Lasten Raamattu

Raamattumaraton lukuohjelma

Lasten Raamattu
(Uusi Tie)

Lataa pdf

 

1102030405060708090100110120130140150

1.
Jumala luo kaiken s. 4 ja Jumalan maailma on hyvä s. 5 (1. Moos. 1: 1–25; 2: 3–6)

Kysymys: Mistä Jumalan luomasta asiasta pidät erityisesti?

Tehtävä: Kukin esittää vuorollaan jotakin eläintä ja toiset arvaavat, mitä eläintä hän esittää.

 

2.
Ensimmäiset ihmiset ja Paratiisi s. 6 (1. Moos. 1: 26–31; 2: 1–25)

Kysymys: Kaikki ovat arvokkaita, koska Jumala on luonut meidät. Miten voit osoittaa toiselle, että hän on arvokas?

Tehtävä: Jumala on luonut ruumiisi. Näytä kymmenen eri asiaa, mitä voit ruumiillasi tehdä. Esim. hyppää, konttaa, koukista käsivartta, kumarra, nosta kädet ylös, heiluta kättä, tee kuperkeikka, varvista, taputa, räpsytä silmiä jne.

 

3.
Tiedon puu ja Pois paratiisista s. 8 (1. Moos. 3: 1–24)

Kysymys: Miltä sinusta tuntuu, kun olet tehnyt jotain, mitä ei olisi saanut tehdä?

Tehtävä: Laulakaa jokin synnintunnustuslaulu, esim. ”Jeesus meidän veljemme” (virsi 720, Lasten virsi 57) tai rukoilkaa synnintunnustusrukous (esim. virsikirjan rukoukset 700–714, tai: ”Rakas Jumala, olemme rikkoneet sinun tahtoasi vastaan. Anna meille syntimme anteeksi. Kiitos, että kuulet meitä. Aamen.”).

 

4.
Veljekset s.10 ja Ensimmäinen murha s. 11 (1. Moos. 4: 1–16)

Kysymys: Miten kannattaa toimia, jos on kateellinen jollekin?

Tehtävä: Abel oli lammaspaimen. Esittäkää lampaita.

 

5.
Nooa rakentaa laivan ja Arkki vesillä s. 12 (1. Moos. 6: 5–22; 7:1–16)

Kysymys: Minkälaisista asioista luulette Jumalan tulevan surulliseksi?

Tehtävä: Kukin valitsee yhden arkkiin menneen eläimen. Esittäkää valitsemianne eläimiä ja kulkekaa jonossa matkalla arkkiin.

 

6.
Pelastus ja Myrsky tyyntyy s. 14  (1. Moos. 7: 17–9: 17)

Kysymys: Miltäköhän tuntuisi olla arkissa monta kuukautta?

Tehtävä: Piirrä se merkki, jonka Jumala antoi luvatessaan, ettei enää koskaan hukuta maata tulvaan. (Sateenkaari)

 

7.
Kaupungin rakentajat s. 16 ja Pilviä korkeammalle s. 17 (1. Moos. 10: 1–11: 9)

Kysymys: Kuinka monella kielellä osaatte sanoa ”kiitos”?

Tehtävä: Rakentakaa legoista tai palikoista torni.

 

8.
Jumala valitsee Abramin s. 18 ja Jumalan lupaus s. 19 (1. Moos. 12: 1–9; 13: 14–18; 15: 1–21; 17: 1–27)

Kysymys: Oletteko joskus muuttaneet? Muistelkaa.

Tehtävä: Tutkikaa kartasta, missä eri paikoissa teidän perheenne jäsenet ovat asuneet ja missä nyt asutte.

 

9.
Matkalla Sodomaan s. 20 ja Loot pelastuu s. 21 (1. Moos. 18: 1–33; 19: 1–29)

Kysymys: Millä tavalla Jumala suojelee?

Tehtävä: Näytä sormillasi, kuinka monta kirjainta on sanassa Loot.

 

10.
Iisak syntyy ja Abraham ja Iisak s. 22 (1. Moos. 21: 1–6; 22: 1–2)

Kysymys: Mitä ihanaa Jumala on antanut teille?

Tehtävä: Kerro lapselle siitä, kun odotitte häntä. Katselkaa kuvia, joissa lapsi on vauva.

 

11.
Tosi luottamus ja Viime hetkellä s. 24 (1. Moos. 22: 3–18)

Kysymys: Keneen sinä luotat?

Tehtävä: Abraham totteli Jumalaa. Leikkikää kapteeni käskee -leikkiä. Yksi antaa käskyjä toisille, esim. ”Kapteeni käskee: istukaa lattialle” Muiden tulee totella käskyjä vain silloin, kun käskyn edessä ovat sanat ”kapteeni käskee”. Muunlaisten käskyjen (esim. ”Istukaa lattialle”) tottelemisesta putoaa pois pelistä.

 

12.
Mahdoton tehtävä s. 26 ja Rebekka s. 27 (1. Moos. 21: 1–6; 22:1–2)

Kysymys: Vanhemmat, miten te tapasitte toisenne?

Tehtävä: Katselkaa hääkuvia.

 

13.
Kaksoset s. 28 ja Kallis ateria s. 29 (1. Moos. 25: 22–34)

Kysymys: Perheenjäsenet ovat sekä samanlaisia että erilaisia. Miettikää, mitkä ovat teidän perheenne jäsenten erityistaidot.

Tehtävä: Ottakaa muutama leikkiastia (tai oikea). Lapset tekevät leikisti ruokaa, jota tarjoavat vanhemmille.

 

14.
Rebekka on ovela s. 30 ja Perhe hajoaa s. 31 (1. Moos. 27: 1–46)

Kysymys: Siunaus on arvokas asia. Milloin sinut on siunattu?

Tehtävä: Vanhemmat, siunatkaa lapsenne esim. Herran siunauksella. Voitte laittaa käden lapsen pään päälle tai olkapäälle.

Herra siunatkoon sinua
ja varjelkoon sinua.
Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle
ja olkoon sinulle armollinen.
Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi
ja antakoon sinulle rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Aamen.

 

15.
Painiottelu ja Jaakobin uusi nimi s. 32 ja Tappelu teltassa s. 34 (1. Moos. 32: 1–31; 37:1–4)

Kysymys: Miltä anteeksiantamisen jälkeen tuntuu?

Tehtävä: Isä tai äiti painii leikillään lapsen kanssa.

 

16.
Joosefin unet s. 35 ja Kaivossa s. 36 (1. Moos. 37: 5–24)

Kysymys: Milloin sinulla on ollut ikävä kotiin?

Tehtävä: Joosef näki unen, jossa hänen veljiensä lyhteet kumarsivat hänen lyhdettään. Kumartakaa niin monta kertaa kuin Joosefilla oli veljiä. (11 kertaa)

 

17.
Matkalla Egyptiin s. 38 ja Joosef joutuu kovaan työhön s. 39 (1. Moos. 37: 25–36; 39: 1-6)

Kysymys: Jumala antoi Joosefille viisautta tehdä työnsä hyvin. Mihin sinä haluaisit Jumalalta viisautta?

Tehtävä: Muodostakaa perheestänne karavaani. Isä tai äiti voi kontata kamelina ympäri huonetta ja muut tulevat jonossa perässä (pienin voi ratsastaa kamelilla).

 

18.
Vankilassa s. 40 ja Kahden miehen unet s. 42 (1. Moos. 39: 7–20; 40: 1–23)

Kysymys: Oletko sinä ollut tilanteessa, jossa joku ei ole uskonut, vaikka olet kertonut totuuden?

Tehtävä: Esittäkää faraota ja juomanlaskijaa. Juomanlaskija kaataa mehua faraon maljaan ja farao juo sen arvokkaasti.

 

19.
Faraon uni s. 43 ja Lihavat ja laihat lehmät s. 44 (1. Moos. 41: 1–32)

Kysymys: Mitä Joosef teki, kun hän joutui vaikean tehtävän eteen? Mitä te tekisitte?

Tehtävä: Äännelkää kuten ne eläimet, joita farao unessaan näki. (Sanokaa ”ammuu” 7+7 kertaa.)

 

20.
Joosef auttaa Faaraota s. 46 ja veljekset oppivat läksynsä s. 48 (1. Moos. 41: 33–42: 3–38)

Kysymys: Miksi luulet, että Jumala salli Joosefin joutua orjaksi Egyptiin?

Tehtävä: Näytelkää, millaiset ilmeet Joosefin veljillä oli, kun Joosef otti Simeonin vangiksi.

 

21.
Benjamin pääsee mukaan s. 50 ja Varastettu malja s. 52 (1. Moos. 43–44)

Kysymys: Miltähän Benjaminista tuntui, kun hänen tavaroistaan löydettiin malja?

Tehtävä: Näytelkää, miten veljekset kantavat säkkejään, laskevat ne maahan ja avaavat ne vanhimmasta nuorimpaan. Malja löytyy nuorimman säkistä.

 

22.
Totuus paljastuu s. 54 (1. Moos. 45: 1–24)

Kysymys: Jumala käänsi pahan asian hyväksi Joosefin elämässä. Onko teille koskaan käynyt niin?

Tehtävä: ”Joosef suuteli ja syleili itkien kaikkia veljiään.” (1. Moos. 45:15) Sanokaa toisillenne ”Minä rakastan sinua”, halatkaa ja antakaa pusu poskelle.

 

23.
Vauva korissa ja Prinsessa pelastajana s. 57 (2. Moos. 1: 1–2: 9, 6: 20)

Kysymys: Jos joku teidän perheestänne olisi vaarassa, miltä se tuntuisi? Mitä te tekisitte?

Tehtävä: Pikku Mooses laitettiin koriin. Laulakaa hänelle jokin tuntemanne iltalaulu, tai esim. ”Tule kanssani, Herra Jeesus” (virsi 548, Lasten virsi 145). Tai voitte rukoilla yhdessä: ”Kiitos, Taivaan Isä, että sinä pidät meistä kaikista huolta. Aamen.”

 

24.
Mooses suuttuu s. 58 ja Palava pensas s. 60 (2. Moos. 10–3: 10)

Kysymys: Joskus, jos tapahtuu jotakin epäoikeudenmukaista, suuttuminen voi olla oikein. Millainen epäoikeudenmukaisuus tekee teidät vihaisiksi?

Tehtävä: Näytelkää Moosesta, kun hän näkee palavan pensaan, menee lähemmäksi ja riisuu sandaalinsa.

 

25.
Selityksiä loputtomiin s. 60 ja Farao sanoo ei s. 62 (2. Moos. 3: 11–5: 2)

Kysymys: Joskus pitää tehdä asioita, jotka eivät ole helppoja. Oletteko itse olleet sellaisessa tilanteessa?

Tehtävä: Mooses sai avuksi isonveljensä. Taputtakaa käsiä niin monta kertaa kuin Mooseksen veljen nimessä on kirjaimia. (5 taputusta: Aaron)

 

26.
Jumala lupaa auttaa s. 63 ja Onnettomuuksia s. 64 (2. Moos. 5: 22–10: 29)

Kysymys: Mikä teidän mielestänne oli kamalin egyptiläisiä kohdannut onnettomuus?

Tehtävä: Ensimmäinen onnettomuus oli se, että vesi muuttui vereksi. Osoittakaa 10 punaista asiaa ympärillänne.

 

27.
Viimeinen koettelemus ja Juutalaisten pääsiäinen s. 66 (2. Moos. 2: 1–12: 42)

Kysymys: Miksi juutalaiset viettävät pääsiäistä?

Tehtävä: Israelilaiset lähtivät kovalla kiireellä. Nostakaa lapset syliin ja juoskaa kiireesti toiseen huoneeseen.

 

28.
Jumala johtaa eteenpäin s. 68 ja Aaltojen muuri s. 70 (2. Moos. 13: 17–14: 31)

Kysymys: Milloin sinua on pelottanut? Auttoiko tai helpottiko jokin sinua silloin?

Tehtävä: Kertokaa, mikä teitä pelottaa nyt. Rukoilkaa yhdessä asioiden puolesta, jotka tuntuvat pelottavilta. Rukoilkaa omin sanoin tai: ”Herra, sinä näet pelkomme ja tiedät ne asiat, jotka äsken kerroimme. Kiitos, että sinä olet kaikkivaltias ja olet luvannut aina olla kanssamme. Poista turhat pelkomme ja auta meitä luottamaan ja turvautumaan sinuun joka tilanteessa. Aamen.”

 

29.
Jano s. 74 ja Nälkä s. 75 (2. Moos. 15–16)

Kysymys: Kuka pitää sinusta huolta?

Tehtävä: Leikkikää mannan etsintää. Mannaa voivat olla esim. paperinpalat, joita sijoitetaan ympäri huonetta.

 

ETAPPIPALKINTO 1

 

30.
Jumala vuorella s. 76 ja Ensimmäiset käskyt s. 78 (2. Moos. 19: 1–20: 21)

Kysymys: Mikä on teidän mielestänne vaikein käsky?

Tehtävä: Kuinka monta käskyä Jumala antoi Moosekselle? Hypätkää niin monta kertaa. (10 kertaa.)

 

31.
Jumala huolehtii kansastaan s. 78 ja Kultainen sonni s. 80 (2. Moos. 20: 22–32: 35)

Kysymys: Israelilaiset olivat rikkoneet pahasti Jumalan tahtoa vastaan. Mitä heidän olisi sinun mielestäsi pitänyt tehdä?

Tehtävä: Osoita, mitä kultaista tai kullanväristä sinä näet ympärilläsi. (esim. sormus, kello…)

 

32.
Uudet taulut s. 82 ja Luvattu maa näkyy jo s. 84 (2. Moos. 33: 1–34: 35, 4. Moos. 13: 1–30)

Kysymys: Jumala on luvannut johdattaa meidätkin luvattuun maahan, taivaaseen. Millaista luulette taivaassa olevan?

Tehtävä: Näytelkää, miten vakoojat kantavat iloissaan luvatun maan isoja hedelmiä.

 

33.
Me emme selviä ja Neljänkymmenen vuoden rangaistus s. 86 (4. Moos 13: 31–14: 45, 5. Moos. 1: 19–46)

Kysymys: 40 vuotta on aika pitkä aika. Laskekaa kuinka vanhoja te olisitte 40 vuoden päästä.

Tehtävä: Laske lasi puolilleen vettä. Kenen mielestä se on lähempänä täyttä, kenen mielestä lähempänä tyhjää? Näemme asiat eri tavalla.

 

34.
Elämä ja kuolema ja Mooseksen laulu s. 88 (5. Moos. 29: 1–30: 20; 31: 1–34: 7)

Kysymys: Millaisten asioitten näkemisestä sinä tulet onnelliseksi?

Tehtävä: Keksi kuusi sanaa, joiden alkukirjaimet muodostavat sanan Mooses. (Esim. minä, ovi, oksa…)

 

35.
Vakooja vihollisen kaupungissa s. 90 ja Vakoojat pääsevät pakoon s. 92 (Joos. 2: 1–14)

Kysymys: Miten voisitte auttaa Suomessa asuvia vierasmaalaisia?

Tehtävä: Joosua lähetti vakoojia Kanaanin maahan. Näyttäkää, mitä vakoojat tekevät. (Kävelevät, hiipivät, kurkistelevat, kuuntelevat jne.)

 

36.
Punainen nauha s. 94 ja Luvatun maan rajalla s. 95 (Joos. 2: 15–3: 13)

Kysymys: Miltä tuntuu, kun pitkään odottamanne päivä, esimerkiksi syntymäpäivä tai loman alku on viimein käsillä? Miltä luulette israelilaisista tuntuneen, kun 40 vuoden odotus täyttyi?

Tehtävä: Punaisen nauhan voi ajatella kuvastavan Jeesuksen ristinkuolemaa. Laittakaa punainen nauha tai jotain muuta punaista ikkunaanne.

 

37.
Jordanin poikki s. 96 ja Torvensoitto murtaa muurit s. 98 (Joos. 3: 14–4: 24; 5: 13–6: 27)

Kysymys: Tutkikaa yhdessä, mikä liiton arkku oikeastaan oli. (2. Moos. 25)

Tehtävä: Kiertäkää pöytä niin monta kertaa (7) kuin israelilaiset kiersivät Jerikon seitsemäntenä päivänä, ja lopuksi soittakaa leikisti torvia ja huutakaa.

 

38.
Viisas nainen palmun alla s. 100 ja Kuka surmasi Siseran s. 101 (Tuom. 4: 1–22; 5: 1–31)

Kysymys: Raamatussa on paljon rohkeita naisia. Keitä rohkeita naisia tai tyttöjä te tunnette?

Tehtävä: Perheen vanhin istuu kasvin, esim. kukan alle ja toimii tuomarina. Muut esittävät vuorotellen kysymyksen tai ongelman, johon tuomari vastaa.

 

39.
Gideon ryhtyy työhön s. 102 ja Voittoon tarvitaan vain vähän s. 103 (Tuom. 6:1–40; 7:1–8)

Kysymys: Monenlaisista asioista voi tulla epäjumalia. Millaisia voivat olla nykyajan ihmisten epäjumalat?

Tehtävä: Ottakaa kullekin lautanen, laittakaa sille vettä ja lautanen lattialle. Kokeilkaa osaatteko te latkia vettä kielellänne niin kuin koirat. (Tuom. 7: 5)

 

40.
Salakuuntelija ja Torvia ja soihtuja s. 104 (Tuom. 7: 9–21)

Kysymys: Millainen tehtävä tuntuisi sinusta ihan mahdottomalta?

Tehtävä: Hiipikää kuten Gideonin sotilaat. Sitten alkakaa yhtäkkiä juosta ja huutaa: ”Herran ja Gideonin miekka!”

 

41.
Taistelu leijonaa vastaan s. 106 ja Simson esittää arvoituksen s. 108 (Tuom. 13: 1–15: 20)

Kysymys: Onko teillä joitain erityislahjoja, joilla voitte palvella muita ihmisiä?

Tehtävä: Pitäkää leikkimielinen kädenvääntökisa. Kuka teistä on vahvin?

 

42.
Simson ja Delila s. 110 ja Vahvin voittaa s. 113 (Tuom. 16: 1–31)

Kysymys: Miltä tuntuu, jos joku itselle rakas ihminen pettää luottamuksen?

Tehtävä: Tehkää maja esim. peitosta, rymäyttäkää se kasaan ja kutitelkaa toisianne peiton alla.

 

43.
Surullisia aikoja ja Uskollinen nainen s. 114 (Ruut 1)

Kysymys: Noomi palasi Ruut mukanaan Betlehemiin. Muistatteko, mitä tärkeää Betlehemissä on tapahtunut?

Tehtävä: Näytelkää, miten Noomi on lähdössä Israeliin ja miten Orpa lähtee vanhempiensa luo ja Ruut Noomin mukaan.

 

44.
Ruut aloittaa työn s. 116 ja Kuninkaan isoäidin äiti s. 119 (Ruut 2–4)

Kysymys: Boas rakasti Ruutia, vaikka tämä ei ollut israelilainen. Tunnetteko te ihmisiä, jotka ovat tulleet pakolaisina Suomeen? Miten te voisitte osoittaa heille rakkautta?

Tehtävä: Leikatkaa paperista sydän kullekin perheenjäsenelle ja kirjoittakaa sydämiin toistenne nimet.

 

45.
Vauva s. 120 ja Peninna loukkaa Hannaa s. 122 (1. Sam. 1: 1–8)

Kysymys: Miltä tuntuu, jos joku haukkuu ja kiusaa?

Tehtävä: Lapset tarjoilevat vanhemmille leikisti juhlaruokaa, jota nämä leikisti syövät.

 

46.
Sydämen rukous s. 124 ja Pikku Samuel s. 125 (1. Sam. 1: 1–25)

Kysymys: Hanna jaksoi odottaa kauan, että Jumala vastaisi hänen rukoukseensa. Oletteko te joutuneet joskus odottamaan jotain asiaa kauan?

Tehtävä: Mitä te haluatte pyytää Jumalalta? Piirtäkää siitä kuva ja rukoilkaa sen jälkeen sanallisesti. Rukoilkaa omin sanoin tai: ”Herra, sinä näet nämä asiat, joita me toivomme ja haluamme. Sinä tiedät paremmin kuin me itse, mikä meille on parasta. Tapahtukoon sinun tahtosi. Amen.”

 

47.
Hanna vie Samuelin Eelin luo s. 126 ja Papiksi s. 128 (1. Sam. 1: 26–2: 11; 2: 18–21; 3: 1)

Kysymys: Mitä asioita teidän perheenne nuorimmainen osaa paremmin kuin muut?

Tehtävä: Sytyttäkää kynttilöitä ja laulakaa yhdessä jonkin laulu, esim. ”Herra kädelläsi” (virsi 517). Tai ottakaa toisanne käsistä kiinni ja istukaa hetki hiljaa kynttilöitä katsellen.

 

48.
Samuel kuulee Jumalan äänen s. 128 ja Kadonneet aasit s. 130 (1. Sam. 3: 2–9: 25)

Kysymys: Miltäköhän tuntuisi kuulla Jumalan ääni omin korvin?

Tehtävä: Sammuttakaa valot, laittakaa silmät kiinni ja kokeilkaa, löydättekö reitin vanhempien makuuhuoneeseen.

 

49.
Suuri salaisuus ja Saulista tulee kuningas s. 132 (1. Sam. 9: 26–10: 27)

Kysymys: Saulia taisi vähän jännittää kuninkaaksi tuleminen. Miltä sinusta tuntuisi, jos sinut yllättäen valittaisiin vaikkapa Suomen presidentiksi?

Tehtävä: Saul oli päätänsä pidempi kaikkia muita (1. Sam. 10: 23). Miltä tuntuisi olla muita pidempi? Nostakaa lapset harteille (tai reppuselkään) ja kantakaa ympäri kotia.

 

50.
Jumala valitsee uuden kuninkaan s. 134 ja Daavid huolehtii Saulista s. 135 (1. Sam. 15: 9–16: 23)

Kysymys: Mitä luulette, olisiko Saul pysynyt tyynenä, jos olisi tiennyt, että mies joka soitti hänelle musiikkia, olisi seuraava kuningas?

Tehtävä: Musiikki rauhoitti Saulia. Laulakaa yhdessä joku tuntemanne laulu tai esim. ”Jumalan kämmenellä” (virsi 499, Lasten virsi 99). Voitte myös soittaa yhdessä, jos teillä on soittimia.

 

51.
Jättiläinen ja Goljatin loukkaukset s. 137 (1. Sam. 17: 1–30)

Kysymys: Oletteko te joskus kuulleet, että joku puhuisi vääriä asioita Jumalasta tai Jeesuksesta?

Tehtävä: Goljat oli kuuden kyynärän ja vaaksan mittainen (1. Sam. 17: 4). Mitatkaa, kuinka pitkä Goljat oli. (Kyynärä on kyynärpään ja keskisormen väli, n. 0.5 m ja vaaksa levitetyn kämmenen peukalon ja keskisormen päiden väli, n. 21 cm.) Mahtuisiko Goljat seisomaan teidän kodissanne suorana?

 

52.
Jättiläisen surmaaja s. 137 ja Kuningas Saul on mustasukkainen s. 140 (1. Sam. 17:31–58; 18:5–30)

Kysymys: Israelilaiset olivat voittaneet, mutta Saul oli kateellinen. Mitä kateellinen ihminen ajattelee?

Tehtävä: Daavid ja Saul ratsastivat kaupunkiin. Kantakaa lapsia reppuselässä.

 

53.
Ainaiset ystävykset s. 141 ja Jonatan pelastaa Daavidin s. 142 (1. Sam. 18: 1–4, 19: 9–20: 42; Ps. 59)

Kysymys: Onko teillä hyviä ystäviä?

Tehtävä: Kuvaile yhtä hyvää ystävääsi (minkä näköinen hän on, kuinka vanha jne.). Toiset yrittävät arvata, ketä tarkoitat.

 

54.
Yksin luolassa s. 145 ja Kaikki on mennyttä s. 147 (1. Sam. 24: 1–22; 29: 1–30:31; Ps. 57)

Kysymys: Joissain elämäntilanteissa joudumme pohtimaan, mikä on oikein ja mikä väärin. Miettikää esimerkkitilanteita.

Tehtävä: Tehkää luola esim. laittamalla iso peitto pöydän päälle. Menkää yhdessä sisään ”luolaan” (pöydän alle).

 

55.
Daavid menettää Saulin ja Jonatanin s. 146 ja Daavid kruunataan kuninkaaksi s. 148 (1. Sam. 31: 1–13; 2. Sam. 1: 1–27; 5: 1–10, 13–25; 1. Aik. 10: 1–17)

Kysymys: Miksi Daavid voitti niin monta taistelua?

Tehtävä: Leikkikää kuningas Daavidin kruunajaisia.

 

56.
Liitonarkku tuodaan Jerusalemiin s. 151 2. (Sam. 6: 12–23; 1. Aik. 15: 1–16: 43)

Kysymys: Millaisia asioita sinun mielestäsi ei tarvitse hävetä?

Tehtävä: Esittäkää Daavidia iloitsemassa, kun liitonarkkua tuodaan Jerusalemiin.

 

57.
Daavidista tulee murhaaja s. 152, Murtunut kuningas s. 153 ja Nuori kuningas s. 154 (2. Sam. 11: 1–12: 24; 1. Kun. 3: 2–5; 2. Aik. 1: 7–8)

Kysymys: Jos te saisitte pyytää Jumalalta mitä vaan, mitä te pyytäisitte?

Tehtävä: Menkää kyykkyyn niin monta kertaa kuin sanassa Daavid on kirjaimia. (6 kertaa)

 

58.
Salomon uni s. 154 ja Kahden äidin lapsi s. 156 (1. Kun. 3: 6–15: 2; 2. Aik. 1: 9–13)

Kysymys: Halusiko Salomo oikeasti halkaista vauvan?

Tehtävä: Kuinka monta eri sanaa pystytte keksimään nimen Salomo kirjaimista: S, A, L, O, M, O? (Esim. loma, oma…)

 

59.
Herran temppeli s. 159 ja Saban kuningatar tulee vierailulle s. 160 (1. Kun. 5: 20–7: 12, 8: 1–9: 28, 10: 14–29)

Kysymys: Keneltä te menette kysymään vastauksia vaikeisiin kysymyksiin?

Tehtävä: Lapset keksivät kukin yhden tosi vaikean kysymyksen, johon eivät itse tiedä vastausta, ja kokeilevat, osaavatko vanhemmat vastata siihen.

 

60.
Kilpailu s. 162 ja Tuli ja sade s. 164 (1. Kun. 16: 29–33; 17: 1; 18: 19–36, 37–46)

Kysymys: Palaako märkä puu? Miksi Elia kaatoi polttopuiden päälle vettä?

Tehtävä: Elia juoksi todella kovaa. Juoskaa kilpaa.

 

61.
Tuliset vaunut s. 166 ja Joen yli – mutta miten? s. 168 (2. Kun. 2: 1–15)

Kysymys: Jumala oli halkaissut vesiä aikaisemminkin. Muistatteko missä tilanteissa?

Tehtävä: Näytelkää, miten Elia otetaan tulisilla vaunuilla taivaaseen (isä tai äiti voi nostaa lasta ylöspäin) ja miten Elisa ottaa Elian viitan ja lyö sillä Jordan-joen vettä.

 

62.
Pohjaton öljyruukku s. 170 (2. Kun. 4: 1–7)

Kysymys: Millä tavalla Jumala piti huolen leskestä ja hänen lapsistaan?

Tehtävä: Lapset hakevat leikkiastioita (tai oikeita). Valitkaa yksi pieni astia, josta leikisti kaadatte öljyä toiset astiat täyteen. Öljyä riittää niin kauan, kunnes viimeinenkin astia on täynnä.

 

63.
Pakoon Jumalaa s. 172 ja Myrskyävä meri s. 173 (Joona 1: 1–16)

Kysymys: Mitä teidän mielestänne Joonan olisi kannattanut tehdä, kun Jumala pyysi häntä lähtemään Niniveen? Miksi?

Tehtävä: Näytä ilmeillä ja eleillä, mitä Joona teki, kun Jumala käski hänen mennä Niniveen saarnaamaan. (Joona sanoi ”ei” – pudista päätä jne.)

 

64.
Suuri kala s. 174 ja Joona muuttaa mielensä s. 176 (Joona 1: 17–3: 10)

Kysymys: Joona rukoili kalan vatsassa. Mikä on kummallisin paikka, missä itse olet ollut?

Tehtävä: Menkää pöydän alle ja rukoilkaa oma iltarukouksenne (tai vaikka Isä meidän –rukous) siellä.

Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä
meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta
ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
Aamen.

 

65.
Jumala on hyvä s. 176 (Joona 4: 1–11)

Kysymys: Mitä Jumala halusi opettaa Joonalle?

Tehtävä: Näytä ilmeilläsi, miltä Joona näytti, kun hänelle selvisi, että Jumala ei hävitäkään kaupunkia. (Loukkaantunut ja äkäinen)

 

66.
Jeremia jää kansansa luo s. 178 ja Erikoinen koulu s. 180 (2. Kun. 25: 8–24; 2. Aik. 36: 18–21: Jer. 39: 8–14; 40: 1-6; 52: 12–30; Dan. 1: 1–6)

Kysymys: Mitä tarkoittaa olla orja?

Tehtävä: Daniel ja muutama hänen ystävänsä valittiin opetettaviksi. Näytä sormillasi, montako ystävää Danielilla oli. (3)

 

67.
Vääränlaista ruokaa ja Uskon koetus s. 182 (Dan. 1: 7–13)

Kysymys: Elävätkö Jeesukseen uskovat ihmiset nykyään eri tavalla kuin muut?

Tehtävä: Syökää vähän kasviksia (mitä keittiöstänne löytyy).

 

68.
Hyvä tulos s. 184 ja Tietäjät s. 186 (Dan. 1: 14–2: 13)

Kysymys: Daniel ja ystävykset joutuivat vaaralliseen tilanteeseen. Oletteko te koskaan olleet vaarallisessa tilanteessa? Miten te selvisitte siitä?

Tehtävä: Mitelkää voimianne vetämällä sormikoukkua.

 

69.
Mitä kuninkaan uni merkitsee s. 188 ja Loputon valtakunta s. 189 (Dan. 2: 14–49)

Kysymys: Mitä mahtaa tarkoittaa loputon valtakunta?

Tehtävä: Kerro joku hauska uni, jonka muistat.

 

ETAPPIPALKINTO 2

 

70.
Kolme rohkeaa miestä ja tulinen uuni s. 190 (Dan. 3: 1–30)

Kysymys: Jumala suojeli Danielin ystäviä. Millaisiin tilanteisiin te rukoilisitte Jumalan suojelusta?

Tehtävä: Montako miestä näkyi uunissa? Hypätkää niin monta kertaa. (4 kertaa)

 

71.
Kuninkaan juhlat s. 192 ja Kirjoitus seinällä s. 193 (Dan. 5: 1–31)

Kysymys: Belsassarin ajatus hauskanpidosta oli väärä. Miten voi pitää hauskaa niin, että se ei ole Jumalan tahtoa vastaan?

Tehtävä: Kukin kirjoittaa paperille (tai piirustustauluun) yhden sanan (tai lauseen), ja toiset lukevat, mitä siinä lukee. Pienimmät voivat tehdä haluamiaan kirjaimia peräkkäin ja isommat lukevat, mikä sana niistä muodostuu. Jos pienimmät eivät osaa vielä tehdä kirjaimia, he voivat kirjoittaa leikisti ja kertoa itse, mitä kirjoittivat.

 

72.
Leijonien luolassa s. 194 ja Ylpeä kuningas s. 196 (Dan. 6: 1–28; Est. 1: 1–8; 2: 5–7)

Kysymys: Millainen kuningas olisi sinun mielestäsi hyvä kuningas?

Tehtävä: Esittäkää leijonia.

 

73.
Kuningatar Vasti kieltäytyy s. 199 ja Kauneuskilpailu s. 200 (Est. 1: 19–22; 2: 1–20)

Kysymys: Jumalalla oli Esterille tärkeä tehtävä. Millaisia tärkeitä tehtäviä sinulla on?

Tehtävä: Tehkää paperista tai pahvista koko perheelle kruunut.

 

74.
Juutalaisten on kuoltava s. 202 ja Esterillä on suunnitelma s. 205 (Est. 2: 21–5: 12)

Kysymys: Missä tilanteessa sinä olet voittanut pelkosi ja ollut rohkea?

Tehtävä: Ester järjesti juhla-aterian. Syökää jotain herkkua.

 

75.
Ester pelastaa kansansa s. 206 ja Haman hirtetään s. 207 (Est. 7: 1–8: 2)

Kysymys: Ester uskalsi puolustaa kansaansa. Miltä sinusta tuntuu, jos perheestäsi tai ystävistäsi puhutaan pahaa?

Tehtävä: Kuningas antoi sinettisormuksensa Mordokaille. Tehkää paperista tai pahvista sormus jokaisen perheenjäsenen sormeen. (Leikatkaa suikale paperia ja teipatkaa se ympyräksi.)

 

76.
Eloonjäämisen mahdollisuus ja Muistojen päivä s. 208 (Est. 8: 3–9: 10; 9: 20–10: 3)

Kysymys: Ester onnistui tehtävässään Jumalan avulla. Missä asioissa te olette onnistuneet?

Tehtävä: Leikkikää juutalaista juhlaa, jossa annetaan köyhille ruokaa. (Voitte käyttää leikkiruokia tai vain kuvitella ruokia.)

 

77.
Enkeli ilmestyy s. 210 ja Matka vuorten yli s. 211 (Luuk. 1: 5–45)

Kysymys: Millaisiksi te kuvittelette enkelit?

Tehtävä: Maria kulki pitkän matkan Elisabetin luokse. Muut seuraavat vanhinta perheenjäsentä, joka johdattaa kulkemaan vaikeaa reittiä tuolien yli, pöydän ali jne.

 

78.
Kaivolla s. 212 ja Joosef näkee unen s. 213 (Matt. 1: 18–24)

Kysymys: Millaisia asioita teidän on vaikea uskoa?

Tehtävä: Jokainen piirtää enkelin.

 

79.
Jeesus syntyy s. 214 ja Paimenet s. 216 (Matt. 1:25; Luuk. 2:1–17)

Kysymys: Mitä Jeesuksen syntymään liittyviä asioita muistelemme jouluna?

Tehtävä: Laulakaa ”Enkeli taivaan” (virsi 21/Lasten virsi 8: 1–3, 10) tai katsokaa/muistelkaa, millaisia Jeesuksen syntymästä muistuttavia joulukoristeita teillä on.

 

80.
Tähti näyttää tietä s. 218 ja Lahjoja kuninkaalle s. 219 (Matt. 2: 1–12)

Kysymys: Mitä sinä olisit antanut Jeesukselle lahjaksi?

Tehtävä: Leikatkaa paperista tähti.

 

81.
”Häntä kutsutaan nasaretilaiseksi” s. 220 ja Joosef ja Maria kadottavat Jeesuksen s. 222 (Matt. 2: 13–23; 13: 55; Luuk. 2: 39–52)

Kysymys: Oletteko te joskus kadottaneet jotakin tärkeää? Miltä se tuntui?

Tehtävä: Leikkikää piiloa. Yksi laskee kymmeneen ja muut menevät sillä välin piiloon. Laskija yrittää löytää piilossa olevat.

 

82.
Jeesus kastetaan s. 224 ja Jeesus ja hänen ystävänsä s. 225 (Matt. 3: 1–17; Mark. 1: 1–11; Luuk. 3: 1–22; Joh. 1: 19–34)

Kysymys: Mitä tiedät omasta kastepäivästäsi?

Tehtävä: Katsokaa kastepäivävalokuvia.

 

83.
Kiusaaja s. 226 ja Ensimmäiset opetuslapset s. 228 (Matt. 4: 1–12; 14: 3–5; Mark. 1:12–14; 6: 17–20; Luuk. 3: 19–20; 4: 1–13; Joh. 1: 35–51)

Kysymys: Millä tavalla Jeesuksen opetuslapset lähtivät seuraamaan häntä?

Tehtävä: Leikkikää Seuraa johtajaa –leikkiä. Yksi näyttää edellä (liikkeitä, ilmeitä, ääniä) ja muut seuraavat perässä.

 

84.
Kalaa tulee s. 229 ja Viini on loppunut s. 230 (Matt. 4: 18–22; Mark. 1: 16–20; Luuk. 5: 1–11)

Kysymys: Miksi luulette, että Jeesus teki ihmeitä?

Tehtävä: Muistelkaa juhlia, joissa olette olleet mukana. Mikä niissä on ollut kivointa? Katsokaa kuvia yhdessä.

 

85.
Epäpyhä temppeli s. 232 (Joh. 2: 13–25)

Kysymys: Miksi Jeesus suuttui?

Tehtävä: Esittäkää, millaisia ääniä temppelissä kuului: yksi määkii kuten lammas, yksi ääntelee kuin lintu, yksi pudottelee jotain lattialle, yksi kiljahtaa kuten pelästynyt ihminen…

 

86.
Elämän vesi s. 234 ja Nainen kaivolla s. 235 (Joh. 4: 1–42)

Kysymys: Jeesus puhui naiselle, jota muut halveksivat. Kenelle te voisitte osoittaa lempeyttä?

Tehtävä: Antakaa toisillenne vettä juotavaksi.

 

87.
Neljä miestä katolla ja Veronkerääjä vastaa kyllä s. 236 (Matt. 9: 2–13; Mark. 2: 1–17; Luuk. 5: 18–32)

Kysymys: Jeesus neuvoo meitä olemaan ystäviä niille, joita muut hylkivät. Onko sinun lähipiirissäsi sellaisia ihmisiä?

Tehtävä: Vanhemmat kantavat lapsia esim. viltin avulla, kuten halvaantuneen ystävät kantoivat tätä.

 

88.
Tapahtuuko ihme? s. 239 ja Kaksitoista miestä s. 241 (Joh. 5: 1–9; Matt. 10: 1–23; Mark. 3: 13–19; Luuk. 6: 12–16)

Kysymys: Onko lähipiirissänne ihmisiä, jotka ovat sairaita? Mitä voisit tehdä heidän hyväkseen?

Tehtävä: Tömistelkää jaloilla yhtä monta kertaa kuin Jeesuksella oli opetuslapsia. (12 tömistystä)

 

89.
Todellinen onni ja Mitä suola vaikuttaa? s. 242 (Matt. 5: 1–16; Luuk. 6: 20–23)

Kysymys: Kertokaa toisillenne, mitkä muiden perheenjäsenten tekemät asiat tekevät sinut onnelliseksi.

Tehtävä: Sammuttakaa valot ja sytyttäkää kynttilä tai taskulamppu ja katsokaa, miten se valaisee.

 

90.
Aarteenetsijät s. 244 ja Kaksi rakentajaa s. 245 (Matt. 6: 19–34; 7: 24–29; Luuk. 6: 46–49; 12: 22–32)

Kysymys: Miettikää yhdessä, mitkä ovat katoavaisia aarteita ja mitkä kestäviä.

Tehtävä: Rakentakaa legoista tai palikoista talo.

 

91.
Erikoinen lahja s. 246 (Luuk. 7: 36–50)

Kysymys: Tuleeko mieleesi joku, jolle voisit antaa anteeksi?

Tehtävä: Näytelkää, mitä nainen teki Jeesukselle.

 

92.
Siemeniä ja Siemen kasvaa hyvässä maassa s. 248 (Matt. 13: 1–23; Mark. 4: 1–20; Luuk. 8: 4–20)

Kysymys: Oletko joskus kylvänyt siemeniä? Millaiseen maahan kylvit ne?

Tehtävä: Jeesus kertoi kertomuksen kylväjästä. Nyt on teidän vuoronne. Keksikää oma kertomus: vanhin perheenjäsen aloittaa (olipa kerran…), toiseksi vanhin jatkaa siitä, mihin vanhin lopetti jne. Jatkakaa muutama kierros. Vanhin perheenjäsen lopettaa kertomuksen.

 

93.
Vehnä ja rikkaruoho s. 250 ja Sinapinsiemen ja hapate s. 251 (Matt. 13: 24–43; Mark. 4: 30–34; Luuk. 13: 18–21)

Kysymys: Mitä kasvi tarvitsee kasvaakseen?

Tehtävä: Keksikää vertaus: Koti on kuin…

 

94.
Myrsky s. 252 ja Vastarannalla s. 255 (Matt. 8: 18, 23–27; Mark. 4: 35–41; Luuk. 8: 22–25)

Kysymys: Oletko ollut joskus myrskyssä? Miltä se tuntui?

Tehtävä: Näytelkää Raamatun kohdan tapahtumat. Yksi on Jeesus, joka nukkuu veneessä, loput hätääntyneitä opetuslapsia.

 

95.
Luolien asukas s. 256 ja Jeesus parantaa sokeita s. 259 (Matt. 8: 28–34; 9: 27–31; Mark. 5: 1–20; Luuk. 8: 26–39)

Kysymys: Miltähän tuntuu nähdä ensimmäistä kertaa elämässään vasta aikuisena?

Tehtävä: Kokeilkaa, miltä syöminen tuntuisi sokeana: Istukaa pöydän ääreen, sitokaa silmät muilta paitsi yhdeltä. Näkevä kattakaa pöytään lautaset ja laittaa lautaselle esim. voileivän. (Aikuiset ja isommat lapset voivat kokeilla myös lusikalla syömistä ja lasista juomista silmät sidottuina.)

 

96.
Heikko ruhtinas s. 261 ja Rauhalliseen paikkaan s. 262 (Matt. 14: 1–13; Mark. 6: 14–33; Luuk. 9:10; Joh. 6: 1–3)

Kysymys: Milloin te tarvitsette lepoa?

Tehtävä: Kilpailkaa, kuka makaa pisimpään lattialla aivan hiljaa paikallaan.

 

97.
Tuhansia kuulijoita s. 263 (Matt. 14: 14–15; Mark. 6: 34–36; Luuk. 9: 11–12)

Kysymys: Miltähän olisi tuntunut olla yksi tuhansista kuuntelemassa Jeesusta?

Tehtävä: Istukaa lattialle kuten Jeesusta kuuntelemassa olleet ihmiset istuivat maassa ja opetelkaa ulkoa yksi Jeesuksen opetus: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” (Joh. 3:16)

 

98.
Ruokaa nälkäisille s. 264 ja Poika, jonka eväät riittivät tuhansille s. 264 (Matt. 14: 16–21; Mark. 6: 37–44; Luuk. 9: 13–17; Joh. 6: 4–14)

Kysymys: Joskus ruuan laitto omallekin perheelle on iso homma. Mitä jos teidän pitäisi ruokkia tuhansia ihmisiä? Kysyikö Jeesus opetuslapsilta mahdottomia?

Tehtävä: Istukaa lattialle ja syökää esim. pala leipää tai keksi.

 

99.
Jeesus kävelee veden pinnalla s. 266 ja Pietari astuu veteen s. 268 (Matt. 14: 22–33; Mark. 6: 45–52; Joh. 6: 15–21)

Kysymys: Miksi opetuslapset pelkäsivät?

Tehtävä: Näytelkää tapahtumat: yksi on Jeesus, joka kävelee veden päällä, yksi Pietari ja loput muita opetuslapsia veneessä.

 

100.
Muukalaisen usko s. 271 (Matt. 15: 21–28; Mark. 7: 24–30)

Kysymys: Millaista asiaa sinä jaksaisit sitkeästi pyytää?

Tehtävä: Äännelkää kuten koirat.

 

101.
Sokea paranee s. 272 ja Kallio s. 273 (Mark. 22–29; Matt. 16: 13–18; Luuk. 9: 18–20)

Kysymys: Kuka Jeesus sinun mielestäsi on?

Tehtävä: Kokeilkaa, miltä tuntuisi kävellä sokeana: kuljettakaa toisianne pareittain, toinen pitää silmät kiinni (tai sidotaan silmät) ja toinen kuljettaa häntä varovasti eri huoneissa. Vaihtakaa välillä rooleja.

 

102.
Mooses ja Elia s. 275 (Matt. 17:1–9; Mark. 9: 2–10; Luuk. 9: 28–36)

Kysymys: Jos te näkisitte Mooseksen tai Elian nyt, mitä haluaisitte kysyä heiltä?

Tehtävä: Tehkää maja (esim. päiväpeitto pöydän päälle) ja menkää kaikki majaan. Voitte laulaa majassa jonkin laulun, esim. ”Mä silmät luon ylös taivaaseen” (virsi 490, Lasten virsi 98). Tai voitte syödä siellä jotain pientä.

 

103.
Lapset ensin ja Et ole yksin s. 277 (Matt. 18: 1–20; Mark. 9: 33–37; Luuk. 9: 46–48)

Kysymys: Miten Jeesus osoittaa rakkauttaan ihmisille?

Tehtävä: Vanhemmat, ottakaa lapset syliin. Voitte halutessanne samalla laulaa yhdessä jonkin laulun, esim. ”Ystävä sä lapsien” (virsi 492, Lasten virsi 152).

 

104.
Spitaalinen paranee s. 278 ja Unohtuiko kiitos s. 279 (Luuk. 17: 11–19)

Kysymys: Miltä tuntuu, kun kiitetään? Muistatteko te aina kiittää?

Tehtävä: Kiittäkää jokaista perheen jäsentä yhdestä asiasta. Mistä haluaisitte kiittää Jeesusta?

 

105.
Uusi mahdollisuus s. 280 ja Laupias Samarialainen s. 282 (Joh. 8: 1–11; Luuk. 10: 25–37)

Kysymys: Miltä tuntuu, kun saa anteeksi ja uuden mahdollisuuden?

Tehtävä: Näytelkää ryöstettyä miestä, pappia, lainopettajaa ja laupiasta samarialaista.

 

106.
Martta ja Maria s. 284 (Luuk. 10: 38–42)

Kysymys: Miten te voitte kuunnella Jumalaa tänä päivänä?

Tehtävä: Esittäkää ensin Mariaa: mitä hän teki, kun Jeesus opetti? Esittäkää sitten Marttaa: mitä hän teki Jeesuksen opetuksen aikaan? (Maria istui aivan hiljaa ja kuunteli, Martta touhusi ja kolisteli astioita.)

 

107.
Hyvä paimen s. 286 ja Lasarus elää s. 288 (Joh. 10: 1–21; 11: 1–45)

Kysymys: Mitä luulette ihmisten ajatelleen, kun Jeesus alkoi huutaa Lasarusta ulos haudasta?

Tehtävä: Yksi esittää paimenta ja loput lampaita.

 

108.
Eksynyt lammas ja hukattu raha s. 290 (Luuk. 15: 1–10)

Kysymys: Oletteko te joskus hukanneet jotakin todella tärkeää? Miltä se tuntui ja mitä te teitte?

Tehtävä: Leikkikää Avaimen (tai rahan) piilotusta. Yksi piilottaa avaimen (tai rahan) niin, että toiset eivät näe. Kun toiset etsivät, piilottaja sanoo kuumaa, kun etsijä on lähellä ja kylmää, kun etsijä on kaukana.

 

109.
Rakastava isä ja Kotiinpaluu s. 292 (Luuk. 15: 11–32)

Kysymys: Onko sinua koskaan hävettänyt myöntää olleesi väärässä? Miltä tuntuu, kun saa anteeksi?

Tehtävä: Lapset kävelevät vuorotellen toiselta puolelta huonetta isää tai äitiä kohden. Isä tai äiti juoksee lapsen luo, halaa, antaa pusun poskelle ja nostaa syliin.

 

110.
Raha tekee ahneeksi ja Rikas mies ja Lasarus s. 294 (Luuk. 16: 10–14, 19–31)

Kysymys: Laittakaa yhdessä järjestykseen viisi mielestänne tärkeintä asiaa elämässä.

Tehtävä: Rukoilkaa köyhien ja sairaiden puolesta omin sanoin tai laulamalla virsi 501 ”Kuule, Isä taivaan, pyyntö tää” (virsi 501, Lasten virsi 167). Voitte myös rukoilla: ”Rakas Jeesus, siunaa koko maailmaa. Auta köyhiä ja sairaita ja opeta meitäkin auttamaan heitä. Aamen.”

 

111.
Opetuksia rukouksesta s. 296 (Luuk. 18: 1–8)

Kysymys: Minkälaisia asioita Jumalalle voi puhua?

Tehtävä: Mitä sinä haluaisit pyytää Jeesukselta? Jokainen piirtää oman rukousaiheensa paperille.

 

112.
Särkyneitä koteja s. 297 (Matt. 19: 3–11; Mark. 10: 2–9)

Kysymys: Miten avioero on koskettanut perhettänne tai lähipiiriänne? Millaisia ajatuksia se herättää?

Tehtävä: Jos teillä on ollut päivän aikana riitaa, pyytäkää anteeksi toisiltanne ja halatkaa toisianne.

 

113.
Antakaa lasten tulla s. 298 (Matt. 19: 13–15; Mark. 10: 13–16; Luuk. 18: 15–17)

Kysymys: Milloin te haluaisitte kiivetä Jeesuksen syliin?

Tehtävä: Vanhemmat, ottakaa lapset syliin ja siunatkaa heidät Herran siunauksella.

Herra siunatkoon sinua
ja varjelkoon sinua.
Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle
ja olkoon sinulle armollinen.
Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi
ja antakoon sinulle rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Aamen.

 

114.
Rikkaan miehen kysymys s. 300 ja Kuka on ensimmäinen? s. 301 (Matt: 19: 16–30; Mark. 10: 17–31; Luuk. 18: 18–30)

Kysymys: Oletko sinä joskus hävinnyt pelissä tai kisassa? Miltä tuntuisi, jos sinut häviöstä huolimatta julistettaisiinkin voittajiksi?

Tehtävä: Järjestäkää pituushyppykilpailu. Aikuinen toimii tuomarina ja mittaa, kuka hyppää pisimmälle. Lue tämä vasta kilpailun jälkeen: Voittajaksi julistetaan se, joka hyppäsi lyhimmän hypyn.

 

ETAPPIPALKINTO 3

 

115.
Viinitarhan työläiset s. 303 (Matt. 20: 1–16)

Kysymys: Miltähän ensimmäisenä tulleista työntekijöistä tuntui? Entä viimeiseksi tulleista?

Tehtävä: Ottakaa pallo ja menkää seisomaan jonoon, jalat haara-asentoon. Ensimmäinen vierittää pallon jalkojen välistä taakse. Viimeinen ottaa pallon kiinni, juoksee etumaiseksi ja vierittää pallon jalkojen välistä taakse jne.

 

116.
Pieni mies puussa s. 305 (Luuk. 19: 1–10)

Kysymys: Miettikää hiljaa, minkä asian kukin haluaisi elämässään muuttaa?

Tehtävä: Leikkikää Totta vai tarua -leikkiä. Yksi kertoo jonkun asian, ja toiset arvaavat, onko se totta.

 

117.
Tyhmät ja viisaat ja Maria osoittaa rakkautta s. 306 (Luuk. 19: 11–27; Matt. 26: 6–13; Mark. 14: 3–9; Joh. 12: 1–8)

Kysymys: Mikä asia tai tavara on sinulle kaikkein arvokkain? Antaisitko sen Jeesukselle?

Tehtävä: Tehkää toisillenne jotain kivaa, esim. silittäkää päätä, kutittakaa, laulakaa toiselle yms.

 

118.
Juhlakulkue ja Voi Jerusalem s. 308 (Matt. 21: 1–11; Mark. 11: 1–11; Luuk. 19: 29–44; Joh. 12: 12–3: 19)

Kysymys: Mitkähän asiat itkettävät Jeesusta tämän päivän maailmassa?

Tehtävä: Laulakaa ”Hoosianna” (virsi 1, Lasten virsi 1), tai laittakaa jotain iloista musiikkia soimaan ja heilutelkaa samalla huiveja.

 

119.
Temppelin puhdistaminen s. 310 ja Parantaja temppelissä s. 311 (Matt. 21: 21; Markus 11: 15–16; Luuk. 19: 45–46)

Kysymys: Keitä Jeesus puolusti suuttuessaan temppelissä?

Tehtävä: Ottakaa toisianne kädestä kiinni, pyörikää piirissä ja huutakaa: ”Hoosianna, Daavidin Poika!”

 

120.
Kuka antoi eniten? s. 312 (Mark. 12: 41–44; Luuk. 21: 1–4)

Kysymys: Ei tarvitse olla rikas antaakseen, joskus lahjan ei tarvitse olla edes rahaa. Mitä te voisitte antaa?

Tehtävä: Päättäkää antaa se, mitä juuri ajattelitte voivanne antaa. Laittakaa se syrjään odottamaan mahdollisuutta antaa se.

 

121.
Viisi huolimatonta morsiustyttöä s. 314 (Matt. 25: 1–13)

Kysymys: Miksi oli tärkeää, että öljyä riitti koko matkalle?

Tehtävä: Näytä sormilla, kuinka monesta morsiustytöstä Jeesus kertoi? (10)

 

122.
Juudas s. 316 (Matt. 26: 1–5; 14–16; Mark. 14: 1–2; 10–11; Luuk. 22: 1–6)

Kysymys: Miltä tuntuu, jos hyvä ystävä pettää?

Tehtävä: Näyttäkää, millainen ilme Juudaksella mahtoi olla, kun hän hiipii salaa kavaltamaan Jeesusta.

 

123.
Viimeisen pääsiäisen aatto ja Kuka on suurin? s. 318 (Matt. 26: 17–19; Mark. 14: 12–16; Luuk. 22:7–14, 23–30)

Kysymys: Miettikää joku pieni palvelus, jonka voitte tehdä tällä viikolla toisillenne.

Tehtävä: Tehkää pituusjono: pienin eteen, suurin taakse. Laittakaa kädet etummaisen harteille, pienin johdattaa jonoa huoneen ympäri.

 

124.
Palveleva kuningas s. 320 ja Miksi? s. 321 (Joh. 13: 1–9, 12–18)

Kysymys: Tiedättekö, mikä on suurin palvelus, jonka Jeesus on tehnyt meille?

Tehtävä: Näytelkää tilanne: Vanhin perheenjäsen esittää Jeesusta, joka pesee opetuslasten jalat. Muut esittävät opetuslapsia. Yksi voi olla Pietari, joka aluksi estelee.

 

125.
Pyhä ehtoollinen s. 322 ja Kukko laulaa s. 324 (Matt. 26: 20–35; Mark. 14: 17–31; Luuk. 22:14–23, 31–34; Joh. 13: 18–27, 31–38)

Kysymys: Miten ehtoollista vietetään nykyään?

Tehtävä: Ottakaa leipä ja taittakaa siitä pala jokaiselle.

 

126.
Koti taivaassa s. 325 ja Jeesus rukoilee s. 326 (Joh. 14: 1–6; Matt. 26: 36–46; Mark. 14: 32–42; Luuk. 22: 39–46; Joh. 17: 1–18:1)

Kysymys: Opetuslapset eivät aivan ymmärtäneet, miksi Jeesus puhui kuolemastaan. Ymmärrättekö te, miksi Jeesuksen piti kuolla?

Tehtävä: Olkaa 5 min aivan hiljaa. Miltä tuntuu, kun ei voi puhua toiselle?

 

127.
Petoksen suudelma s. 328 ja Pietari lyö takaisin s. 331 (Matt. 26: 47–56; Mark. 14: 43–50; Luuk. 22: 47–53; Joh. 18: 2–12)

Kysymys: Miltähän Juudaksesta tuntui, kun hän oli pettänyt Jeesuksen?

Tehtävä: Juudas kavalsi Jeesuksen tietyllä merkillä. Mikä se oli? Tee tuo merkki yhdelle perheenjäsenelle.

 

128.
Jeesus vangitaan s. 331 ja Pietarin erehdys s. 332 (Matt. 26:57–58, 69–75; Mark. 14: 53–54, 66–72; Luuk. 22: 54–62; 23: 6–12; Joh. 18: 13–18, 25–27)

Kysymys: Miksi Pietari valehteli? Millaisessa tilanteessa sinä helposti valehtelisit?

Tehtävä: Kokeilkaa, osaatteko kiekua kuin kukko.

 

129.
Jeesus ja Pilatus s. 334 ja Jeesus ja Herodes s. 336 (Matt. 26–59-68; 27:1–2, 11–14; Mark. 14:55–65; 15: 1–5; Luuk. 22: 63–23:5; Joh. 18: 19–24, 28–38)

Kysymys: Miksihän kumpikaan, Pilatus tai Herodes, eivät halunneet tuomita Jeesusta?

Tehtävä: Montako kirjainta on sanassa Pilatus? Taputa käsiäsi niin monta kertaa. (7 kertaa)

 

130.
Pilatus yrittää vapauttaa Jeesuksen ja Kuolemantuomio s. 338 (Matt. 27: 15–26; Mark. 15: 6–15; Luuk. 23: 13–25; Joh. 18: 39–40)

Kysymys: Mitä luulette, olisiko Jeesus voinut estää kuolemantuomion? Miksi hän ei tehnyt sitä?

Tehtävä: Käykää pesemässä kädet.

 

131.
Jeesusta pilkataan s. 341 ja Itkevät naiset s. 343 (Matt. 27: 27–33; Mark. 15: 16–22; Luuk. 23: 26–31; Joh. 19: 1–17)

Kysymys: Olisitteko te itkeneet?

Tehtävä: Näyttäkää, millainen ilme itkevällä on.

 

132.
Jeesus ristillä s. 343 ja Viimeiset hetket s. 344 (Matt. 27: 34–43; Mark. 15: 23–32; Luuk. 23: 36–38; Joh. 19: 18–27)

Kysymys: Olisiko Jeesus pystynyt astumaan alas ristiltä? Miksi hän ei tehnyt sitä?

Tehtävä: Laulakaa ”Vieraalla maalla kaukana”(virsi 78), tai jokin muu Jeesuksen ristinkuolemasta kertova laulu. Tai asettakaa joitain pieniä esineitä, esim. legoja tai nappeja, ristin muotoon pöydälle.

 

133.
Jeesuksen kuolema s. 346 ja Temppelin väliverho repeää s. 349 (Matt. 27: 44–54; Mark. 15: 33–39; Luuk. 23: 39–46: Joh. 19: 28–30)

Kysymys: Jeesuksen kuollessa tapahtui paljon ihmeellisiä asioita. Miltähän Jeesuksen ristiinnaulitsijoista tuntui?

Tehtävä: Näyttäkää käsillänne, millaisessa asennossa Jeesus kuoli.

 

134.
Hautaaminen s. 350 ja Haudan vartijat s. 353 (Matt. 27: 54–66; Mark. 15: 39–47; Luuk. 23: 49–56; Joh. 19: 38–42)

Kysymys: Millaista on olla hautajaisissa?

Tehtävä: Käärikää yksi perheenjäsenistä esim. peittoon ja kantakaa häntä.

 

135.
Tyhjä hauta s. 354 ja Magdalan Maria näkee Jeesuksen s. 356 (Matt. 28:1–8; Mark. 16: 1–11; Luuk. 24: 1–10, 12; Joh. 20: 1, 3–18)

Kysymys: Olikohan opetuslasten vaikea uskoa, että Jeesus oli herännyt kuolleista?

Tehtävä: Juhlikaa Jeesuksen ylösnousemusta hyppimällä ilosta.

 

136.
Opetuslapset näkevät Jeesuksen s. 358 ja Tuomas s. 360 (Mark. 16: 14–16; Luuk. 24: 36–48; Joh. 20: 19–21, 24–29)

Kysymys: Onko vaikea uskoa asioihin, joita ei ole nähnyt?

Tehtävä: Esittäkää, millainen ilme opetuslapsilla oli, kun he näkivät ylösnousseen Jeesuksen.

 

137.
Aamiainen rannalla s.360 ja Rakastatko sinä minua? s. 362 (Joh. 21: 1–19)

Kysymys: Mistä opetuslapset tunnistivat Jeesuksen?

Tehtävä: Menkää ”piknikille”: levittäkää pyyhe tai viltti lattialle ja syökää välipalaa sen päällä.

 

138.
Kotiin Isän luo s. 365 (Mark. 16: 19–20; Luuk. 24: 50–53; Joh. 14: 1–2; Ap. t. 1: 3–11)

Kysymys: Millaiseksi kuvittelet sen paikan, jonka Jeesus on meille valmistanut?

Tehtävä: Näytelkää, miten opetuslapset jäävät katselemaan hämmästyneinä taivaalle Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen, miten enkelit ilmestyvät heille ja miten opetuslapset lähtevät iloisina Jerusalemiin.

 

139.
Odottakaa ja Auttaja s. 366 (Joh. 15: 26; 16: 7; Ap. t. 2: 1–13)

Kysymys: Miksi opetuslapset eivät enää pelänneet?

Tehtävä: Sanokaa niin monella kielellä kuin osaatte: ”Jeesus rakastaa sinua.”

 

140.
Parantamassa ja opettamassa ja Pietari ja Johannes pulassa s. 368 (Ap. t. 2: 43; 3: 1–4: 22)

Kysymys: Opetuslapset eivät enää ylpeilleet ja yrittäneet olla suuria. He olivat oppineet nöyriksi. Mitä uutta olette viime aikoina oppineet Raamatusta?

Tehtävä: Hyppikää ilosta, kuten parantunut kerjäläinen.

 

141.
Enkeli vapauttaa apostolit ja Apostoleja kuulustellaan s. 370 (Ap. t. 5: 12–42)

Kysymys: Miettikää, mitä viisas mies sanoi. Mistä voimme päätellä, että sanoma Jeesuksesta on totta?

Tehtävä: Leikatkaa paperista enkeli ja laittakaa se seinälle.

 

142.
Stefanos ei pelkää s. 372 (Ap. t. 6: 1–7: 60)

Kysymys: Joitain ihmisiä vainotaan tänäkin päivänä, koska he uskovat Jeesukseen. Mitä voisitte tehdä heidän hyväkseen?

Tehtävä: Näytä kädelläsi, missä Stefanos näki Jeesuksen.

 

143.
Damaskoksen tie s. 374 ja Kaikenlaisia eläimiä s. 376 (Ap. t. 8: 1–4; 9: 1–8; 22: 4–11; 26: 9–18; 10: 1–16)

Kysymys: Miksi luulette, että Saul halusi tappaa kristittyjä?

Tehtävä: Kukin esittää jotakin eläintä ja toiset arvaavat, mikä eläin on kyseessä.

 

144.
Pietari roomalaisen päällikön talossa ja Hyvä uutinen kaikille s. 379 (Ap. t. 10: 17–11: 26)

Kysymys: Keitä ovat pakanat?

Tehtävä: Laulakaa jokin lähetysaiheinen laulu tai virsi, esim. ”Kuule Isä taivaan, pyyntö tää” (virsi 501, Lasten virsi 167). Tai rukoilkaa: ”Siunaa, Jeesus, lähetystyöntekijöitä ja kaikkia maailman kristittyjä. Anna jokaiselle ihmiselle mahdollisuus kuulla hyvä sanoma sinusta. Aamen.”

 

145.
Pietari pakenee vankilasta s. 381 ja Paavali saarnaa s. 383 (Ap. t. 12: 1–17; 9: 10–25; 14: 1-22)

Kysymys: Paavali sai uuden mahdollisuuden. Miltä Paavalista mahtoi tuntua?

Tehtävä: Kahden ihmisen jalat (toisen vasen ja toisen oikea jalka) sidotaan huiveilla kiinni toisiinsa. Yrittäkää kävellä näin.

 

146.
Laulavat vangit s. 384 ja Varoitus s. 386 (Ap. t. 16: 16–34; 20: 17–38)

Kysymys: Paavalin kirjeet ovat säilyneet meillekin. Mistä ne voi löytää?

Tehtävä: Laulakaa kiitoslaulu Jumalalle. Esim. ”Herraa hyvää kiittäkää”(virsi 332, Lasten virsi 114). Tai esittäkää erilaisia iloisia ilmeitä.

 

147.
Paavali puhuu väkijoukolle s. 388 ja Paavalin on kuoltava s. 390 (Ap. t. 21: 27–23: 11; 25: 1–26: 32)

Kysymys: Millä tavalla Paavali piti puoliaan kuulustelijoittensa edessä? Kuka rohkaisi häntä?

Tehtävä: Katsokaa kartasta, missä on Jerusalem, missä Rooma ja missä Suomi ja teidän kotikuntanne.

 

148.
Haaksirikko s. 391 ja Turvassa Maltalla s. 392 (Ap. t. 27: 1–26; 27: 27–28: 10)

Kysymys: Miksi Jumala ei antanut Paavalin hukkua?

Tehtävä: Leikkikää, että sohva tai sänky on laiva, jolla Paavali ja muut matkustavat. Laiva joutuu myrskyyn ja haaksirikkoutuu. ”Uikaa” lopuksi rantaan toisianne auttaen.

 

149.
Vihdoinkin Roomassa s. 394 (Ap. t. 28: 11–31)

Kysymys: Mistä Paavali sai voimaa kertoa Jeesuksesta, vaikka häntä vainottiin?

Tehtävä: Lukekaa pätkä Paavalin kirjoittamasta kirjeestä efesolaisille ja opetelkaa se ulkoa.

”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.” (Ef. 2: 8–9)

 

150.
Erikoisterveiset s. 397 ja Jumalan uusi maailma s. 399 (Ilm. 1: 1–3: 22; Ilm. 17: 1–22: 21)

Kysymys: Mitä te haluaisitte sanoa Jeesukselle, kun hän tulee takaisin?

Tehtävä: Piirtäkää kuva siitä, millaiseksi kuvittelette taivaan. Kaikki saavat piirtää yhteiseen piirustukseen, mitä ajattelevat taivaassa olevan.

 

MAALI