365 päivää Raamatun kertomuksia

Raamattumaraton lukuohjelma

365 päivää Raamatun kertomuksia
(Pipliaseura)

Lataa pdf

 

1102030405060708090100110120130140150

1.
1. ja 2. Päivä s. 6-7 (1. Moos. 1:1–19; 1. Moos. 1:20–25)

Kysymys: Millaista on olla ihan pimeässä? Entä mitä kaikkea kivaa voi tehdä, kun on valoisaa?

Tehtävä: Laitetaan hetkeksi silmät kiinni ja kädet silmien eteen. Sitten otetaan kädet pois silmiltä ja avataan silmät.

 

2.
3. ja 4. Päivä s. 9 (1. Moos. 1:26–27; 2:7; 1:18–25; 1:28–2:3; 2:8–17)

Kysymys: Jumala lepäsi ja iloitsi luomistaan asioista. Miten te voitte nauttia Jumalan luomista asioista?

Tehtävä: Näytetään vuorotellen kymmenen asiaa, jotka osataan tehdä keholla (esim. hypätä, kontata, taputtaa, tehdä kuperkeikka, kuiskata jne.)

 

3.
5. ja 6. Päivä s. 10 (1. Moos. 3:1–7, 20–23)

Kysymys: Miltä sinusta tuntuu, kun olet tehnyt jotain kiellettyä?

Tehtävä: Lapset menevät piiloon ja aikuiset kutsuvat heidät nimeltä pois piilosta.

 

4.
7. Päivä s. 12–13 (1. Moos. 4:1–16)

Kysymys: Oletko sinä ollut joskus kateellinen?

Tehtävä: Miettikää yhdessä, miten suuttumusta voi osoittaa satuttamatta toista.

 

5.
8., 9. ja 10. Päivä s. 14–16 (1. Moos. 6:5–22; 7:1, 10, 13–16, 17–24; 8:1–19)

Kysymys: Matka kesti monta kuukautta. Mitähän kaikkea Nooa teki tuona aikana perheensä ja eläinten kanssa?

Tehtävä: Keksikää mahdollisimman monta eläinlajia ja matkikaa kunkin ääntelyä.

 

6.
11. ja 12. Päivä s. 17–18 (1. Moos. 9:1–16; 10:32–11:9)

Kysymys: Oletko nähnyt joskus sateenkaaren? Mistä Jumalan lupauksesta se muistuttaa?

Tehtävä: Piirtäkää yhdessä sateenkaari.

 

7.
13., 14. ja 15. Päivä s. 20–22 (1. Moos. 12:1–9; 15:1–7; 17:4–5; 18:1–15, 20–26)

Kysymys: Miten Jumala on siunannut ja johdattanut teidän perhettänne?

Tehtävä: Tutkikaa yhdessä kartalta, missä perheenne on asunut ja asuu.

 

8.
16. ja 17. Päivä s. 24–25 (1. Moos. 18:20–26; 19:1–29)

Kysymys: Miten Jumala suojeli Lootia?

Tehtävä: Leikitään Peili-leikkiä. Yksi osallistuja seisoo kasvot seinään päin, muut lähtevät huoneen toiselta puolelta kulkemaan häntä kohti. Peili kääntyy aina välillä, ja silloin muiden pitää välittömästi pysähtyä. Jos peili näkee käännyttyään jonkun liikkuvan, tämän pitää palata takaisin lähtöviivalle. Voittaja on se, joka pääsee ensimmäisenä koskettamaan peiliä.

 

9.
18. ja 19. Päivä s. 27–28 (1. Moos. 21:1–7; 22:6–13, 15–18)

Kysymys: Onko sinun helppo totella sinulle annettuja käskyjä?

Tehtävä: Leikkikää Kapteeni käskee –leikkiä. Yksi osallistuja käskee muita esim. istumaan, hyppimään, viheltämään jne. sanomalla esim. : ”Kapteeni käskee, istukaa!” Jos alussa ei ole sanoja ”Kapteeni käskee”, käskyä ei saa noudattaa. Se, joka noudattaa käskyjä ilman alkusanoja, joutuu pelistä pois.

 

10.
20. ja 21. Päivä s. 30–31 (1. Moos. 24:1–27; 24:28–67)

Kysymys: Millaisissa asioissa ja miten Jumalalta voi pyytää apua?

Tehtävä: Vanhemmat voivat kertoa häistään tai katsellaan jonkun tutun hääkuvia.

 

11.
22. ja 23. Päivä s. 32–33 (1. Moos. 25:19–26, 27–34)

Kysymys: Perheenjäsenet ovat sekä samanlaisia että erilaisia. Mietitään, mitä kukin osaa hyvin.

Tehtävä: Lapset tekevät leikisti ruokaa ja tarjoilevat aikuisille.

 

12.
24., 25. ja 26. Päivä s. 34–37 (1. Moos. 27:1–40, 41–45; 28:10–22)

Kysymys: Miksi on tärkeää, että kaikkia perheenjäseniä kohdellaan samanarvoisesti?

Tehtävä: Aikuiset voivat siunata lapset lukemalla Herran siunauksen:

Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua.
Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen.
Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.

 

13.
27., 28. ja 29. Päivä s. 38–40 (1. Moos. 29:1–12, 15–30; 31:1–21)

Kysymys: Miltä tuntuu, kun joku huijaa?

Tehtävä: Jokainen kertoo leikillään yhden huijauksen, esim. jos on ollut töissä, voi sanoa ”En ollut tänään töissä”. Tai jos söi aamupuuron, voi sanoa: ”En syönyt tänään aamupuuroa.”

 

14.
30. ja 31. Päivä s. 41–43 (1. Moos. 31:22–42, 43–55)

Kysymys: Millaisia asioita sinä olet luvannut toisille? Oletko pitänyt lupauksiasi?

Tehtävä: Lyökää kättä päälle toistenne kanssa siitä, että yritätte jatkossa pitää kaikki lupauksenne.

 

15.
32. ja 33. Päivä s. 44–46 (1. Moos. 32:1–32; 33:1–17)

Kysymys: Miltä tuntuu, kun saa anteeksi?

Tehtävä: Aikuinen painii leikillään lapsen kanssa.

 

16.
34., 35. ja 36. Päivä s. 48–50 (1. Moos. 37:1–11, 12–24, 25–35)

Kysymys: Miltähän Joosefista tuntui, kun veljet heittivät hänet kaivoon?

Tehtävä: Kumartakaa yhdessä niin monta kertaa kuin Joosefilla oli veljiä (11).

 

17.
37., 38. ja 39. Päivä s. 52–56 (1. Moos. 39:1–6, 7–20; 40:1–23)

Kysymys: Oletko sinä ollut joskus tilanteessa, jossa toiset eivät usko sinua, vaikka puhut totta.

Tehtävä: Kannetaan tyhjää leipäkoria pään päällä. Se, joka pääsee pisimmälle korin putoamatta, on voittaja.

 

18.
40., 41. ja 42. Päivä s. 56–59 (1. Moos. 41:1–32, 33–46, 47–57)

Kysymys: Miksi Joosef osasi selittää Faraon unen?

Tehtävä: Äännelkää ensin niin kuin terveet lehmät, sitten niin kuin sairaat lehmät.

 

19.
43. ja 44. Päivä s. 60–62 (1. Moos. 42:1–24, 25–38)

Kysymys: Olikohan Joosef vielä vihainen veljilleen? Onko sinun vaikea unohtaa, jos joku on tehnyt sinulle väärin?

Tehtävä: Laitetaan kaurahiutaleita tms. pussiin ja maistellaan niitä.

 

20.
45. ja 46. Päivä s. 63–64 (1. Moos. 43:1–23, 24–34)

Kysymys: Miksiköhän Joosef laittoi viljasäkkeihin myös rahaa?

Tehtävä: Näyttäkää toisillenne hämmästyneitä ilmeitä.

 

21.
47. ja 48. Päivä s. 66–67 (1. Moos. 44:1–17, 14–34)

Kysymys: Miltähän Benjaminista tuntui, kun Joosefin malja löytyi hänen säkistään?

Tehtävä: Laittakaa kassi täyteen vaatteita ja niiden joukkoon jokin pieni esine, esim. kolikko. Lapset yrittävät löytää esineen kassista mahdollisimman nopeasti.

 

22.
49., 50. ja 51. Päivä s. 68–70 (1. Moos. 45:1–15, 16–28; 47:1–12)

Kysymys: Onko teidän elämässänne joskus käynyt niin, että jokin paha muuttuu hyväksi?

Tehtävä: Halatkaa toisianne ja sanokaa:” Minä rakastan sinua!”

 

23.
52. ja 53. Päivä s. 72 (1. Moos. 48:1–2, 8–22; 50:15–21)

Kysymys: Jumala lupasi Abrahamille, että hänen sukunsa pääsee luvattuun maahan. Jumala on luvannut johdattaa meidät taivaaseen. Millaistakohan taivaassa on?

Tehtävä: Tehkää suunnitelma, miten voisitte seuraavana päivänä olla avuksi toisillenne.

 

24.
54. ja 55. Päivä s. 74–75 (2. Moos. 1:6–14, 15–22)

Kysymys: Mitkä asiat pelottavat sinua?

Tehtävä: Yritetään yhdessä nostaa jotain oikein painavaa.

 

25.
56. ja 57. Päivä s. 76–77 (2. Moos.2:1–4, 5–10)

Kysymys: Oletko joskus puolustanut jotain pienempääsi?

Tehtävä: Pikku-Mooses laitettiin koriin. Laulakaa hänelle yhdessä jokin osaamanne rauhallinen laulu.

 

26.
58., 59. ja 60. Päivä s. 78–80 (2. Moos. 2:11–15, 16–21; 3:1–10)

Kysymys: Mistä suutuit viimeksi? Miten siinä tilanteessa oli/olisi ollut hyvä toimia?

Tehtävä: Jumala kutsuu meitä erilaisiin tehtäviin. Aikuiset voivat kertoa lapsille jostain omasta tärkeästä tehtävästään.

 

27.
61., 62., 63. ja 64. Päivä s. 81–84 (2. Moos. 4:1–9, 14–17, 27–31; 5:1–5; 7:3–13, 14–24)

Kysymys: Miltä sinusta tuntuu, kun joku ei tottele sinua?

Tehtävä: Keksikää kymmenen asiaa, jotka ovat punaisia.

 

28.
65. ja 66. Päivä s. 85–86 (2. Moos. 8:16–32; 9:1–12)

Kysymys: Miksi farao valehteli?

Tehtävä: Kuljetaan ympäri huonetta ja inistään kuin itikat.

 

29.
67., 68. ja 69. Päivä s. 87–89 (2. Moos. 9:13–35; 10:1–20, 21–23; 11:1–8; 12:1–41)

Kysymys: Mikä oli sinun mielestäsi kamalin egyptiläisiä kohdannut vitsaus?

Tehtävä: Tehdään kovan raekuuron ääntä rummuttamalla yhdessä pöytää sormilla.

 

Etappipalkinto 1

 

30.
70., 71. ja 72. Päivä s. 90–92 (2. Moos. 13:17–22; 14:1–14, 15–31)

Kysymys: Minkä muistoksi israelilaiset viettävät pääsiäistä?

Tehtävä: Aikuiset nostavat lapset syliin ja juoksevat nopeasti toiseen huoneeseen.

 

31.
73. ja 74. Päivä s. 93–94 (2. Moos. 15:1–27; 16:1–27)

Kysymys: Onko teidän perheessänne tapana siunata ruoka?

Tehtävä: Leikitään mannan etsimistä. Manna voi olla esim. pieniä ympäri huonetta piilotettuja paperinpaloja.

 

32.
75. ja 76. Päivä s. 95–96 (2. Moos. 17:1–7; 19:1–18)

Kysymys: Millä tavalla Jumalaa rakastetaan?

Tehtävä: Tehkää yhdessä ensin ukkosen ääntä ja sitten torven ääntä.

 

33.
77. Päivä s. 97 (2. Moos. 20:1–17)

Kysymys: Miksi Jumala antoi ihmisille käskyjä?

Tehtävä: Kirjoitetaan yhdessä ”Meidän perheen säännöt” ja laitetaan ne seinälle.

 

34.
78. ja 79. Päivä s. 98–99 (2. Moos. 23:20–33; 24:4–11)

Kysymys: Ketä sinä tottelet?

Tehtävä: Lapsi on enkeli, joka ohjaa edellään kulkevaa aikuista työntämällä tätä sormella takaapäin.

 

35.
80. ja 81. Päivä s. 100–102 (2. Moos. 32:1–12, 15–20)

Kysymys: Missä voimme palvella ja kiittää Jumalaa?

Tehtävä: Keksitään yhdessä mahdollisimman monta sanaa kuvaamaan sitä, millainen Jumala on.

 

36.
82. ja 83. Päivä s. 102, 103 (2. Moos. 33:12–23; 34:1–9)

Kysymys: Kenen kasvot ovat sinulle tutut?

Tehtävä: Leikitään kasvojen tunnistusta: Yhdeltä sidotaan silmät ja hän tunnustelee eteensä tulleen kasvoja ja yrittää tunnistaa tämän.

 

37.
84., 85. ja 86. Päivä s. 104–106 (4. Moos. 11:4–15; 11:31–35; 12:1–15)

Kysymys: Mikä on lempiruokaasi?

Tehtävä: Sopikaa, että teette jonain tulevana päivänä yhdessä jotain ruokaa, josta kaikki tykkäävät.

 

38.
87., 88. ja 89. Päivä s. 108–110 (4. Moos. 13:1–24, 25–33; 5. Moos. 8:1–18)

Kysymys: Vaikuttavatko jonkun muun mielipiteet siihen, mitä ajattelet asioista?

Tehtävä: Lapset voivat toimia vakoojina, ja hiippailla katsomassa, mitä aikuiset tekevät.

 

39.
90., 91. ja 92. Päivä s. 111–113 (5. Moos. 34:1–10, Joos. 1:1–9, 10–15)

Kysymys: Onko teiltä kuollut joku lähisukulainen tai muu läheinen ihminen? Muistelkaa häntä.

Tehtävä: Aikuinen tekee edellä jotain, mitä lapsi matkii perässä.

 

40.
93., 94. ja 95. Päivä s. 114–117 (Joos. 2:1–7 8–14, 15–24)

Kysymys: Miksi Rahab halusi auttaa vakoojia?

Tehtävä: Solmitaan punainen nauha ikkunalle.

 

41.
96., 97. ja 98. Päivä s. 118–121 (Joos. 3:1–8, 9–17; 4:10–18, 4:1–9)

Kysymys: Miten israelilaiset tiesivät, mitä heidän pitää tehdä?

Tehtävä: Laitetaan kaksitoista pientä kiveä tai esinettä kasaan ja rukoillaan yhdessä: ”Kiitos, Jumala, että pidät meistä huolta!”

 

42.
99. ja 100. Päivä s. 122–123 (Joos. 6:1–14, 15–27)

Kysymys: Kuka oikeasti johti israelilaisia?

Tehtävä: Tehkää paperista torvet, kiertäkää yhdessä esim. pöytä seitsemän kertaa. Tehkää lopuksi paperitorvillanne kovaa ääntä.

 

43.
101., 102., 103. ja 104. Päivä s. 124–129 (Joos. 10:1–15; 24:14–28; 21:43–45; 23:1–14)

Kysymys: Unohdatko sinä joskus tärkeitä asioita, joita sinulle on juuri sanottu?

Tehtävä: Leikitään Kim-leikkiä. Laitetaan pöydälle tai lattialle tavaroita esille. Yksi osallistujista menee toiseen huoneeseen ja toiset poistavat yhden esineen. Poissa ollut tulee takaisin, ja yrittää muistella, mikä esine puuttuu.

 

44.
105. ja 106. Päivä s. 130–131 (Tuom. 1:1–15; 2:16–19)

Kysymys: Ketkä ovat sinun johtajiasi?

Tehtävä: Väännetään leikkimielisesti kättä.

 

45.
107., 108., 109. ja 110. Päivä s. 132–137 (Tuom. 3:7–11, 12–20, 21–30; 4:1–16, 23)

Kysymys: Raamatussa on paljon rohkeita naisia. Keitä rohkeita naisia ja tyttöjä te tunnette?

Tehtävä: Perheen vanhin istuu maassa ja toimii tuomarina. Muut tulevat kysymään häneltä vaikeita kysymyksiä.

 

46.
111. ja 112. Päivä s. 138–139 (Tuom. 4:10–24; 6:1–10)

Kysymys: Millaisissa asioissa Jumala voi antaa ihmiselle voimaa?

Tehtävä: Laulakaa yhdessä jokin iloinen laulu.

 

47.
113., 114. ja 115. Päivä s. 140–143 (Tuom. 6:11–24, 25–31, 33–40)

Kysymys: Onko sinulle joskus annettu sellainen tehtävä, joka tuntui liian vaikealta?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Kiitos Taivaan Isä, että autat meitä kaikissa tilanteissa. Kiitos, että rakastat meitä. Aamen.”

 

48.
116., 117., 118. ja 119. Päivä s. 144–149 (Tuom. 7:1–8, 9–15, 16–24; 8:29, 22–35)

Kysymys: Mikä antoi Gideonille rohkeutta?

Tehtävä: Laittakaa vettä lautasille ja yrittäkää latkia sitä kuin koirat.

 

49.
120. ja 121. Päivä s. 150–151 (Tuom. 9:1–7, 7–24)

Kysymys: Miksi joku haluaa tehdä pahaa omille veljilleen?

Tehtävä: Etsikää kirjasta tai netistä kuvat oliivi-, viikuna- ja viinipuusta ja orjantappurasta.

 

50.
122. ja 123. Päivä s. 152–153 (Tuom. 10:6–16; 11:1–33)

Kysymys: Miksi erilaisia ihmisiä syrjitään?

Tehtävä: Leikitään tyynysotaa.

 

51.
124., 125. ja 126. Päivä s. 154–156 (Tuom. 13:1–24; 14:1–9, 10–19)

Kysymys: Kuka on vahvin ihminen, jonka tunnet?

Tehtävä: Maistetaan yhdessä hunajaa tai jotain muuta makeaa.

 

52.
127., 128. ja 129. Päivä s. 157–159 (Tuom. 14:20; 15:1–8, 9–20; 16:4–14)

Kysymys: Onko kostaminen oikein?

Tehtävä: Lapsille sidotaan punainen nauha pitkäksi hännäksi. Lapset kulkevat ympäri huonetta ja sytyttävät sillä leikisti tavaroita palamaan. Aikuiset luettelevat esineitä, joihin häntä on koskenut.

 

53.
130. ja 131. Päivä s. 161–162 (Tuom. 16:17–22, 23–30)

Kysymys: Miksi Delila toimi petollisesti?

Tehtävä: Pidetään toista käsillä kiinni ja huudetaan: ”Simson, viholliset hyökkäävät!” Kiinni oleva yrittää saada itsensä vapaaksi.

 

54.
132., 133. ja 134. Päivä s. 164–169 (Ruut 1:1–19; 2:1–23; 3:1–18; 4:1–17)

Kysymys: Tunnetko sinä jonkun, joka on tullut ulkomailta asumaan Suomeen?

Tehtävä: Kirjoittakaa yhdessä kirje tai kortti ystävällenne.

 

55.
135., 136. ja 137. Päivä s. 170–174 (1. Sam. 1:1–17, 19–28; 2:18–21; 3:2–18)

Kysymys: Mitä asiaa sinä olet joutunut odottamaan kauan?

Tehtävä: Lapsikin voi tehdä tärkeitä tehtäviä. Sovitaan seuraavan viikon ajalle jokaiselle yksi tärkeä tehtävä.

 

56.
138., 139. ja 140. Päivä s. 176–179 (1. Sam. 4:1–10; 5:1–12; 7:3–13)

Kysymys: Milloin Jumala on auttanut teitä?

Tehtävä: Kannetaan jotain kevyttä mutta isoa (esim. tyhjää pahvilaatikkoa tai isoa tyynyä) varovasti kultatuolissa huoneesta toiseen.

 

57.
141., 142. ja 143. Päivä s. 180–182 (1. Sam. 8–10:16; 10:17–25; 14:3–15)

Kysymys: Miksi Saul oli piilossa, vaikka hänestä oli tulossa kuningas?

Tehtävä: Saul oli pitkä mies. Kannetaan lapsia harteilla tai reppuselässä.

 

58.
144. ja 145. Päivä s. 184–185 (1. Sam. 14:16–24; 15:10–35)

Kysymys: Mitä siitä seuraa, jos emme koskaan halua kysyä muilta neuvoa, vaan päätämme aina itse, mitä teemme?

Tehtävä: Leikitään Kapteeni käskee -leikkiä, mutta otetaan alkusanoiksi ”Herra käskee”. Jos nämä sanat puuttuvat käskystä, sitä ei saa noudattaa.

 

59.
146., 147. ja 148. Päivä s. 186–188 (1. Sam. 16:1–7, 8–13; 16:14–23)

Kysymys: Onko sinulla joskus päiviä, jolloin mikään ei tunnu menevän hyvin?

Tehtävä: Katsokaa lehdestä sellaisten ihmisten kuvia, joita vanhemmat vähän tuntevat, mutta lapset eivät tunne. Lapset voivat arvata keitä he ovat tai mitä he tekevät. Aikuiset kertovat sitten, keitä he oikeasti ovat.

 

60.
149., 150., 151. ja 152. Päivä s. 189–193 (1. Sam. 17:3–16, 17–27, 34–40, 41–51)

Kysymys: Mitä kaikkea Daavid oli joutunut tekemään paimentaessaan lampaita? Millaisista taidoista nyt oli hyötyä?

Tehtävä: Mitatkaa, mahtuisiko Goljat seisomaan huoneeseenne. (Hän oli reilu kolme metriä pitkä.)

 

61.
153. ja 154. Päivä s. 194–196 (1. Sam. 18:6–16; 19:1–7)

Kysymys: Onko joku ollut joskus kateellinen sinulle?

Tehtävä: Lapsi kuiskaa toiselle, minne tämän on mentävä piiloon. Aikuinen etsii.

 

62.
155. ja 156. Päivä s. 197 (1. Sam. 19:9–20:24; 20:27–41)

Kysymys: Millaisia sopimuksia te olette tehneet?

Tehtävä: Tehdään jokin uusi yhteinen sopimus.

 

63.
157., 158. ja 159. Päivä s. 198–201 (1. Sam. 21:1–9; 23:14–18; 14:2–19)

Kysymys: Daavid sai Goljatin miekan. Mitä muistat Goljatista?

Tehtävä: Piirretään tai askarrellaan yhdessä hieno miekka.

 

64.
160.,161. ja 162. Päivä s. 202–204 (1. Sam. 25:2–13, 14–31, 32–42)

Kysymys: Jutellaan, missä nykyään on nälkäisiä ihmisiä ja miten heitä voisi auttaa.

Tehtävä: Nuorin lapsi ottaa yhden leipäpalan tai sämpylän ja jakaa siitä pienet palaset kaikille syötäväksi.

 

65.
163. ja 164. Päivä s. 205–206 (1. Sam. 30: 1–18; 31:1–6)

Kysymys: Mitä kaikkea pahaa sodassa tapahtuu?

Tehtävä: Lapset menevät toiseen huoneeseen ja aikuiset ”pelastavat” heidät kantamalla heidät sylissä takaisin.

 

66.
165. ja 166. Päivä s. 207–208 (2. Sam. 5:1–10, 1. Aik. 14:8–17; 1. Aik. 15:16–16:6)

Kysymys: Miltä ajattelisit, jos sinusta tehtäisiin yhtäkkiä kuningas?

Tehtävä: Leikitään kruunajaisia. Nuorin saa olla kuningas.

 

67.
167. ja 168. Päivä s. 209–210 (2. Sam. 11:2–17; 12:1–15)

Kysymys: Miksi Jumala ei hylännyt Daavidia, vaikka tämä teki väärin?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Taivaan Isä, olemme tehneet väärin. Anna meille syntimme anteeksi. Opeta meitä myös antamaan anteeksi toisillemme. Aamen.”

 

68.
169. ja 170. Päivä s. 211–212 (1. Kun. 2:10–3:15; 3:16–28)

Kysymys: Jos sinä saisit pyytää Jumalalta mitä vain, mitä se olisi?

Tehtävä: Daavid oli myös muusikko. Laulakaa ja soittakaa yhdessä. Soittimen voi tehdä vaikka laittamalla riisiä tyhjään vesipulloon tai pingottamalla kuminauhan vaikka kahden tuolinkarmin väliin.

 

69.
171. ja 172. Päivä s. 214–215 (1. Kun. 5:6–38; 4:29–33; 10:1–7)

Kysymys: Keneltä te kysytte vastauksia vaikeisiin kysymyksiin?

Tehtävä: Rakentakaa hieno temppeli esim. legoista. (Rakentamista voi jatkaa useampanakin päivänä.)

 

Etappipalkinto 2

 

70.
173. ja 174. Päivä s. 216–217 (1. Kun. 16:32–33; 17:1–7, 8–16)

Kysymys: Tykkäätkö sinä jostain asiasta, josta kukaan muu ei tunnu tykkäävän?

Tehtävä: Lapset leikkivät korppia ja tuovat hampaissaan leivän tai hedelmän palan aikuisille.

 

71.
175. ja 176. Päivä s. 218–219 (1. Kun. 18:16–24, 25–39)

Kysymys: Mikä ero oli Elian Jumalalla ja Baal-jumalalla?

Tehtävä: Sytytetään kynttilä ja rukoillaan: Kiitos Taivaan Isä, että sinä olet elävä Jumala. Aamen.”

 

72.
177. ja 178. Päivä s. 220–221 (1. Kun. 18:41–46; 2. Kun. 2:1–12)

Kysymys: Muistatko milloin aiemmin vesi oli jakaantunut, niin että sen läpi pystyi kävelemään?

Tehtävä: Matkitaan pienen sateen ääntä ja kovennetaan ääntä niin, että se lopulta kuulostaa kaatosateelta.

 

73.
179. ja 180. Päivä s. 222–223 (2. Kun. 2:12–18; 4:1–7)

Kysymys: Millainen ihme kertomuksessa tapahtui?

Tehtävä: Maistetaan yhdessä kasvisöljyä.

 

74.
181., 182. ja 183. Päivä s. 224–226 (Joona 1:1–6, 7–16; 2:1–10)

Kysymys: Onko sinusta pelottavaa vai turvallista, että Jumala näkee sinut koko ajan?

Tehtävä: Menkää peiton alle ja miettikää, millaista kalan vatsassa oli.

 

75.
184., 185. ja 186. Päivä s. 228–229 (Joona 3:1–19; 4:1–6, 7–11)

Kysymys: Mitä Jumala tahtoi opettaa Joonalle?

Tehtävä: Kirjoittakaa lista niistä, joita teidän pitää totella.

 

76.
187., 188., 189. ja 190. Päivä s. 231–233 (2. Aik. 36:11–21; Dan. 1:3–7, 8–14, 15–21)

Kysymys: Mitä sana ”orja” tarkoittaa?

Tehtävä: Taputtakaa niin monta kertaa, kuin Danielilla oli ystäviä.

 

77.
191. ja 192. Päivä s. 234–235 (Dan. 2:1–13, 19–48)

Kysymys: Muistatko, kuka muu osasi selittää unia? Mistä Daniel sai viisauden selittää kuninkaan unen?

Tehtävä: Kerro toisille jokin uni, jonka muistat.

 

78.
193. ja 194. Päivä s. 236–237 (Dan. 3:1–18, 19–29)

Kysymys: Kuka oli se neljäs henkilö, joka näkyi tulisessa uunissa?

Tehtävä: Tutkikaa, mikä lähistöllänne sijaitseva rakennus tms. on 27 metriä korkea.

 

79.
195., 196., 197. ja 198. Päivä s. 239–240 (Dan. 5:1–6, 7–12, 13–24; 5:25–31)

Kysymys: Unohtaako Jumala joitain asioita?

Tehtävä: Piirtäkää tai kirjoittakaa toisillenne salaviestejä, ja yrittäkää arvata niiden merkitys.

 

80.
199. ja 200. Päivä s. 240–242 (Dan. 6:1–10, 11–28)

Kysymys: Miksi leijonat eivät tehneet Danielille mitään?

Tehtävä: Leikkikää leijonien luolaa: Yksi on Daniel, muut leijonia. Leijonan murisevat, mutta eivät saa koskea Danielia.

 

81.
201. ja 202. Päivä s. 242–244 (Est. 1:1–8, 10–21)

Kysymys: Mikä on hienoin talo, jonka olet nähnyt?

Tehtävä: Askarrellaan tai piirretään hienot kruunut jokaiselle.

 

82.
203., 204. ja 205. Päivä s. 245–247 (Est. 2:1–17; 2:19–3:15; 4:8–5:9)

Kysymys: Miksi ihmiset haluavat joskus määräillä toisia?

Tehtävä: Leikin johtaja sanoo useampaan kertaan satunnaisessa järjestyksessä ”Haaman” tai ”Jumala”. Kun hän sanoo ”Jumala”, muiden pitää polvistua, kun hän sanoo ”Haaman”, pitää jäädä seisomaan.

 

83.
206., 207. ja 208. Päivä s. 248–252 (Est. 7:1–6; 7:7–8:2, 3–17; 9:1–28)

Kysymys: Miksi toisille ei kannata suunnitella jotain pahaa?

Tehtävä: Syökää seuraava aterianne kruunut päässä.

 

84.
209., 210. ja 211. Päivä s. 254–256 (Luuk. 1:5–25, 26–38, 39–45)

Kysymys: Miten Sakarja kertoi Elisabetille enkelin sanoman, kun hän ei pystynyt puhumaan?

Tehtävä: Yrittäkää lukea huulilta toisten äänettömästi sanomia sanoja.

 

85.
212., 213., 214. Päivä s. 256–258 (Matt. 1:18–24; Luuk. 2:1–7, 8–20)

Kysymys: Jumala lähetti enkelin tuomaan sanomaa aina, kun hänellä oli jotain todella tärkeää asiaa. Mitä tärkeää asiaa Jumalalla oli Joosefille?

Tehtävä: Perheen vanhin johdattaa muita perässään vaikeaa reittiä, kulkien esim. sohvan päältä tai pöydän alta.

 

86.
215., 216. ja 217. Päivä s. 260–262 (Matt. 2:1–6, 7–12, 13–23; Luuk. 2:40)

Kysymys: Miksi kuningas Herodes ei pitänyt Jeesus-lapsen syntymästä?

Tehtävä: Piirtäkää tai askarrelkaa tähti. Jos ulkona on tähtitaivas, voitte mennä katsomaan, mikä tähdistä näyttää kirkkaimmalta.

 

87.
218. Päivä s. 263 (Luuk. 2:41–52)

Kysymys: Miltä vanhemmista tuntuu, jos lapsi yhtäkkiä katoaa?

Tehtävä: Kerrataan, miten pitää toimia, jos eksyy.

 

88.
219. ja 220. Päivä s. 264–265 (Joh. 1:19–28, 29–34)

Kysymys: Kenestä Johannes kertoi ihmisille?

Tehtävä: Muistelkaa kastepäiviänne.

 

89.
221. ja 222. Päivä s. 266–267 (Matt. 3:1–17; Luuk. 4:1–15)

Kysymys: Miksi Johannes ei olisi ensin halunnut kastaa Jeesusta?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Kiitos, Jeesus, että sinä olet voittanut kaiken pahan. Kiitos että me olemme sinun kanssasi turvassa. Aamen.”

 

90.
223. ja 224. Päivä s. 268–271 (Matt. 4:18–225:1–11)

Kysymys: Oletteko olleet joskus kalastamassa? Millaista se oli?

Tehtävä: Leikkikää seuraa johtajaa -leikkiä. Yksi tekee edellä liikkeitä, ilmeitä tai ääniä, ja muut seuraavat perässä.

 

91.
225., 226. ja 227. Päivä s. 271–274 (Joh. 2:1–11; 2:13–22; 3:1–6, 16–17)

Kysymys: Jutelkaa, mitä tarkoittaa ”ihme”?

Tehtävä: Muistelkaa juhlia, joissa olette olleet mukana.

 

92.
228. ja 229. Päivä s. 274–276 (Joh. 4:4–26, 27–42)

Kysymys: Milloin olet viimeksi tutustunut johonkin uuteen ihmiseen?

Tehtävä: Jokainen hakee toiselle lasiin hiukan vettä, ja juodaan ne yhdessä.

 

93.
230., 231. ja 232. Päivä s. 276–279 (Joh. 4:43–54; 5:19–30, 31–47)

Kysymys: Miksi Jeesukselle on kaikki mahdollista?

Tehtävä: Lapset menevät lattialle makaamaan, silmät kiinni. Aikuinen menee toiseen huoneeseen ja sanoo: ”Poikasi elää.” Sanat kuullessaan lapset saavat nousta ylös. Voidaan myös vaihtaa rooleja.

 

94.
233. ja 234. Päivä s. 280–281 (Luuk.5:17–26; 7:32–36)

Kysymys: Millaisia sairaan miehen ystävät olivat?

Tehtävä: Aikuiset kantavat lasta esim. viltin päällä.

 

95.
235. ja 236. Päivä s. 282–283 (Joh. 7:42–52; 2:13–17)

Kysymys: Tunnetko sinä jonkun, jonka ystävä kukaan ei haluaisi olla?

Tehtävä: Tömistelkää jaloilla niin monta kertaa kuin Jeesuksella oli opetuslapsia.

 

96.
237. Päivä s. 284 (Luuk. 10:38–42)

Kysymys: Kumpi on mielestäsi tärkeämpää: siivoaminen vai tärkeän puheen kuunteleminen?

Tehtävä: Leikitään yhdessä. Kun leikin johtaja sanoo ”Martta”, kaikkien pitää pyyhkiä pölyjä, kun hän sanoo ”Maria”, istutaan paikalleen.

 

97.
238., 239., 240., 241. ja 242. Päivä s. 286–287 (Mark. 4:1–8, 10–20; Matt. 13:24–30, 36–39; Mark. 4:26–29; Matt. 13:31–34)

Kysymys: Näetkö ympärilläsi jotain, mikä on kasvanut siemenestä?

Tehtävä: Istuttakaa siemen ulos maahan tai sisälle esim. huonekasvin multaan. Sopikaa siemenen kastelemisesta ja seuratkaa sen kasvamista.

 

98.
243. ja 244. Päivä s. 288 (Matt. 18:1–5, 10–14)

Kysymys: Kenelle sinä olet tärkeä?

Tehtävä: Leikitään yhdessä lampaita ja paimenta. Paimen ohjailee lampaita ja lampaat määkivät.

 

99.
245. ja 246. Päivä s. 290–291 (Mark. 10:13–16; Joh. 10:11–18)

Kysymys: Mistä asiasta Jeesus oli eri mieltä opetuslasten kanssa?

Tehtävä: Lapset voivat juosta aikuisten syliin.

 

100.
247., 248., 249. ja 250. Päivä s. 292–295 (Luuk. 15:1–10, 11–19, 20–24, 25–32)

Kysymys: Onko sinua joskus hävettänyt myöntää olleesi väärässä?

Tehtävä: Aikuiset halaavat jokaista lasta ja antavat suukon poskelle.

 

101.
251. Päivä s. 296 (Luuk. 18:9–14)

Kysymys: Missä eri paikoissa olet rukoillut?

Tehtävä: Sanotaan yhteen ääneen: ”Jumala, armahda minua. Aamen.”

 

102.
252. Päivä s. 297 (Joh. 8:1–11)

Kysymys: Miltäköhän naisesta tuntui olla yksin syytettynä kaikkien muiden edessä?

Tehtävä: Osallistujat menevät rinkiin. Yksi menee muiden keskelle ja laittaa kädet silmien eteen, niin ettei näe. Yksi kerrallaan joku lähtee ringistä pois. Keskellä olija saa välillä avata silmät ja arvata, kuka on lähtenyt pois.

 

103.
253. ja 254. Päivä s. 299 (Luuk. 7:36–40, 41–50)

Kysymys: Miksi nainen uskalsi tehdä Jeesukselle hyvän teon, vaikka muut paheksuivat häntä?

Tehtävä: Lasketaan yhdessä kourallinen joitain esineitä (kiviä, kolikoita, helmiä tms.).

 

104.
255. Päivä s. 301 (Mark. 12:41–44)

Kysymys: Millainen teidän kirkkonne on?

Tehtävä: Sopikaa, mihin voisitte antaa rahaa (esim. seuraavassa jumalanpalveluksessa kolehtiin).

 

105.
256., 257. ja 258. Päivä s. 302–304 (Matt. 6:19–30; 18:15–20; 5:1–12)

Kysymys: Mistä asiasta olet ollut viimeksi huolissasi?

Tehtävä: Piirtäkää yhdessä kukkia ja lintuja.

 

106.
259., 260. ja 261. Päivä s. 305–307 (Matt. 5:13–16; 7:24–29, 7–14)

Kysymys: Mikä olisi sinun mielestäsi ihan mahdotonta?

Tehtävä: Järjestäydytään jonoon eri ominaisuuksien mukaan: esim. nuorimmasta vanhimpaan, etunimen ensimmäisen kirjaimen mukaan aakkosjärjestyksessä, kengännumeron mukaan, syntymäkuukausien numerojärjestyksessä.

 

107.
262. ja 263. Päivä s. 308–309 (Mark. 10:23–31; Matt. 19:16–22)

Kysymys: Mitä hyötyä on suolasta? Entä valosta?

Tehtävä: Mennään pimeään huoneeseen, ja mietitään, mihin kaikkeen tarvittaisiin valoa.

 

108.
264. ja 265. Päivä s. 310 (Luuk. 10:25–28, 29–37)

Kysymys: Kuka toimi oikein tässä kertomuksessa?

Tehtävä: Leikitään, että yksi on kipeä ja muut hoitavat häntä.

 

109.
266. Päivä s. 312–313 (Luuk. 16:19–31)

Kysymys: Oletko joskus hävinnyt, vaikka luulit voittavasi?

Tehtävä: Kuiskataan toiselle lauseita, jotka kuulija sitten sanoo ääneen.

 

110.
267., 268. ja 269. Päivä s. 314–315 (Luuk. 12:13–21, 32–40, 41–48)

Kysymys: Mitä sellaisia aarteita on olemassa, joita ei voi ostaa rahalla?

Tehtävä: Tehkää valmisteluja jotain sellaista varten, mikä tapahtuu huomenna.

 

111.
270. Päivä s. 316 (Luuk. 14:16–24)

Kysymys: Mitkä ovat olleet hauskimmat juhlat, joissa olet ollut?

Tehtävä: Kutsutaan kylään joku, jota ei yleensä kutsuta.

 

112.
271. ja 272. Päivä s. 318–319 (Matt. 25:1–13; 24:3–14)

Kysymys: Miksi tärkeitä asioita kannattaa valmistella etukäteen?

Tehtävä: Sytytetään viisi kynttilää.

 

113.
273. ja 274. Päivä s. 320–321 (Matt. 18:21–17, 18–35)

Kysymys: Kenelle sinä olet antanut anteeksi?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Jeesus, anna meille meidän syntimme anteeksi. Aamen.”

 

114.
275. ja 276. Päivä s. 321–322 (Luuk. 19:11–14, 15–26)

Kysymys: Mistä taidoistasi on iloa muillekin ihmisille?

Tehtävä: Yksi osallistuja piilottaa kolikon jonnekin huoneeseen, muut etsivät sitä. Piilottaja voi sanoa ”kuumenee” tai ”kylmenee” sen mukaan, ovatko etsijät kolikon lähellä vai menossa kauemmas siitä.

 

Etappipalkinto 3

 

115.
277. ja 278. Päivä s. 323–324 (Mark. 3:1–6; Matt. 9:27–34)

Kysymys: Miltä tuntuu, jos sinua ei huomata?

Tehtävä: Leikkikää sokkoa ja opasta. Opas taluttaa sokkoa kädestä ja antaa hänelle ohjeita.

 

116.
279. ja 280. Päivä s. 326–328 (Mark. 5:21–34, 35–43)

Kysymys: Miksi Jeesukseen kannattaa luottaa?

Tehtävä: Maataan ihan hiljaa paikallaan ja noustaan sitten syömään jotain.

 

117.
281. ja 282. Päivä s. 330–333 (Mark. 4:35–41; 5:1–13)

Kysymys: Oletteko joskus olleet myrskyssä? Miltä se tuntui?

Tehtävä: Menkää kaikki esim. sänkyyn ja leikkikää että se on vene.

 

118.
283., 284. ja 285. Päivä s. 335–338 (Mark. 6:14–29; Luuk. 10:1–12, 21–24)

Kysymys: Kuka Jeesus sinun mielestäsi on?

Tehtävä: Näytellään yhdessä käveleviä puita.

 

119.
286., 287. ja 288. Päivä s. 339–342 (Mark. 6:30–33, 34–38; Joh. 6:5–9; Mark. 6:39–44; Joh. 6:10–14)

Kysymys: Mitä tapahtuu, kun Jeesukselle antaa jotain omaansa?

Tehtävä: Leikatkaa paperista iso kala ja kirjoittakaa tai piirtäkää siihen asioita, jotka voisitte antaa Jeesukselle (esim. omia taitoja).

 

120.
289. ja 290. Päivä S. 343–344 (Mark. 6:45–50; Matt. 14:28–36)

Kysymys: Pelottaako sinua jokin asia? Mikä?

Tehtävä: Laitetaan pitkä naru lattialle. Kävellään yksi kerrallaan narun päällä niin, että vain kantapäät saavat osua naruun.

 

121.
291., 292. ja 293. Päivä s. 345–347 (Matt. 15:21–28; Mark. 8:22–26; Matt. 16:13–19)

Kysymys: Kenelle voit kertoa, jos huomaat, että joku tekee jotain väärin.

Tehtävä: Käydään pareittain toisessa huoneessa sanomassa: ”Jumalan valtakunta tulee pian!”

 

122.
294., 295. ja 296. Päivä s. 348–351 (Luuk. 17:11–19; 9:28–36; 13:10–17)

Kysymys: Miksi kaikki parantuneet eivät tulleet kiittämään? Oletko sinä joskus unohtanut kiittää?

Tehtävä: Jokainen kiittää toistaan jostain asiasta.

 

123.
297. ja 298. Päivä s. 352–355 (Joh. 11:1–15, 20–44)

Kysymys: Miksi Jeesus itki?

Tehtävä: Miltä näytät, kun olet oikein iloinen ja hämmästynyt? Näytä ilmeesi muille.

 

124.
299. ja 300. Päivä s. 356–357 (Joh. 5:1–9; Luuk. 19:1–10)

Kysymys: Oletko joskus kiivennyt puuhun?

Tehtävä: Leikkikää Totta vai tarua –leikkiä. Yksi kertoo jonkin asian ja toiset arvaavat, onko se totta vai ei.

 

125.
301., 302. ja 303. Päivä s. 358–360 (Luuk. 19:28–38, 39–44; 21:14–16)

Kysymys: Millaisella kulkuvälineellä kuninkaat yleensä kulkevat?

Tehtävä: Kun Jeesus saapui Jerusalemiin, kansa huusi hänelle: ”Hoosianna!” Lauletaan tai kuunnellaan yhdessä Hoosianna-hymni (virsi 1).

 

126.
304., 305. ja 306. Päivä s. 361–363 (Matt. 26:1–5, 14–16; Luuk. 22:7–13, 14, 24–30)

Kysymys: Miltä tuntuu, jos hyvä ystävä huijaa sinua?

Tehtävä: Tehdään paperilappuja yhtä paljon kuin on osallistujia, yhteen laitetaan merkki. Otetaan laput esim. astiasta. Se, jolla on merkki, on Juudas. Laitetaan silmät kiinni ja Juudas hiipii pois muiden huomaamatta. Avataan silmät ja katsotaan, kuka lähti pois. Voidaan leikkiä useampikin kierros.

 

127.
307., 308., 309., 310. ja 311. Päivä s. 364–366 (Joh. 13:31–35; 14:15–20; Mark. 14:18–25; Joh. 13:1–9, 12–17)

Kysymys: Miksi Jeesus pesi toisten jalat, vaikka hän oli isäntä eikä palvelija?

Tehtävä: Aikuiset pesevät lasten jalat.

 

128.
312., 313. ja 314. Päivä s. 368–370 (Joh. 14:8–14; Mark. 14:26–31; Joh. 14:1–7)

Kysymys: Mistä Jeesus tiesi, että hän kuolee pian?

Tehtävä: Rukoillaan yhdessä: ”Kiitos, Jeesus, että olit valmis kärsimään ja kuolemaan puolestamme. Aamen.”

 

129.
315., 316., 317. ja 318. Päivä s. 372–378 (Joh. 17:1–18:1; Mark. 14:33–42; Joh. 18:2–8; Matt. 26:48–49; Joh. 18:10–11; Luuk. 22:51–54)

Kysymys: Onko tässä kertomuksessa jokin kohta, jota et ymmärrä?

Tehtävä: Pidetään hiljaisuuskilpailu. Miltä tuntuu, kun ei saa puhua toisille?

 

130.
319., 320. ja 321. Päivä s. 380–383 (Joh. 18:12–14; Luuk. 22:54–62; Mark. 14:53–65; 15:1; Luuk. 23:7–12)

Kysymys: Miksi hallitsijoiden oli niin vaikea tuomita Jeesusta?

Tehtävä: Lauletaan kolme kertaa kuin kukko.

 

131.
322., 323. ja 324. Päivä s. 384–388 (Joh. 18:28–40; 19:1–16; Luuk. 23:26–31)

Kysymys: Oletko joskus tehnyt väärin, vaikka tiesit, mikä olisi oikein?

Tehtävä: Piirretään tai askarrellaan esim. kahdesta kepistä risti.

 

132.
325. ja 326. Päivä s. 390–391 (Luuk. 23:32–38, 39–44; Joh. 19:28–30)

Kysymys: Onko jollain teistä ristikoru? Miksi monilla ihmisillä on ristikoru kaulassa?

Tehtävä: Heitetään arpaa, esim. kruunaa ja klaavaa kolikolla (kruuna = kolikon kuvapuoli, klaava = numeropuoli). Arpaa voidaan heittää esim. siitä, kuka saa ensimmäisenä iltapalaa tai kuka saa seuraavaksi valita, mitä peliä pelataan.

 

133.
327. ja 328. Päivä s. 392–328 (Matt. 27:51–56; Joh. 19:31–34; Matt. 27:57–61)

Kysymys: Mikä Jeesuksen kuoleman aikana tapahtunut asia on mielestäsi kaikkein ihmeellisin?

Tehtävä: Leikitään, että perheen isoin on valtavan kokoinen kivi, ja muut yrittävät siirtää häntä.

 

134.
329. ja 330. Päivä s. 396–398 (Matt. 28:1–10; Joh. 20:2–18)

Kysymys: Muistatko muita raamatunkertomuksia, joissa enkeli ilmestyi kertomaan jotain tärkeää?

Tehtävä: Suunnitelkaa pieni juhla Jeesuksen ylösnousemisen kunniaksi. Juhlaa voi leikkiä tai järjestää se oikeasti.

 

135.
331. ja 332. Päivä s. 399–401 (Joh. 20:19; Luuk. 24:37–45; Joh. 20:21–23, 24–31)

Kysymys: Onko sinun vaikea uskoa asioihin, joita et ole nähnyt?

Tehtävä: Leikitään tunnistusleikkiä: Mennään piiriin, yksi menee piirin keskelle ja hänen silmänsä sidotaan. Pyöritään piirissä, kunnes keskellä olija sanoo ”Seis!” ja tulee kohti hänen edessään olevaa ja yrittää tunnistaa tämän käsillä tunnustellen. Se, joka tunnistetaan, pääsee seuraavaksi piirin keskelle.

 

136.
333., 334. ja 335. Päivä s. 402–407 (Joh. 21:1–14, 15–19; Ap. t. 1:3–11)

Kysymys: Mikä on sinulle tuttua ja turvallista tekemistä?

Tehtävä: Levittäkää viltti lattialle tai pihalle ja syökää seuraava ateria siinä.

 

137.
336., 337. ja 338. Päivä s. 408–411 (Ap t. 2:1–13, 14–36, 37–39, 41–47)

Kysymys: Mitä kieliä teidän perheessänne osataan puhua?

Tehtävä: Sanotaan niin monella kielellä kuin osataan: ”Jeesus rakastaa sinua.”

 

138.
339. ja 340. Päivä s. 412–413 (Ap. t. 3:1–4, 11–26)

Kysymys: Kuka paransi ramman miehen?

Tehtävä: Hyppikää ilosta niin kuin rampa mies parannuttuaan.

 

139.
341. ja 342. Päivä s. 414–415 (Ap t. 4:5–20, 32–34; 5:12–21)

Kysymys: Kumpaa pitää totella enemmän, Jumalaa vai ihmisiä? Miksi?

Tehtävä: Aikuisen kädet sidotaan ja lapsi vapauttaa hänet.

 

140.
343. ja 344. Päivä s. 416–417 (Ap. t. 6:8–15; 7:1, 51–59)

Kysymys: Joitain ihmisiä vainotaan nykyäänkin, koska he uskovat Jeesukseen. Mitä voisitte tehdä heidän hyväkseen?

Tehtävä: Voitte tutkia yhdessä, missä maissa kristityillä on nykyään vaikeaa. Tietoa löytyy esim. sivulta opendoors.fi.

 

141.
345., 346. ja 347. Päivä s. 418–419 (Ap. t. 8:1–4; 9:1–9, 10–18, 20–31)

Kysymys: Onko jokin teidän matkanne saanut ihan yllättävän käänteen?

Tehtävä: Näytellään Damaskoksen tien tapahtumat. Yksi on Saul, joku voi olla hänen hevosensa, ja joku Ananias.

 

142.
348., 349. ja 350. Päivä s. 420–423 (Ap. t. 9:36–43; 10:1–16, 19–45)

Kysymys: Rakastaako Jumala kaikkia maailman ihmisiä?

Tehtävä: Jokainen matkii jotain eläintä ja muut arvaavat, mistä eläimestä on kyse.

 

143.
351. ja 352. Päivä s. 424–425 (Ap. t. 12:1–10, 10–17)

Kysymys: Miten Pietarin ystävät auttoivat Pietaria, kun tämä oli vankilassa?

Tehtävä: Piirtäkää yhdessä vankila tai tehkää vankilamaja.

 

144.
353. ja 354. Päivä s. 427–428 (Ap. t. 13:1–12; 14:8–20)

Kysymys: Paavali teki pitkiä matkoja. Millä hän kulki paikasta toiseen?

Tehtävä: Paavali perusti seurakuntia. Millainen teidän seurakuntanne on? Mitä itse teette siellä?

 

145.
355. ja 356. Päivä s. 431–432 (Ap. t. 16:16–24, 25–34)

Kysymys: Millaisen ihmeen Jumala teki tässä kertomuksessa?

Tehtävä: Esittäkää yhdessä maanjäristystä.

 

146.
357. Päivä s. 434 (Ap. t. 17:1–9)

Kysymys: Millainen on luotettava ystävä?

Tehtävä: Lauletaan yhdessä virsi 397 ”Kun on turva Jumalassa” tai jokin muu tuttu laulu.

 

147.
358. ja 359. Päivä s. 435–437 (Ap. t. 17:13–21, 22–34)

Kysymys: Miksi Jumalasta ei voi tehdä kuvaa?

Tehtävä: Leikitään patsasta: Jokainen esittää vuorotellen jotain patsaana, ja muut yrittävät arvata, mikä patsas on.

 

148.
360. ja 361. Päivä s. 438–439 (Ap. t. 19:23–30; 20:17–38)

Kysymys: Mitä kannattaa tehdä, jos syntyy kova tappelu?

Tehtävä: Pidetään 15 sekunnin huutokilpailu (aikuinen voi ottaa aikaa): jokainen huutaa omaa nimeään niin kovaa kuin pystyy ja yrittää saada oman äänensä parhaiten kuuluviin.

 

149.
362. ja 363. Päivä s. 440–442 (Ap. t. 21:27–36; 22:23–24; 24:24–27; 25:8–12)

Kysymys: Mitä ajattelet siitä, että joku puhuu salaa toisesta pahaa?

Tehtävä: Katsotaan kartasta, missä Rooma on, ja miten sinne voisi Suomesta matkustaa.

 

150.
364. ja 365. Päivä s. 444–445 (Ap. t. 27; 28:1–10, 11–31)

Kysymys: Miksi Paavali ei pelännyt myrskyssä?

Tehtävä: Uikaa leikisti lattialla laivasta (esim. sohva tai sänky) kuivalle maalle (esim. viereinen huone).

 

MAALI