoisevankeliumi Joh. 3: 16.

 

80.
Luuk. 4: 16–37
Jeesus Nasaretissa ja Kapernaumissa

Kysymys: Miksi nasaretilaisten oli vaikea uskoa Jeesukseen? Oletko itse joskus kokenut, että perheesi tai kaverisi eivät ota sinua todesta?

Tehtävä: Aikuinen esittää muutamia väitteitä yleisesti tiedetyistä asioista ja lapset vastaavat, onko väite totta vai ei. Esim. ”Suomi on pohjoisempana kuin Afrikka” – totta. ”Hämähäkki on suurempi kuin elefantti” – ei ole totta.

 

81.
Luuk. 5: 1–11
Opetuslapset

Kysymys: Miksi opetuslapset pelästyivät saatuaan suuren kalansaaliin?

Tehtävä: Piirretään yhteiselle paperille niin paljon kaloja kuin siihen mahtuu.

 

82.
Luuk. 5: 17–32
Halvaantunut ja Leevin kutsuminen

Kysymys: Millä tavalla sinua on autettu, kun olet ollut sairas?

Tehtävä: Kannetaan lapsia yksi kerrallaan varovasti viltin päällä. Tai: lapset menevät makaamaan lattialle viltin päälle ja nousevat nopeasti ja käärivät viltin, kun aikuinen sanoo: ”Nouse, ota vuoteesi.”

 

83.
Joh. 4: 1–42
Samarialainen nainen

Kysymys: Millaiseksi nainen muuttui Jeesuksen tavattuaan?

Tehtävä: Lapset juottavat aikuiselle vettä kupista.

 

84.
Joh. 9: 1–41
Sokeana syntynyt mies

Kysymys: Mitä sokean miehen vanhemmat ajattelivat poikansa parantumisesta? Mitä haluaisit sanoa heille?

Tehtävä: Leikitään sokkotunnistusta: yhden silmät sidotaan ja muut menevät vuorotellen hiljaa hänen eteensä. Sokko yrittää tunnustelemalla tunnistaa kenestä on kyse.

 

85.
Matt. 6
Vuorisaarna

Kysymys: Millä tavalla linnut ovat esimerkkinä ihmiselle?

Tehtävä: Mietitään, kuinka monta eri lintulajia lapset muistavat. Voidaan myös katsoa lintukirjasta.

 

86.
Matt. 7
Vuorisaarna

Kysymys: Millaisia hyviä asioita olet saanut vanhemmiltasi?

Tehtävä: Rakennetaan ahdas portti: lapset ryömivät esim. tuolin tai sängyn alta. Toiselle puolelle päästyään lapsi saa aikuiselta halauksen.

 

87.
Luuk. 7: 1–10
Kapernaumin sadanpäällikkö

Kysymys: Miksi Jeesus hämmästyi sadanpäällikön puhetta?

Tehtävä: Leikitään kapteeni käskee – leikkiä: Yksi antaa käskyjä toisille,

esim. ”Kapteeni käskee: istukaa lattialle” Muiden tulee totella käskyjä vain silloin, kun käskyn edessä ovat sanat ”kapteeni käskee”. Muunlaisten käskyjen (esim. ”Istukaa lattialle”) tottelemisesta putoaa pois pelistä.

 

88.
Luuk. 7: 36–50
Syntinen nainen

Kysymys: Millainen teko on mielestäsi sellainen, johon tarvittaisiin vain vähän anteeksiantoa? Entä paljon?

Tehtävä: Aikuinen antaa suukon lasten jalalle.

 

89.
Luuk. 8: 4–18
Kylväjä

Kysymys: Oletko joskus kylvänyt siemeniä? Miten ne kasvoivat?

Tehtävä: Istutetaan siemen (esim. sitruunan tai jonkun kukan) vuodenajasta riippuen kukkapurkin juurelle tai ulos.

 

90.
Luuk. 8: 40–56
Jairos ja sairas nainen

Kysymys: Onko sinulle joskus naurettu, vaikka puhuit totta?

Tehtävä: Yksi seisoo selin ja muut hipaisevat vuorollaan häntä hiljaa selkään. Kokeillaan, kuinka monta hipaisua selin seisova tuntee ja kuinka monta jää huomaamatta.

 

91.
Mark. 6: 30–56
Jeesus ruokkii 5000 ja kävelee veden päällä

Kysymys: Mitä luulet ihmisten jutelleen syödessään leipää ja kalaa? Mitä lapset sanoivat? Entä aikuiset?

Tehtävä: Istutaan lattialle ja murretaan paloja yhteisestä leipäpalasta. Samalla voidaan jutella siitä, mitä itse kukin voisi antaa Jeesukselle.

 

92.
Joh. 5: 118
Betesdan lammikolla

Kysymys: Mitä juutalaiset ajattelivat Jeesuksesta? Mitä parantunut mies ajatteli Jeesuksesta?

Tehtävä: Yritetään liikkua maassa istualtaan niin kuin rampa.

 

93.
Matt. 17: 1–13
Jeesuksen kirkastuminen

Kysymys: Millaiseen paikkaan sinä haluaisit tehdä majan?

Tehtävä: Katsotaan Jeesuksen kuvaa esim. lastenraamatusta niin, että valaistaan sitä taskulampulla takaapäin.

 

94.
Luuk. 10: 25–37
Laupias samarialainen

Kysymys: Ketä sinä voisit auttaa? Millä tavalla?

Tehtävä: Yksi asettuu maahan makaamaan ja muut ”hoitavat” häntä esim. silittämällä tai laittamalla leikisti laastareita tms.

 

95.
Luuk. 11: 1–13
Rukoileminen

Kysymys: Miksi kannattaa rukoilla usein?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä Isä meidän -rukous:

Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä
meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta
ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
Aamen.

 

96.
Luuk. 12: 13–34
Omaisuus ja Jumalan huolenpito

Kysymys: Miksi ei kannata kerätä rikkauksia vain itselleen?

Tehtävä: Laitetaan rahaa valmiiksi seuraavan sunnuntain kolehtiin tms. annettavaksi. Myös lapset voivat halutessaan antaa vähän taskurahoistaan.

 

97.
Luuk. 14: 7–24
Ylpeys ja vaatimattomuus

Kysymys: Miltä teistä tuntuisi, jos järjestäisitte isot juhlat, eikä kukaan tulisi?

Tehtävä: Suunnitellaan tai tehdään yhdessä kaunis kutsukortti oikeisiin tai kuvitteellisiin juhliin.

 

98.
Luuk. 15: 11–32
Tuhlaajapoika

Kysymys: Oletko sinä ollut kateellinen sisaruksillesi? Mistä asiasta?

Tehtävä: Lapsi ja aikuinen juoksevat toisiaan vastaan ja aikuinen ottaa lapsen syliin tai halaa.

 

99.
Luuk. 17: 11–19
10 spitaalista

Kysymys: Mistä asiasta sinä haluaisit kiittää Jeesusta?

Tehtävä: Luetellaan em. asiat ja sanotaan lopuksi yhdessä: ”Kiitos, Jeesus!”

 

100.
Joh. 11: 1–44
Lasarus

Kysymys: Kuka sinä olisit halunnut olla tässä tarinassa? Miksi?

Tehtävä: Kääritään yksi lapsista vessa- tai talouspaperiin ja kannetaan hänet esim. pöydän alle. Huudetaan: ”Lasarus, tule ulos”, ja kääritty saa tulla pois ja pudottaa kääreensä.

 

101.
Mark. 10: 13–31
Jeesus siunaa lapsia, rikas mies

Kysymys: Mitä Jeesus ajattelee lapsista?

Tehtävä: Aikuinen lukee lapsille Herran siunauksen:

Herra siunatkoon sinua
ja varjelkoon sinua.
Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle
ja olkoon sinulle armollinen.
Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi
ja antakoon sinulle rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Aamen.

 

102.
Matt. 20: 1–19
Viinitarhan työmiehet

Kysymys: Onko sinusta tuntunut joskus, että olisit ansainnut enemmän kuin muut? Millaisessa tilanteessa?

Tehtävä: Jokainen keksii jonkin pienen palveluksen, jonka voi heti tehdä toiselle, ja lopuksi kaikki saavat samanlaisen, pienen palkinnon, esim. keksin tai karkin.

 

103.
Luuk. 18: 35–19: 10
Jeriko: sokea mies ja Sakkeus

Kysymys: Sokea kerjäläinen ja rikas Sakkeus olivat hyvin erilaisia miehiä. Miksi he molemmat tarvitsivat Jeesuksen apua?

Tehtävä: Lapset menevät tuolille tai kynnykselle seisomaan ja hyppäävät alas, kun aikuinen sanoo: ”Sakkeus, tule alas!”

 

104.
Joh. 12: 111
Jeesus voidellaan

Kysymys: Käyttääkö joku sinun mielestäsi väärin rahaa? Millä tavalla?

Tehtävä: Laitetaan jotain hyväntuoksuista, esim. hajuvettä talouspaperipalalle ja annetaan tuoksun levitä huoneeseen.

 

105.
Mark. 11: 1–11
Jeesus ratsastaa Jerusalemiin

Kysymys: Millaiselta sinun mielestäsi suuren kuninkaan tulisi näyttää?

Tehtävä: Laitetaan maahan vaatteita. Isommat kantavat pienempiä reppuselässä niiden päällä.

 

106.
Mark. 11: 15–19, 27–33
Jeesus temppelissä

Kysymys: Mitä sanoisit, jos huomaisit, että omasta kirkostasi on tehty kauppakeskus?

Tehtävä: Piirretään yhdessä oma kirkko ulkoapäin, yritetään muistaa mahdollisimman hyvin kaikki yksityiskohdat.

 

107.
Matt. 25: 1–13
Viisaat ja tyhmät morsiusneidot

Kysymys: Mikä asia oli tärkein viisaille morsiusneidoille?

Tehtävä: Sytytetään kymmenen kynttilää ja katsellaan hiljaa niiden liekkejä.

 

108.
Luuk. 22: 1–23
Viimeinen ateria

Kysymys: Missä olet kuullut samat sanat, jotka Jeesus tässä lausuu opetuslapsilleen?

Tehtävä: Muistelkaa yhdessä, milloin viimeksi olitte ehtoollisella ja millaista siellä oli.

 

109.
Luuk. 22: 24–46
Getsemane

Kysymys: Miltä Jeesuksesta tuntui, kun hän rukoili Öljymäellä?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Kiitos, Jeesus, että sinä halusit kärsiä rangaistuksen meidän puolestamme. Aamen.”

 

110.
Joh. 18: 1–18, 25–27, 33–40
Jeesuksen vangitseminen ja kuulustelu

Kysymys: Millä tavalla Pietari käyttäytyi? Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Tehtävä: Piirtäkää kruunu ja kirjoittakaa siihen ”Jeesus”.

 

111.
Joh. 19: 1–7, 16b–30, 38–42
Jeesuksen kuolema ja hautaaminen

Kysymys: Mitkä olivat Jeesuksen viimeiset sanat? Mitä ne tarkoittavat?

Tehtävä: Asetellaan pieniä esineitä pöydälle ristin muotoon ja katsotaan ristiä hiljaa.

 

112.
Joh. 20: 1 – 18
Ylösnousemus

Kysymys: Mistä Maria tunnisti Jeesuksen?

Tehtävä: Leikitään, että esim. komero tai pöydänalusta on Jeesuksen hauta. Kaikki käyvät kurkistamassa haudan suulla ja todetaan yhteen ääneen: ”Se on tyhjä!”

 

113.
Joh. 20: 19–21: 25
Jeesus ilmestyy opetuslapsilleen

Kysymys: Mistä Tuomas ja Pietari tunnistivat Jeesuksen?

Tehtävä: Kirjoitetaan sana tai piirretään yksinkertainen kuva toisen selkään ja toinen yrittää tunnistaa mistä on kyse.

 

114.
Ap. t. 1: 1–14
Jeesuksen taivaaseenastuminen

Kysymys: Mitä kaksi valkopukuista miestä sanoivat opetuslapsille? Keitä he olivat?

Tehtävä: Mennään ikkunan ääreen ja katsotaan yhdessä taivaalle. Jutellaan, mitä siellä näkyy.

 

ETAPPIPALKINTO 3

 

115.
Ap. t. 2: 1–47
Helluntai

Kysymys: Millä tavalla ensimmäiset uskovat elivät?

Tehtävä: Jaetaan esim. leivän pala tai keksi tasan kaikille ja syödään yhdessä.

 

116.
Ap. t. 3: 1–10; 4: 1–22, 32–37
Seurakunta kasvaa

Kysymys: Miksi Pietari ja Johannes joutuivat vankilaan? Oliko se sinun mielestäsi oikein?

Tehtävä: Pidetään lyhyt puhe niin, että jokainen sanoo yhden sanan ja toinen jatkaa siitä.

 

117.
Ap. t. 6; 7: 51–60
Stefanos, ensimmäinen marttyyri

Kysymys: Joissain maissa ihmisiä vainotaan tänäkin päivänä sen takia, että he uskovat Jeesukseen. Mitä voisit tehdä heidän hyväkseen?

Tehtävä: Sytytetään kynttilä ja rukoillaan yhdessä: ”Rakas Jeesus, suojele kaikkia niitä, jotka uskovat sinuun. Aamen.”

 

118.
Ap. t. 8: 26–40
Filippos ja etiopialainen hoviherra

Kysymys: Kuka on selittänyt sinulle Raamattua?

Tehtävä: Jokainen ottaa käteensä yhden esineen huoneesta ja selittää muille mahdollisimman tarkasti, mikä se on.

 

119.
Ap. t. 10: 1–11: 18
Pietari Corneliuksen talossa

Kysymys: Millä tavalla Pietarin mieli muuttui? Mitä Jumala opetti Pietarille?

Tehtävä: Laitetaan liinalle joitain pieniä ruokia ja lasketaan se lattialle ja syödään.

 

120.
Ap. t. 9
Saul kääntyy

Kysymys: Miksi Saul oli halunnut tehdä kristityille pahaa?

Tehtävä: Yhden silmät sidotaan ja muut antavat hänelle helppoja käskyjä, joita on mahdollista silmät sidottuna toteuttaa, esim. ”Kävele viisi askelta”, ”Taputa käsiäsi” tms.

 

121.
Ap. t. 13: 1–15, 42–52
Paavalin ensimmäinen lähetysmatka

Kysymys: Oletko sinä kuullut joskus niin hyvän puheen tai jonkun muun esityksen, että olisit halunnut kuulla tai nähdä sen heti uudestaan?

Tehtävä: Paavali ja Barnabas lähtivät purjehtien lähetysmatkalle. Uittakaa leikkivenettä vedessä tai leikkikää kaikki olevanne purjelaivassa esim. maton päällä.

 

122.
Ap. t. 14
Paavalin ensimmäinen lähetysmatka

Kysymys: Millä tavalla lystralaiset ymmärsivät ensin väärin Paavalin ja Barnabaan toiminnan?

Tehtävä: Paavali raahattiin kaupungin ulkopuolelle. Vedetään lapsia vähän matkaa makuullaan pitkin lattiaa esim. viltin päällä.

 

123.
Ap. t. 16
Paavalin toinen lähetysmatka

Kysymys: Miksi vanginvartija hoiti lopulta Paavalin ja Silaksen haavat, vaikka oli ehkä aiheuttanutkin osan niistä?

Tehtävä: Lauletaan yhdessä ”Jumalan kämmenellä” tai kuunnellaan jotain iloista musiikkia. Tai näytellään vankilan tapahtumat.

 

124.
Ap. t. 17: 16-34
Paavali Ateenassa

Millaisiin asioihin (muihin kuin Jumalaan) ihmiset nykyään uskovat?

Tehtävä: Opetellaan ulkoa: ”Jumala ei ole kaukana yhdestäkään meistä” (jae 27).

 

125.
Ap. t. 18
Paavali Korintissa, kolmas lähetysmatka alkaa

Kysymys: Mikä oli Paavalin ammatti? Miksi Paavalin piti tehdä myös työtään, eikä vain julistaa evankeliumia?

Tehtävä: Paavali pudisti pölyt vaatteistaan ja lähti toiselle paikkakunnalle. Pudistellaan yhdessä esim. matto tai jokin vaate.

 

126.
Ap. t. 19: 11–40
Paavali Efesoksessa

Kysymys: Millä eri tavoin Paavalia vastustettiin Efesoksessa? Mikä vaikutus vastustamisella oli?

Tehtävä: Huudetaan hetken aikaa kaikki yhdessä ja ollaan sen jälkeen ihan hiljaa.

 

127.
Ap. t. 20:1–16
Matka Jerusalemiin

Kysymys: Oletko itse joskus nukahtanut jossain tilaisuudessa kesken puheen tai esityksen?

Tehtävä: Piirretään purjelaiva ja Paavali sen kyytiin.

 

128.
Ap. t. 27
Matka kohti Roomaa alkaa

Kysymys: Oletko joskus ollut myrskyssä? Miltä sinusta tuntui?

Tehtävä: Laitetaan korkki tms. pieni kelluva esine laivaksi esim. taikinakulhoon tai lavuaariin, jossa on vettä. Tehdään aaltoja puhaltamalla yhdessä niin että laiva keikkuu vedessä.

 

129.
Ap. t. 28
Paavali Maltalla ja Roomassa

Kysymys: Miksi Paavali ei kuollut käärmeen puremaan?

Tehtävä: Leikitään käärmettä ryömien ja sihisten.

 

130.
Room. 1: 1–17
Evankeliumin voima

Kysymys: Ketä sinä haluaisit päästä pian näkemään? Miksi?

Tehtävä: Mietitään yhdessä, minkä maalaisia ihmisiä kukin on tavannut.

 

131.
Room. 8: 18–39
Jumalan rakkaus

Kysymys: Kuka opettaa meitä rukoilemaan? Millä tavalla?

Tehtävä: Jokainen piirtää oman kuvansa tai kirjoittaa oman nimensä yhteiseen paperiin ja ympärille piirretään suuri sydän Jumalan rakkauden merkiksi.

 

132.
1. Kor. 13
Suurin on rakkaus

Kysymys: Lukekaa jakeet 4–6 uudestaan niin, että laitatte sanan ”rakkaus” tilalle ”Jeesus”.

Tehtävä: Piirretään uskon, toivon ja rakkauden symbolit risti, ankkuri ja sydän.

 

133.
2. Kor. 4: 1–15; 5: 11–6: 2
Aarre saviastioissa, sovinto

Kysymys: Oletko joskus tehnyt jotain savesta? Millainen materiaali savi on, millaista sen työstäminen oli?

Tehtävä: Muovaillaan savesta tai muovailuvahasta pieni kulho.

 

134.
Gal. 5
Kristityn vapaus, henki ja liha

Kysymys: Mikä käsky on tärkein? Onko sitä mielestäsi helppo noudattaa?

Tehtävä: Otetaan esiin tai piirretään yhdeksän erilaista hedelmää ja annetaan niille nimet jakeiden 22 ja 23 Hengen hedelmien mukaan.

 

135.
Ef. 2
Kristus tekee eläväksi ja yhdistää seurakunnan

Kysymys: Miltä sinusta tuntuu kuulua Jumalan perheeseen?

Tehtävä: Rakennetaan palikoista tai legoista pieni rakennus. Jokaisella on yksi oma palikka, jonka saa laittaa mihin kohtaan rakennusta haluaa.

 

136.
Ef. 6: 10–20
Kristityn taisteluvarustus

Kysymys: Millaisia voivat olla ”pahan palavat nuolet”?

Tehtävä: Lapset heittävät jotain kevyttä ja pehmeää, esim. mytyssä olevia sukkia, aikuista kohti, joka torjuu osumia esim. isolla kirjalla tai lasten leikkikilvellä.

 

137.
Fil. 3: 7–11; 4: 1–9
Kristuksen tunteminen ja ilo

Kysymys: Mistä asiasta sinä olet huolissasi? Mitä Paavali neuvoo tekemään?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Rakas Jeesus, kiitos että autat meitä kaikissa vaikeuksissamme Aamen.”

 

138.
Kol. 1: 9–23
Kristuksen työ

Kysymys: Opitko jotain uutta Jeesuksesta tämän raamatunkohdan kautta?

Tehtävä: Jokainen on jokin ruumiinosa (voi itse valita tai sovitaan yhdessä), yksi on pää. Pää antaa käskyjä eri ruumiinosille, esim.: ”Käsi, heiluta” tai ”Varvas, koputa lattiaa”. Liikkeet tehdään koko kropalla, esim. koko ihminen heiluu tai koputtaa lattiaa.

 

139.
1. Tess. 4
Jumalan tahdon mukainen elämä, ylösnousemus

Kysymys: Millä tavalla Paavalin sanat rohkaisevat sinua?

Tehtävä: Katsokaa valokuvia tai muistelkaa muuten jotain poisnukkunutta ystävää tai sukulaista.

 

140.
1. Tim. 6
Väärä ja oikea rikkaus

Kysymys: Millä tavalla rikkaiden ihmisten tulisi elää?

Tehtävä: Katsotaan kuvia jostain kehitysmaasta esim. netistä tai tietokirjasta ja mietitään, miten kärsiviä ihmisiä voisi auttaa. Mahdollisesti laitetaan rahaa keräykseen lähetys- tai kehitystyöjärjestön kautta.

 

141.
2. Tim. 2: 1–13
Taistelu evankeliumin vuoksi

Kysymys: Millaisia neuvoja sinä olet saanut vanhemmiltasi tai muilta aikuisilta?

Tehtävä: Jokainen antaa toisille jonkin mielestään tärkeän neuvon.

 

142.
Hepr. 4
Armon valtaistuin

Kysymys: Miksi Jeesus ymmärtää ihmisiä?

Tehtävä: Tehdään tuolista kankaiden ym. koristeiden avulla valtaistuin.

 

143.
Hepr. 13
Jumalan tahdon mukainen elämä

Kysymys: Mikä Paavalin ohje jäi parhaiten mieleesi tästä raamatunkohdasta? Miten voisit sitä noudattaa?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Rakas Taivaan Isä, siunaa kaikkia seurakuntamme työntekijöitä. Aamen.”

 

144.
Jaak. 1, 2: 14–26
Usko ja teot

Kysymys: Millä tavalla usko voi tänä päivänä tulla näkyviin teoissa?

Tehtävä: Näytetään vuorotellen pantomiimina liikkeitä ja toiset matkivat perässä.

 

145.
1. Piet. 1: 13–2: 10
Kutsu pyhään elämään

Kysymys: Mihin Pietari vertaa Jumalan sanaa? Miksi luulet, että hän käyttää juuri tuota vertauskuvaa?

Tehtävä: Etsitään kaunis sileä kivi ja kirjoitetaan siihen tai opetellaan ulkoa jakeesta 6: ”Joka häneen uskoo, ei joudu häpeään.”

 

146.
1. Joh. 3
Jumalan lapset, rakkaus

Kysymys: Millä tavalla voisit osoittaa rakkautta perheellesi?

Tehtävä: Sanotaan yhdessä: ”Rakastan sinua.”

 

147.
1. Joh. 4
Jumala on rakkaus

Kysymys: Mistä rakkaus on saanut alkunsa?

Tehtävä: Muodostetaan narusta iso sydän ja laitetaan sen keskelle Raamattu.

 

148.
Ilm. 1: 9–20
Johannes näkee Kristuksen

Kysymys: Kenet Johannes näki? Miltä sinusta olisi tuntunut nähdä tuollainen hahmo?

Tehtävä: Yritetään yhdessä piirtää Johanneksen näkemä hahmo (Jeesus).

 

149.
Ilm. 21: 1–7
Pelastus

Kysymys: Millaiset asiat puuttuvat uudesta, täydellisestä maailmasta?

Tehtävä: Pyyhitään leikisti kyyneleitä toisten silmistä.

 

150.
Ilm. 22
Jeesus tulee pian

Kysymys: Mitä Jeesus lupaa kaikille, jotka odottavat häntä?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Kiitos, Jeesus, että olet luvannut tulla takaisin. Aamen.”

 

MAALI